Hur göra ren installation av OS på PMG4 utan skivor?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-14 22:20

Jag fick överta en gammal G4 PM som stått oanvänd ett par år. Den skulle jag kunna rensa och överlämna till ett par pensionärer som så gärna vill lära sig hur det fungerar, det här med datorer:)
Nåja det ska väl inte vara några problem...

Hur gör jag en clean install med följande förutsättningar?:
Jag har två lösenord till 2 konton (OS 10.3.9) men inget hade administratör behörighet. Dessutom saknades filen "systeminställningar" vilket innebär (tror jag) att det inte går att ändra lösenord eller att koppla ihop den med min G5 för att installera ett nytt OS i från.
Jag använder OS 10.3 för den nya installationen eftersom det är den enda OS skivan som syns på skärmen. Jag har försökt med OS 10.4 och mitt eget original till G5an (Power Mac) 10.5, men de dyker inte upp ens om jag startar med Alt-tangenten.
Jo en sak till den vägrar att starta från annan startskiva än "Diskwarrior".

Snart begär den lösenord om jag så bara visar den "fingret", suck!

• Medlem
  • 2009-03-14 22:35

Beroende på vlka skivor du har kanske du kan starta din G4 i target mode (T vid start av datorn startar datorn som en hårddisk), och koppla in den i en av dina andra datorer med firewire och sedan köra installationen därifrån.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-23 22:25

Tack för hjälpen Baron!

Mitt problem blev att datorerna visserligen kände till varandra (ping) men kunde inte snacka med varandra eftersom system filen var skadad på G4an.

Till slut löstes det hela med ett knäckt lösenord (förstår fortfarande inte hur jag lyckades) och att installera ett gammalt OS (10.2) som uppenbarligen accepterade den här gamla G4an. Nu gäller att hitta ett senare OS som inte är låst och går att få in på gamlingen.

1
Bevaka tråden