iMac med Core 2 Extreme-processor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iMac från hösten 07 på gång, aluminiumvarianten. Det är en 24"-are med 2.8 GHz core 2 extreme. Vad är egentligen skillnaden mellan Extreme och en vanlig core 2 duo? Är den mycket snabbare?
Var det några problem med de första imacarna?
Skärmen på de här iMacarna ska vara väldigt bra va? Jag hörde att den billigaste, nya 24" imacen hade en billigare skärm, stämmer det?
Hur är grafikkortet? Kan man spela några nyare spel med det? Det är ett 256 Mb ATI Radeon HD 2600 PRO.
Den här datorn har Tiger installerat, jag antar att Leopard inte är några problem att installera?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Claes

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-14 00:20

Har en iMac från hösten 07 på gång, aluminiumvarianten. Det är en 24"-are med 2.8 GHz core 2 extreme. Vad är egentligen skillnaden mellan Extreme och en vanlig core 2 duo? Är den mycket snabbare?

Trodde först att Extreme skulle ha mer cache men namnet berodde på att den helt enkelt var den dyraste/snabbaste C2D man kunde köpa då tror jag.

Var det några problem med de första imacarna?

Inte med Alu-iMacarna vad jag minns

Skärmen på de här iMacarna ska vara väldigt bra va? Jag hörde att den billigaste, nya 24" imacen hade en billigare skärm, stämmer det?

Ja, skärmen ska vara av typen IPS på 24" iMac. Även den billigaste. Kolla inlägg 18 i http://www.99.se/emac-imac/261099-recensioner-imac-mars-2009-a.html

Hur är grafikkortet? Kan man spela några nyare spel med det? Det är ett 256 Mb ATI Radeon HD 2600 PRO.

Det beror helt på spel och inställningar. Ska du spela i fullskärm på en 24" måste du ha ett bättre kort. Radeon 2600 klarar nyare spel i fullskärm med nöd och näppe. Prey och Doom klarar det av (ca 30 fps). Sänker du upplösningen eller kvaliteten går det bättre. Återigen kan du hitta en hel del speltester bland recensionerna

Den här datorn har Tiger installerat, jag antar att Leopard inte är några problem att installera?

Inga problem. Du kan vänta några månader och köpa Snow Leopard om du vill.

Recensionstrådar:

http://www.99.se/emac-imac/221996-recensioner-imac-2007-svart-glossy.html?highlight=recension
http://www.99.se/emac-imac/242326-recensioner-imac-april-2008-a.html?highlight=recension
http://www.99.se/emac-imac/261099-recensioner-imac-mars-2009-a.html?highlight=recension

Senast redigerat 2009-03-14 12:45

Tack för svaren! Är det bra pris med runt 12000 för en sån? Såg på blocket nån som sålde en nyare 2,66GHz för samma pris, är det bättre att satsa på den som är nyare?

Mvh Claes

Ursprungligen av Homy:

Trodde först att Extreme skulle ha mer cache men namnet berodde på att den helt enkelt var den dyraste/snabbaste C2D man kunde köpa då tror jag.

[/B]

Core 2 Extreme innebär att processorn har upplåst multipel för bättre möjligheter till överklockning (inte möjligt i en iMac men rätt ska ändå vara rätt ).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-15 15:48

Menar du att han säljer en iMac 24" 2,8 GHz med Radeon 2600 för 12000? Om datorn inte har några fel på skärmen eller annat tycker jag det är mer än bra pris. Dess prestanda motsvarar nästan nuvarande iMac 2,93. Glöm inte bara att fråga efter kvitto och provkör datorn om du kan. Grafikkortet är dubbelt så snabbt i den än GF 9400 i nya iMac 2,66. Har du länk till annonsen?

Är det den här? Den har 4 GB också. Det är ett bra köp om allt annat är okej.

Det enda skumma jag såg nu är att samma person har lagt ut en likadan annons några minuter senare men har då sänkt både processorhastigheten och priset.

Senast redigerat 2009-03-15 16:07

Exakt en sådan har jag hemma. Grym maskin. Om det inte vore för begränsningen 4 GB RAM så är det en fullblodig proffsmaskin. Men 4 GB räcker dock långt - skillnaden på jobbet där jag har 8 GB är att jag aldrig behöver stänga ner program där. Jag klipper HD och kör tunga Logic-projekt med memma-iMac'en :-). Nema problema. Ett bra köp. Nöjd.

12 000 spänn...bara inbyggda skärmen är värd många tusen.

Hej!

Det är den datorn i annonsen jag menar. De är från en reklambolag som gått i konkurs. Har googlat mycket! Verkar vara seriöst iallafall.

Så det är inget snack om det alltså? Bara att handla och vara glad?

Mvh

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-16 01:02
Ursprungligen av blackheim:

Hej!

Det är den datorn i annonsen jag menar. De är från en reklambolag som gått i konkurs. Har googlat mycket! Verkar vara seriöst iallafall.

Så det är inget snack om det alltså? Bara att handla och vara glad?

Mvh

Okej, så de har 4 datorer till försäljning? Tycker det är bra pris. Du får kolla på recensionerna och se om den passar ditt spelbehov. 24" har ju högre upplösning så det blir tuffare för GPU att spela i fullskärm beroende på vilket spel och vilka inställningar det handlar om. Själv spelar jag alltid äldre spel eftersom jag inte spelar så ofta och har en lång spelönskelista. Därför kan jag oftast spela mina spel i fullskärm och med hög kvalitet på en iMac 17". Ska du testa nya spel i 24" fullskärm hela tiden kommer du snart märka att grafikkortet inte räcker till.

Sen vet jag inte hur det är med garantin när det är konkursbo. Vem vänder du dig till om datorn skulle dö efter en vecka?

Senast redigerat 2009-03-16 01:13
1
Bevaka tråden