PC-alternativ till MBP med bättre kvalitet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad skulle du köpa med hyfsad prestanda men framförallt grym kvalitet om du skulle köpa en PC laptop?

Switchade till en Macbook pro 2.2Ghz från 2007 med 8600GT kortet. Den har använts på normalt sätt, med extern skärm, mus och tangentbord hemma mestadels och tagits med till Universitetet ca 1gång i veckan under terminerna.

Mina problem:
Tre veckor efter garantin tog slut tappar det interna tangentbordet och musen kontakt med resten av datorn. Ingen hjälp av Apple. (löstes med tejp efter många timmars googlande för en lösning).

3mån efter garantin tar slut, batteriet förlorar all kraft. Har inte ens försökt åtgärda detta då jag använder den som stationär 90% av tiden och vet att batterier är en förbrukningsvara.

6 mån efter garantin tar slut. Grafikkortet pajar. En sökning på detta forum lugnade mig då det verkar som att Nvidia betalar för reparationen, trots att datorn har paserat Apples korta 1års garanti.

Jag är helt såld på OSx men känner att det är för riskabelt att chansa med stabiliteten på detta sätt.

/M

Flyttade tråden till "Köptips"-forumet, där den passar bättre.

Men samtidigt så tror jag det finns andra ställen än 99.se/mac, som är ännu bättre lämpade om man söker PC-köptips.

/Mod

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-13 14:35

Lenovo ThinkPad. Ful som stryk men skottsäker.

Apples bärbara brukar dock hålla god kvalitet, du måste hå fått taf i en "lemon".

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-13 18:48
Ursprungligen av rhesus:

Lenovo ThinkPad. Ful som stryk men skottsäker.

Apples bärbara brukar dock hålla god kvalitet, du måste hå fått taf i en "lemon".

Grafikproblemen med June-07->aug-08 generationen av MacBook Pro är ökända, vilket bl.a. visas av att Apple har gett ett extra års garanti på det problemet. Diskussiontrådarna om Nvidia-problemet är kilometerlånga på alla mac-forum.

Batteriet bör täckas av reklamationsrätten som gäller i 3 år då detta batteri inte bara ska ge upp så inom så kort tid tyder det på tillverkningsfel.

Tack för tips, (och flytt). Får se hur jag gör och om jag får reparationen betald av Nvidia.

Lenovo thinkpad, har en själv som jag tvingas använda där jag inte har mac. Toppenburk, funkar bra, tål stryk. Men, den är ful som f-n och har windows. :/

Trist att höra, men chansen att en ny PowerBook är lika felbehäftad torde vara rätt liten.
Har själv en Fujitsu-Siemens laptop (1,8GHz Centrino, ATI 9700) som är 5 år gammal nu, funkar trots det helt perfekt.

Men om du är såld på Mac, köp en ny, fast kanske med Applecare denna gång?

• Medlem
  • Eksjö
  • 2009-03-20 17:33

Du kanske skulle läsa på lite om konsumenträtt. De fel du räknar upp är ju solklara fall för en reklamation och det har man tre år på sig att göra.

1
Bevaka tråden