Film i Logic

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag ska lägga voiceover och lippsynk på en kortfilm i logic men upptäckte att det tar en enorm datorkraft.

Jag har en Macbook 2 Ghz core duo med 2 gig ram. Räcker inte det?

Kan man inte ändra något i Logic kanske för att lätta upp lite? Har väldigt mycket lagg. Kan knappt zooma in på filmfilen förrens man får badbollen.

Kalle

Kanske du skulle encoda om filmen i sämre kvalitet med en codec som är snäll mot processorn? Gissar på att filmens material är i HD eller så då, och så bra kvalitet lär du nog inte behöva?

Har faktiskt ganska dåligt format, tror det var mp4 eller vad det heter. Är samma som itunes använder för att spela film.

Mpeg4 är tungt för processorn att packa upp i realtid - framför allt om det är H264-varianten. DV i .mov är lätt att lira för CPU - man kan ju också göra den mindre istället för 720x576 pixels.

Ursprungligen av Charley14:

Har faktiskt ganska dåligt format, tror det var mp4 eller vad det heter. Är samma som itunes använder för att spela film.

det var m4v såg jag nu..

Det är mpeg4/H264. Tungt att lira - CPU'n måste buffra en hel del = latency.

Ursprungligen av Charley14:

det var m4v såg jag nu..

Det låter som läge att fixa ett lättsammare format, finns nog inget annat som hjälper. Vet inte om det är till nån hjälp i Logic men i cubase har jag märkt att det underlättar att lägga videospåret i ett eget folder track och stänga så slutar den kämpa med thumbnails iallafall.

1
Bevaka tråden