Vågar man lämna in sin upplåsta Iphone?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-03-12 17:02

Jahopp, så har två små retsamma pixlar låst sig på Iphonen, lite smått störande och jag tänkte att det kunde vara värt att lämna in den för att få den fixad.
Då kommer den stora frågan. Vågar man lämna in den?
Anledningarna till att jag tvekar är två:
1. Finns det risk för att de trycker in senaste firmwaren när den skickas till service-stället? Jag vill ju mindre gärna att det kommer tillbaka en flashad phone som jag inte kan köra yellowsnow på
2. Ser de att jag kör unlock med PWN-tool och sådör, att den inte är aktiverad med Telia så att säga?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-12 18:46

1. Vet ej.
2. I USA nekar dom service på iPhone som inte aktiverad enligt annan tråd på 99.se.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 20:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Jahopp, så har två små retsamma pixlar låst sig på Iphonen, lite smått störande och jag tänkte att det kunde vara värt att lämna in den för att få den fixad.
Då kommer den stora frågan. Vågar man lämna in den?
Anledningarna till att jag tvekar är två:
1. Finns det risk för att de trycker in senaste firmwaren när den skickas till service-stället? Jag vill ju mindre gärna att det kommer tillbaka en flashad phone som jag inte kan köra yellowsnow på
2. Ser de att jag kör unlock med PWN-tool och sådör, att den inte är aktiverad med Telia så att säga?

1. Anovo lagar inget. De skickar ut en "ny", troligtvis med 2.2.1

2. Troligtvis inte om du återställer till orginal.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-03-13 12:53
Ursprungligen av zappee:

1. Anovo lagar inget. De skickar ut en "ny", troligtvis med 2.2.1

2. Troligtvis inte om du återställer till orginal.

Anovo?
Är det de som står för Telia reparationer eller vadå?
Och varför skulle DE skicka ut en "ny" Iphone?

Ursprungligen av PeeMaN:

Anovo?

I princip alla servicereparationer gällande mobiltelefoner i Sverige skickas till Anovo. Telia skickar alla sina produkter dit när det gäller service/garanti.

De byter ut din iPhone, mot en annan i liknande skick, och lagar din senare. Precis som de gör med iPods.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-13 16:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Anovo?

För att det är så det fungerar.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-03-13 18:15

Fan va flummigt.. Hur fungerar det med serie-nummer och IMEI och sånt där då?

Ursprungligen av PeeMaN:

Fan va flummigt.. Hur fungerar det med serie-nummer och IMEI och sånt där då?

Blir ändrat, eftersom du får en annan produkt.

Jag har två erfarenheter av detta.

Jag köpte en telefon med 2.2, den började vibrera när man tog i den, jag återställde, skickade in, fick en 2.2.1. Jaha, jag som inte kör med Telia vart ju föga glad... Men iaf på den jag fick då så var en pixel död, skickade in in den också till Anovo och fick ytterligare en ny med 2.2.1. Den funkar, och nu har jag en snygg iPod touch med GPS.

Så om du kör jailbreakat och annan operatör än Telia, lämna inte in den.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-16 20:12

Har man jailbreakat och låst upp sin telefon, så har man ju valt at frångå garantien, så då får man faktisk skylla sig själv.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-05-11 21:19

Pixeln fixade sig at sig självt, men nu har home-knappen istället gett sig och reagerar väldigt dåligt, så jag får bita i det sura "applet" och lämna in den på garantin. Frågan är enkel. Försvinner alla spår av PWN, jailbreak och yellowsnow om jag kör en restore till 2.2.0... Och måste jag ploppa i ett telia-sim och aktivera telefonen för att garantin ska gälla?

Ursprungligen av PeeMaN:

Pixeln fixade sig at sig självt, men nu har home-knappen istället gett sig och reagerar väldigt dåligt, så jag får bita i det sura "applet" och lämna in den på garantin. Frågan är enkel. Försvinner alla spår av PWN, jailbreak och yellowsnow om jag kör en restore till 2.2.0... Och måste jag ploppa i ett telia-sim och aktivera telefonen för att garantin ska gälla?

Ja det ska det ju göra.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-05-11 22:05
Ursprungligen av theplague:

Ja det ska det ju göra.

Det antog jag. Men activation-tjosan?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det antog jag. Men activation-tjosan?

Det vet jag inte, men varför inte tänker jag? Det är ju inget som händer som du inte kan "backa".
I ditt läge är ju själva återställningen det som kan förstöra för dig. Du får väl hoppas på en ny lur med fw 2.2 och neråt.
(eller har jag missförstått dig?)

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-05-11 23:45

Det vet jag inte, men varför inte tänker jag? Det är ju inget som händer som du inte kan "backa".
I ditt läge är ju själva återställningen det som kan förstöra för dig. Du får väl hoppas på en ny lur med fw 2.2 och neråt.
(eller har jag missförstått dig?)

Altså jag förstår ju risken att jag får en 2.2.1.. Den känns överhängande.. Återställningen är ju rätt enkelt. Det jag undrar är om jag måste aktivera telefonen med ett Telia-sim för att de inte ska se att jag har joxxat med den, hänger du med?

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså jag förstår ju risken att jag får en 2.2.1.. Den känns överhängande.. Återställningen är ju rätt enkelt. Det jag undrar är om jag måste aktivera telefonen med ett Telia-sim för att de inte ska se att jag har joxxat med den, hänger du med?

Det klart att du med största säkerhet kommer att få en telefon med nyaste firmware. Varför ska Apple ta hänsyn till att du inte har abbonemang hos den operatör där du köpt telefonen? Du har gjort ett val och får själv ta konsekvenserna av det.

Jag tror inte att du behöver aktivera telefonen för att du ska kunna få skicka in den. Det är ju egentligen bara att fråga Telia när du lämnar in den. Om du behöver aktivera det så är det bara att gå hem, få tag i ett simkort och aktivera telefonen.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det klart att du med största säkerhet kommer att få en telefon med nyaste firmware. Varför ska Apple ta hänsyn till att du inte har abbonemang hos den operatör där du köpt telefonen? Du har gjort ett val och får själv ta konsekvenserna av det.

Har någon sagt något annat?

Citat:

Jag tror inte att du behöver aktivera telefonen för att du ska kunna få skicka in den. Det är ju egentligen bara att fråga Telia när du lämnar in den. Om du behöver aktivera det så är det bara att gå hem, få tag i ett simkort och aktivera telefonen.

Eller lika gärna aktivera den från början då det inte skadar på något vis.

Har någon sagt något annat?

Ja. Trådskaparen oroar sig över att få tillbaka en telefon med uppdaterad firmware. Om detta nu är ett så stort problem så låt bli att skicka in telefonen. Ganska enkelt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ja. Trådskaparen oroar sig över att få tillbaka en telefon med uppdaterad firmware. Om detta nu är ett så stort problem så låt bli att skicka in telefonen. Ganska enkelt.

Jag syftade mest på:
"Varför ska Apple ta hänsyn till att du inte har abbonemang hos den operatör där du köpt telefonen? Du har gjort ett val och får själv ta konsekvenserna av det."

Det är väl ingen som sagt något annat om?
Det är liksom givet.
Behöver egentligen inte ens yttras.

Senast redigerat 2009-05-13 08:15
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad skadar det att aktivera den med Telia då?
Hur som helst, för att gardera dig en aaaaaaaning återställ den till 2.2 så finns ju ändå chansen att de inte uppgraderar den om dom löser hårdvaran.

• Medlem
  • Täby
  • 2009-05-12 12:42

Flyttade tråden till rätt underforum och raderade en del tjafs som inte tillförde någonting till tråden.
/mod

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-05-12 22:36

Haha, jag hittade ett instick till SBSettings som gör att man kan avsluta program därifrån, det får fungera som substitut tills (om) det kommer en unlock för nyare firmware... Visst vill man ha en Iphone som fungerar helt, men att slänga mig i samma säng som Telia är värre än en knapp som inte är med helt i gemet!

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, jag hittade ett instick till SBSettings som gör att man kan avsluta program därifrån, det får fungera som substitut tills (om) det kommer en unlock för nyare firmware... Visst vill man ha en Iphone som fungerar helt, men att slänga mig i samma säng som Telia är värre än en knapp som inte är med helt i gemet!

Hur avslutar du apps och spel som körs i helskärmläge?
(då man inte kommer åt SBSettings)

1
Bevaka tråden