Köpa på avbetalning i Apple Store - Finns det några "dolda" kostnader?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är grymt sugen på nya Mac mini då min nuvarande PowerBook G4 12" börjar bli lite väl seg. Eftersom mitt CSN-kort går ut 31 mars så funderar jag på att köpa en ganska omgående (är inte student längre, så något nytt CSN-kort kommer inte dyka upp i brevlådan). Tyvärr är inte min ekonomi särskilt bra för tillfället, men hoppas att den blir bättre inom 2 månader.
Såg att man kunde köpa på avbetalning i Apple Store via Wasa Kredit. Har någon här gjort det?

Minin jag förmodligen kommer beställa är grundmodellen med 120GB hårddisk (har externa diskar så jag behöver inte mer i datorn), men med 2.26GHz C2D och 4GB RAM. Detta hamnar på en kontantkostnad av 9165 SEK.

Månadskostnaden på 36 månader blir 295 SEK, vilket i slutändan betyder att man betalar 10620 SEK, alltså 1455 SEK "för mycket" jämfört med kontantkostnaden.

På den här sidan http://www.apple.com/se/financing/consumer/ står det "Kostar inget att förtidslösa eller amortera". Betyder detta att jag kan beställa minin med 36 månaders avbetalning och betala 295 SEK i 2-3 månader, för att sedan betala av hela resterande beloppet kostnadsfritt? Då betalar man ju i så fall endast ett par tior "för mycket" jämfört med att betala kontantpriset.

Tacksam för snabba svar

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-03-12 16:50

Det är som sagt Wasa Kredit som ger dig lånet. Deras hemsida med villkor finner du här:
http://www.wasakredit.se/blanco/index.htm

Tror inte det är några avgifter förutom ränta och eventuell avi-avgift. Du får läsa helt enkelt

Ja det sket sig ganska snabbt, "Fast anställd sedan 6 månader"

Då blir det till att vänta och köpa utan CSN-rabatten.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-03-12 17:08
Ursprungligen av Scratchen:

Ja det sket sig ganska snabbt, "Fast anställd sedan 6 månader"

Då blir det till att vänta och köpa utan CSN-rabatten.

Testa ändå. Jag har ingen fast anställning och jag har fått lån från andra ställen. Särskilt när det gäller ett såpass litet lån brukar det gå om du inte har några betalningsanmärkningar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Testa ändå. Jag har ingen fast anställning och jag har fått lån från andra ställen. Särskilt när det gäller ett såpass litet lån brukar det gå om du inte har några betalningsanmärkningar.

Det skulle jag ju kunna göra.. Men några frågor: Jag antar att datorn inte levereras förrens kreditprövningen gått igenom? Hur lång tid tar det att få ansökan om lån behandlad? Vore synd om datorn levererades och så står man där utan lån och måste skicka tillbaka..

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-03-12 17:21
Ursprungligen av Scratchen:

Det skulle jag ju kunna göra.. Men några frågor: Jag antar att datorn inte levereras förrens kreditprövningen gått igenom? Hur lång tid tar det att få ansökan om lån behandlad? Vore synd om datorn levererades och så står man där utan lån och måste skicka tillbaka..

Lånet tar du ju i samband med köpet så att säga... Antar jag... Så de levererar nog inget förren du fått lånet.. Skulle det vara så, så har du ju öppet köp och får bara betala retur-frakt

1
Bevaka tråden