Var jag än surfar ser jag bara en sida!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått något helskumt problem. När jag surfar med Macen så slutar alla webbläsare att funka och skickar mig nästan hela tiden till en sida som heter Domainmonger.

Konstigt nog funkar vissa sidor. Det verkar vara främst .com sidor som inte går att komma fram till men t ex Apple.com funkar ju och även google.com.

Jag testade ABB. Där går det inte med abb.com men abb.se funkar.

Detta är andra gången jag fått detta idag. En omstart av datorn löste det tillfälligt. Logga in/ut räckte inte.

Vad har hänt ?
(Bifogar en fil som visar sidan, som ni ser har jag försökt nå 99mac.com)

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-07-10 14:05

Prova en annan DNS, eller skriv in en om du inte redan har det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av MatsOlov

Hur då, menar du?

Jag kan tillägga att detta uppstod när jag skrev en URL fel och stängde fönstret när jag såg att det var helt fel sida. Kan den ha gjort något?

Citat:

Skrevs ursprungligen av MatsOlov

Okej, nu fattar jag nog hur du menade. Jag hade ingenting i DNS i nätverksinställningarna. Jag skrev in vår DNS IP-nummer och så funkade det igen.

Men jag har ju aldrig haft någon DNS inskriven förrut. Så jag undrar fortfarande hur det kunde bli så ???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Okej, nu fattar jag nog hur du menade. Jag hade ingenting i DNS i nätverksinställningarna. Jag skrev in vår DNS IP-nummer och så funkade det igen.

Men jag har ju aldrig haft någon DNS inskriven förrut. Så jag undrar fortfarande hur det kunde bli så ???

Du kör DHCP på nätet va? Då får du en DNS därifrån som inte syns i nätverksinställningarna. Skriver man däremot in en själv används den istället. Så troligen har du fått en lustig DNS via DHCP.
Vem vet, någon kanske har hackat din DHCP (vad det nu är, om det är en riktig server eller nån typ av router/brandvägg). Eller kanske det är datorn i sig som haft nån slags besök...
Ta bort DNS-inställningen i datorn och kör DHCP igen. Gå sedan in i terminalen och skriv "cat /etc/resolv.conf" (utan citationstecknen)
Då ser man vilka DNS:er du tilldelas.

Har du prövat med att tömma cachen? Safari 1.0 har lite problem med cache-hanteringen.

Det kanske fungerar sedan.

1
Bevaka tråden