Macbook aluminium eller Macbook vit med mainstage?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 11:25

Hej!

Jag har precis beställt en ny macbook aluminium 2 ghz för att använda den live med mainstage istället för att köpa en dyr synth.

Jag har en usb keyboard men inget externt ljudkort än (tänker att det funkar så länge med 3.5 mm utgången)

Men ÄR det så att faktumet att den inte har någon firewire gör den värdelös i mitt situation?

Jag spelar genom min iMacs interna ljudkort med usb synthen hemma och märker inte av någon latency. På skolan där jag går finns det EMU - 0202 USB2 Soundcard, och där märker jag inte heller av någon latency.

Behöver jag verkligen firewire?

Är det smartare att köpa en vit macbook och ett firewireljudkort för typ 1500? Vilket ljudkort då i sådana fall?

Är macbook aluminium bättre än den vita på andra sätt i mainstagesammanhang?

tack för svar!

/Olle

Om du vill ha låg latency (fördröjning) så är FW bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 14:02

men jag kör ju fortfarande med usb keyboard. blir latencyn ändå lägre om jag har usb keyboarden inkopplad i datorn samtidigt som ljudet går ut genom firewireljudkort?

som sagt upplever jag ingen latency nu när jag kör på min iMacs interna ljudkort samt skolans usb ljudkort.

Ursprungligen av olleman:

men jag kör ju fortfarande med usb keyboard. blir latencyn ändå lägre om jag har usb keyboarden inkopplad i datorn samtidigt som ljudet går ut genom firewireljudkort?

som sagt upplever jag ingen latency nu när jag kör på min iMacs interna ljudkort samt skolans usb ljudkort.

Latency uppstår när ljudet ska ut (genom ljudkortet) så MIDI-kopplingen är inte så viktig. Såg att en användare hade jämfört Apogee Duet med det interna kortet och fått samma värden så antingen så är Duet inte så himla bra eller så är det interna kortet (eller kanske snarare drivrutinerna) för det interna kortet väldigt bra. Interna kort är alltid snabbare än externa kort förutsatt att drivrutinerna är rätt skrivna. USB borde troligtvis prestera sämst då det oftast innebär högre minnesbuffrar (som påverka latency) på kortet jämfört med FW (och inga för interna kort).

http://www.99.se/logic/237810-logic-pro-benchmarktest.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 14:36

Tack för svaret!

Men har jag gjort fel köp då? Borde jag tagit en vit macbook tillsammans med ett firewirekort?

Eller blir det typ samma sak om man endast använder interna ljudkortet på macbook aluminium?

Tack för svaret!

Men har jag gjort fel köp då? Borde jag tagit en vit macbook tillsammans med ett firewirekort?

Eller blir det typ samma sak om man endast använder interna ljudkortet på macbook aluminium?

Om du nöjer dig med ljudkvalitén från det interna kortet och att det är obalanserade utgångar med konsumentimpedans (linebox kommer troligtvis att krävas för koppling mot "pro"-prylar) så funkar det nog bra.

Kan passa på att rekommendera Radials JPC som löser både impedans och balanseringsproblematiken.

http://www.radialeng.com/di-jpc.htm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 23:19

tack!

men så vilket är bäst då för mainstage? macbook aluminium med di-box/usb-ljukort eller vit macbook med firewireljudkort?

tack!

men så vilket är bäst då för mainstage? macbook aluminium med di-box/usb-ljukort eller vit macbook med firewireljudkort?

FW-ljudkort blir nog både billigare (du slipper DI-box) och bättre (lägre latency).

Men så kanske aluchassit pallar gigandet bättre. Fast tar man hand om datorn kommer ju den vita också må bra (bortsett från topcase)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 10:40

gud vad svårt. så jag borde alltså avbeställa aluminium och köra på en vit istället?

Den vita är ju 2000 spänn billigare men det enda firewirekortet jag hittar under 2000 är CME Matrix firewire.

Men är det bara jag som inte upplever latencyn hemma hos mig och med usbljudkorten i skolan fast den ändå finns där???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 10:54

Detta har en lärare sagt till mig är de viktigaste skillnaderna mellan macbook aluminium och den vita.

- Bildskärm lysdiodsbaserad bakgrundsbelysning = mycket bättre bild
och energisnålare
- Minne 1066 MHz DDR3 = mycket viktig prestandaskillnad (dom har
skrivit fel i jämförelse tabellen)
- Grafikkort DDR3 = mycket sor prestandaskillnad
- ett aluminiumblock = mycket vridstyvare som då tål tuffare tag
- bättre battericeller = längre livslängd

Det fick mig att ta aluminium. Men kanske allt detta är värdelöst i min siutaiton?

1
Bevaka tråden