Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två OS X på samma maskin?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 00:33

Hej.

Jag har suttit och letat efter detta men finner bara hur jag installerar windows på min mac genom boot camp. Problemet som jag har är att jag funderar på att börja lite smått med programmering igen och då skulle jag vilja ha en installation av mac osX som jag bara använder till det och sedan botar om i vanliga systemet när jag ska hålla på med annat.

Men kan jag installera osX två gånger på min mac eller hur fungerar det?

Jag har en iMac 24" 2.8Ghz standard av förra modellen.

MvH: JPG

P.S. Jag har gjort sökningar här på 99.se men har inte funnit något svar på detta så om det redan finns en tråd så missade jag den. D.S.

  • Medlem
  • 2009-03-08 00:50

Partitionera hårddisken först så går det bra. Jag har själv både 10.4 och 10.5 i min dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 00:52

Partionera hårdisken via boot camp eller?

  • Medlem
  • 2009-03-08 00:57

Nä, om du ska ha flera mac OS tror jag du måste radera skivan och partitionera den från scratch, tex med installationsskivan.

  • Medlem
  • 2009-03-08 01:09
Ursprungligen av Baron:

Nä, om du ska ha flera mac OS tror jag du måste radera skivan och partitionera den från scratch, tex med installationsskivan.

men det kan ha ändrats iom 10.5. Vet inte säkert, men skulle göra så ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 01:02

Okej skall bara se till att spara allt på denna innan jag rensar allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 01:06

Tack för snabbt svar föresten O:-)

Från och med Mac OS X 10.5 klarar Skivvektyg av att partitionera utan att man formaterar disken på samma gång. Om jag minns rätt går det även att göra på Tiger från och med 10.4.6 men bara om man använder terminalverktyget diskutil. Det finns även tredjepartsprogram som klarar av det, t. ex. VolumeWorks och iPartition, men från och med 10.5 går det som sagt att använda Skivverktyg.

  • Medlem
  • 2009-03-08 13:10

Blir de bootbara också? Det var ju fint i så fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 13:12
Ursprungligen av Baron:

Blir de bootbara också? Det var ju fint i så fall.

Jag har för mig att Mac OS X behöver ingen speciell formatering för att kunna starta från en partition.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag har för mig att Mac OS X behöver ingen speciell formatering för att kunna starta från en partition.

//Rob

Måste man inte välja "Apple GUID" längre för att disken skall bli bootbar?
Har för mig att installationsskivan inte vill kännas vid disken annars.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-11 08:30
Ursprungligen av Goflorp:

Måste man inte välja "Apple GUID" längre för att disken skall bli bootbar?
Har för mig att installationsskivan inte vill kännas vid disken annars.

På en intel Mac ja. Stämmer bra det. Men jag menade att man måste inte välja någon extra checkbox för att göra den bootbar.

//Rob

Ursprungligen av Goflorp:

Måste man inte välja "Apple GUID" längre för att disken skall bli bootbar?

Jo, visst måste man det (om det är en Intel-Mac).

Men partitionstabellen gäller ju för hela disken, och påverkas inte av att man skapar ytterligare en partition på disken.

Så det är alltså inget man måste välja när man ändrar partitioneringen (antal eller storlekar).

Ah! Jag trodde inte det låg kvar när man "splittade den". Käckt.

  • Medlem
  • 2009-03-11 20:24

Kan man ändra partitionsstorleken i efterhand, säger ni? Kan kan slå ihop två partitioner till en utan att förlora data?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 08:48
Ursprungligen av Baron:

Kan man ändra partitionsstorleken i efterhand, säger ni? Kan kan slå ihop två partitioner till en utan att förlora data?

Ja det går men den andra partitionen försvinner. Det är bäst att kopiera över all data som man vill behålla först.

//Rob

Bumpar den här tråden då min fråga gäller samma sak.
Uppgraderade till 10.6 för en månad sen, och ska nu beställa en fotobok mha programmet "Min CEWE fotovärld" när jag till min fasa ser att det bara fungerar på 10.5 (har testat, programmet kan inte starta).

Så nu tänker jag som så; är det bara att partitionera min hårddisk, använda installationsskivorna med leopard (10.5) som följde med datorn och installera det på den partitionen?
Sen installera programmet, dra över bilderna från 10.6 partitionen (kan man göra det direkt i datorn eller bör man använda USB-minne?), göra boken och beställa, sen när jag fått boken kan jag ta bort partitionen? Tänker jag rätt?

Självklart görs regelbundna back-ups.

1
Bevaka tråden