Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vuze äter upp minne!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-06 18:26

Vuze är jätte fint att ladda ner snabbare än Transmission.
Men men Vuze är dåligt programmerat, äter upp massor av minne !
Program Aktivitetskontroll visar enormt stort inaktiva minne på 3,19 GB minne !
Det kanske är inte så viktigt, men när jag börjar köra med annan program så segar
det mycket ( t.ex. Safari ).

Varför ?

Jag tror det är fel hos Vuze

Inaktivt minne är helt ofarligt
Det är det residenta minnet och det aktiva minnet som används just nu.
Inaktivt minne har använts, och kan snabbare "minnas" det du gjort, men är i grund och botten fritt minne.

Har inte använt Vuze på ett bra tag, kör Transmission, men har för mig att det tog mer på processorn än på minnet. Är tyvärr inte så mycket att göra åt är jag rädd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 23:28

OS X cachar filer i inaktivt minne.

Om du kör BitTorrent så har du ju normalt ett helt knippe med ganska stora filer öppna. Eftersom man seedar så läser man ju ofta i dem från lite olika platser i filen. Genom att OS X använder minne som inte behövs till något annat som fil-cache (inaktivt minne) så är det stor chans att dessa filaccesser kan göras utan att belasta disken eftersom det data du skall seeda redan finns i minnet.

Bra va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-15 13:00

Tack för svaret !

Nu förstår jag bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 14:12

så det bästa alternativet är att ha en Mac pro med maxat minne ifall man skall köra torrenter!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-15 17:15
Ursprungligen av atomlab:

så det bästa alternativet är att ha en Mac pro med maxat minne ifall man skall köra torrenter!

Japp !

Jag har stoppat in mera minne till 6 GB total (PowerMac G5)

Men ändå kan inaktiva öka till max (blå) så att få några MB ledigt (grön) !
Samma visa alltså...

Jag märkte det också att vuze har ätit min minne till 0MB men har ordnat med hjälp av WHATSIZE
betalade bara 100kr för program och fick tillbaka min minne 1,22. BRA va?

Jag vill tillägga en annan teori om varför Safari och andra internetanvändande program är sega. Det har att göra med din brandvägg. Den kan ha ett visst antal anslutningar (connections) igång samtidigt. Den kastar bort sådana som inte används, men det tar en liten stund. Kör du ett program som Azerus som "käkar upp" alla connections, startar ett nytt program som vill ha några (Safari), så får Safari bråka lite med brandväggen en stund innan den får en ledig "tråd" ut på internet. Man ser det på att det tar lite längre tid innan sidorna börjar laddas (förhandlingen med brandväggen om en ledig tåt), men de laddar med ungefär samma fart som vanligt.

Hur många lediga processorcykler Safari får påverkar förstås, och även hur mycket bandbredd som är kvar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-16 12:22

Okey intressant du nämnde om brandvägg.

Blir det bättre om man stänger av brandväggen ?

Vuze är skrivet i Java och är därför en dokumenterad resource hog Den gör också för mycket som inte har med torrenter att göra.

1
Bevaka tråden