Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme Firmware 7.4.1

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 03:25

Access files on a networked drive from anywhere

- Allows MobileMe subscribers to register their AirPort Extreme Base Station or Time Capsule with their MobileMe account, providing them access to their files from anywhere via the Internet. Drives will appear in the Finder sidebar like any other attached drive, acting just like a personal file server with remote access.

Hittas (åtminstone) i AirPort-verktyg…

Yes!!

- Torkel

Senast redigerat 2009-03-06 03:45
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-03-06 05:29

Hämta denna uppdatering http://support.apple.com/downloads/AirPort_Utility_5_4_1 innan ni försöker att uppdatera basstationen.

Denna uppdatering gäller också Airport Expressen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 11:37

Komplettering…

For AirPort Extreme (Early 2009) and Time Capsule (Early 2009) that ship with firmware 7.4, the firmware 7.4.1 update:

* Resolves an issue in which a client computer may be disconnected when waking from sleep
* Addresses an issue in which redirecting SMTP port services may disable IP-layer networking
* Improves the reliability of Back to My Mac-based disk sharing
* Includes recent AirPort security updates

For AirPort Extreme with 802.11n (Fast Ethernet), AirPort Extreme with 802.11n (Gigabit Ethernet), AirPort Express with 802.11n, and original Time Capsule models, the firmware 7.4.1 update:

* Enables remote administration and remote access to compatible USB connected drives via Back to My Mac (except on AirPort Express)
* Improves reliability when backing up to a Time Capsule via Time Machine
* Includes recent AirPort security updates

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-06 13:15

Härligt med lite nya funktioner, måste testas

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-08 10:16

Efter uppdateringen slutade mitt 5 GHz-nätverk att vara anslutningsbart efter vila från både en iMac (intel) och en MacBook (unibody).

Nätverket hittades, men maxtidgränsen (vilket fantastiskt ord) nåddes omedelbart när man försökte ansluta. Att köra blandade nätverk på 2.4GHz-bandet var inga problem utan det var endast när man körde n-only på 5 Ghz-bandet som problemen uppstod. Jag lyckades ansluta iMacen via ethernet efter att jag kört inställningsassistenten och bara bekräftat att jag ville behålla inställningarna. Då fungerade allt och frid och fröjd nådde hushållet.

Tyvärr varade det bara tills MacBooken gått i vila igen och plötsligt hittade den inte nätverket alls igen. Körde samma procedur med MacBooken, men det håller sig bara till nästa vila...

På Apples Airport-fora så är det andra som stött på samma problem, men ingen lösning har presenterats från Apples sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 11:45

Jag gjorde också missen att uppdatera till 7.4.1 och har haft stora problem. Nu funkar det dock och jag kör på 802.11n (802.11a-kompatibel) med min Air och tjejens Macbook. iMacen kör jag med kabel mellan Extremen så den har funkat hela tiden.

Nu är det det andra problemet, mitt AirTunes vägrar att fungera efter uppdatering. Igår hade jag fest och fick spela musiken från datorhögtalarna på iMacen.

Någon som kan ha en lösning på mitt AirTunes problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 15:48

Hittade en mycket nyttig tråd på Apple support vilket löste alla mina problem.

Gjorde först en riktig reset av min Extreme

Valde den sen i AirPort verktyg och gjorde en manuell inställning

Klickade bort "Tillåt inställning via WAN" under Basstation

Klickade bort "Tillåt SNMP" Under Avancerat

Döpte sen Extremen till samma namn som tidigare och samma lösenord.

Efter det gjorde jag en reset på min Express och ställde in den för AirTunes och nu fungerar allt prefekt igen.

Jag är som de allra flesta väldigt godtrogen till Apple och deras produkter och därmed deras uppdateringar. Jag har en Time Capsule (hösten 2008) och jag hade v. 7.3.2 i den och skulle ladda ner och installera v. 7.4.1. Problem dök upp när den bara stod och letade efter den nerladdade firmwaren men kunde tydligen inte hitta den. Jag försökte flertal gånger och det gick inte, gång på gång.

Märkte rätt snabbt att mitt trådlösa nätverk som jag har genom min TC inte fanns tillgängligt längre. Kollade i Airport Utility och såg att det inte fanns något trådlöst nätverk aktiverat, åtminstone inget jag kunde se direkt. Försökte göra en Manual Setup
men kunde inte komma in i TCn.

Någon som vet vad jag kan göra?? =´(

/Joseph - en smått ledsen snubbe i goa Gôteborg

Problemet är löst!

Har idag pratat med Apple och det visar sig att uppdateringen utav deras firmware 7.4.1 inte har varit till full belåtenhet, en bov i dramat är tydligen uppdateringen utav Airport Utility 5.4.1!

Om ni har problem med en Airport Extreme eller en Time Capsule så ladda ner den gamla Airport Utility 5.3.2 och installera den och därefter ska ni kunna komma åt AWDn.

Jag vet inte om det är någon hjälp för någon, men man kan ju alltid hoppas på det. Jag finner åtminstone STOR glädje i detta att allt lirar som det ska igen. Apple ska komma med en ny uppdatering inom väldigt kort, men de vill inte säga när. Problemen är ett faktum och de jobbar med en lösning just nu.

/Joseph

Tack för tipset Joseph, kastade 5.4.1 och körde in 5.3.2 igen och då funkade det för mig med, satt fast på samma ställe som dig.

Max

  • Medlem
  • 2009-03-09 22:40

Min Time Capsule agerar router (bredbandsmodemet inkopplad) och min airport express agerar brygga, delar skrivare och spelar airtunes. Enheter som använder nätet är en macbook pro, en ibook g4, en PS3 och en iPhone.

Efter att ha uppgraderat firmware till 7.4.1 på såväl expressen som capsule:n blev internet olidligt långsamt för mbpn och ibooken. Nätet försvann upp och ner och var helt enkelt ohanterligt. iPhone och PS3:an kunde dock accessa som vanligt.

Jag nedgraderade både airport expressen och time capsulen till 7.3.2 och allt kickade igång i ett nafs, går snabbt och ingen enhet har något problem.

Jag skulle allt rekommendera att vänta med att uppgradera Firmware för tillfället.

Hur göra nedgradering?

Förlåt en okunnig, men hur gör jag en sådan nedgradering? Har liknande problem, min Time Machine fungerar ej efter uppgraderingen.
Skulle behöva en steg-för-steg handledning...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-04-03 19:16

Har du kommit igång med nedgraderingen br-Augustinus? jag gjorde den just på min Extreme och nu funkar det igen.

Nope..

Nej, hittade ingen steg-för-steg hjälp, kör därför TimeMachine via USB... Inte den smidiga lösningen via Airport Extremen som jag hade förut!

Så - om någon kan bistå med hjälp...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-04-04 19:02

Fan, nu hackar Airtunes igen. Vad är det som är fel nu då? Nergraderingen funkade bara en dag.

1
Bevaka tråden