Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Summera text från relation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en relation där jag skulle vilja slå ihop all data som är sann i relationen.
Ex. via relationen kommer fyra poster i en portal som innehåller fyra värden(text)

Idagsläget använder jag List (relation::fält) och då kommer värdena under varandra
separerade med en radmatning.

Hur får jag dom att komma efter varandra kommaseparerade?

Substitute(List ( relation::fält ); "¶"; ", ")

Tack det funkar finfint men den känns lite som en fullösning, finns det möjligtvis någon annan innan jag går vidare med detta?

GetNthRecord finns det en funktion som heter. Men om den för en viss post via relationen inte hittar något så får man ett ?-tecken. Så man måste göra något i stil med det här:

If(IsEmpty(GetNthRecord(Relation::Fält; 1)) ; ""; GetNthRecord(Relation::Fält; 1) & ", ") &
If(IsEmpty(GetNthRecord(Relation::Fält; 2)) ; ""; GetNthRecord(Relation::Fält; 2) & ", ") &
If(IsEmpty(GetNthRecord(Relation::Fält; 3)) ; ""; GetNthRecord(Relation::Fält; 3) & ", ") &
If(IsEmpty(GetNthRecord(Relation::Fält; 4)) ; ""; GetNthRecord(Relation::Fält; 4) & ", ") osv.

Så Michael Nord har en snyggare lösning.

Jag har onekligen svårt att se vad som är en fullösning med det där. Du vill ju ha en kommaseparerad lista...

Hej
Tack för lösningarna dom hjälpte mig.

Jag tog Substitute(List ( relation::fält ); "¶"; ", ") som var smidig och enkel vid närmare eftertanke ;D

1
Bevaka tråden