iMac eller Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver man en Mac Pro för desktop publishing – göra sidor i Indesign och bildhantering i Photoshop? Eller skulle man klara sig med iMac 24 tum? Hur trogen är den skärmen i färgåtergivning och går den att färgkalibrera?

Ursprungligen av Gruvan35:

Behöver man en Mac Pro för desktop publishing – göra sidor i Indesign och bildhantering i Photoshop? Eller skulle man klara sig med iMac 24 tum? Hur trogen är den skärmen i färgåtergivning och går den att färgkalibrera?

Gör du broschyrer eller enklare böcker så räcker en iMac 24 tum. Jobbar du med tyngre saker t.ex. tung photoshop behandling och och använder InDesign för långa strukturerade dokument (särskilt när man använder korsreferenser och index, -kan slöa ner datorn ordentligt vid kraftig användning), då kan en MacPro vara en bättre investering på lång sikt.

Jag gör en tidning som kommer ut 4-8 ggr per år och det är aldrig några långa dokument med korsreferenser eller liknande, så jag antar att för den delen duger en ny iMac. Idag har vi G5or med dubbla 2 GHx PowerPC och ska köpa nytt.
Jag är mer fundersam när det gäller iMacens skärm och färghanteringen, någon som har erfarenheter?

(Varför kan jag inte klicka i boxen Vill du citera ...?)

Bröt ut ovanstående tre inlägg till en egen tråd.

/Mod

Jag skulle nog säga att skämen är lite bättre än medel. Fast har du riktigt höga krav, så når den ju inte dit. Fast då får du punga ut med betydligt mer slantar.

Kraften har du så det blir över i nya iMacen. Ska du köra med MacPro + grymmo-skärm lär priset bli det dubbla. Minst.

Så det blir lite av en ekonomisk fråga till slut. Själv hade jag kört med iMacen. Tror jag.

Ja, jag lutar åt en iMac. Dessutom skönt att slippa alla sladdar. Min erfarenhet är att trots färgkalibreringar är bilder och tidningstryck ett lotteri i alla fall.

1
Bevaka tråden