MacBook eller iMac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-03-04 12:01

Har börjat fundera på ny dator. Eftersom jag inte uppgraderar så ofta ( har haft min Powermac G5 i fyra år ) så vill jag ha en som håller i 3-4 år. Hade i stort sett bestämt mig för en MacBook 2,4 GHz med "extra allt" inkl en 24" skärm. Men så dök då nya iMac upp. En värsting 3,06 GHz 24" landar på ungefär samma pengar som MacBook & Co.

Vilken ska man välja?

Jag kommer troligen att använda MacBooken mycket tillsammans med den externa skärmen. Är det några värmeproblem med att kör med stängd MacBook?

Man får ju en större rörlighet med MacBook medan iMac ger mer pang för pengarna.
Ljuva beslutsångest!

Tjaaa. Det är som du säger, en prioriteringssak.

Något som kan avgöra är:
Spelar du spel eller behöver du ett kraftigare grafikkort eftersom du sysslar med videoredigering, 3D eller sånt? I så fall iMacen, eftersom den har bättre grafikkort.

Sysslar du med "normala" saker, så skulle jag välja Macbooken. Den är på inget sätt en slö maskin. Har själv MBP, och den har visserligen lite kraftigare grafikkort, men även den vanliga Macbooken är prima t.o.m. för Photoshop-arbete, musikredigering och andra mer eller mindre krävande uppgifter.

Själv är mobiliteten avgörande för mig. Jag vill kunna ta med mig datorn och sitta och sufra i soffan m.m. så själv hade jag valt Macbooken.

Om du är en prestanda-nörd – iMacen.

• Oregistrerad
  • 2009-03-05 16:55
Ursprungligen av Raumschiff:

Spelar du spel eller behöver du ett kraftigare grafikkort eftersom du sysslar med videoredigering, 3D eller sånt? I så fall iMacen, eftersom den har bättre grafikkort.

Om du är en prestanda-nörd – iMacen.

Är ingen egentligen faktor längre då både MacBook och de två billigaste iMac'arna har samma grafikkort, 9400M.

+1 för MacBook + extern skärm alltså. Klart klokare beslut i min mening.

Red: Såg att du pratade om den dyraste iMac'en och där är det ett bättre grafikkort. Trots detta är ändå min rekommendation MB + skärm alt. MBP. Har aldrig varit så nöjd med någon dator som med min Unibody MBP.

• Medlem
  • 2009-03-04 15:46

Jag är nog ganska "normal" i min datoranvändning. Spelar en del spel men det är mest Civilization...
Håller inte på med några stora 3D-projekt.

Hur "bra" mår MB av att användas om man körd den stängd? Jag är lite fundersam inför värmeutvecklingen.

Jag kör en MBP stängd dagligen. Ett år nu. Inga problem.

• Medlem
  • Arvika
  • 2009-03-05 11:30

Varför ha den stängd? Kör med den öppen så du har två skärmar! Plus att det är väldigt trevligt med bärbart är bra anledningar för att du ska köra på MB+skärm.
När jag skulle switcha stod valet mellan en iMac och MBP, och jag var lääänge inställd på iMacen men slutade med MBP och har inte ångrat det en sekund. Nu drar jag inte nytta av bärbarheten så ofta men när jag gör det är det ju väldigt bra!

iMacen ger som du säger mest för pengarna, och är väl också den snyggaste lösningen (allt i ett, mindre kablar osv...)

Nackdelen med alla Mac-datorer idag är att dom har glatta skärmar, tyvärr. Det ser trevligare ut men det speglar e hel del. Slut på den diskussionen.

Har en Macbook från november 06 och kan säga att hastigheten på denna 2GHz med 4GB ram (Står officicellt 2GB, inofficiellt 3GB och även några fall med 4GB. Hade ramminne hemma och testade och det fungerade med 4GB och det används.) är helt ok. Det som är problemet är att fläkten går igång för ingetting, speciellt Flash. Kan inte ens ha hela YouTube-klipp visas för då drar fläkten igång.

Vet inte hur det är idag med Macbook eller med iMac men om ni stör er på att fläkten går igång utan någon direkt anledning så akta er för Macbook från november 06. heh

Min framtida dator, om det blir en Mac, så kommer det bli en stationär dator utan integrerad skärm. En som man själv sätter ihop och kan ljuddämpa kraftigt. Fast fördelen med bärbara datorer är att dom är så kompakta.

Ursprungligen av Fluffy_:

Nackdelen med alla Mac-datorer idag är att dom har glatta skärmar, tyvärr.

Ja, senast idag gled en ur händerna på mig.

Ursprungligen av Fluffy_:

Nackdelen med alla Mac-datorer idag är att dom har glatta skärmar, tyvärr. Det ser trevligare ut men det speglar e hel del. Slut på den diskussionen.

Stämmer inte riktigt (klippt från Apple store) :
About glossy and antiglare
Choose the glossy widescreen display to make your graphics, photos, and videos appear with richer colours and deeper blacks — great for watching DVD movies. If you prefer a display with antiglare coating for a matte rather than glossy viewing experience, choose the antiglare widescreen display.

• Medlem
  • 2009-03-05 18:36

Det lutar åt en MB & Co. Återstår bara att förankra det hos min bättre hälft.

1
Bevaka tråden