Vilken Mac Pro skall jag köpa?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska ha en macPro men tycker att de har blivit lite dyra

Jag funderar på någon av te två minsta modellerna (eller kanske en read 8 kärnors 2.8).

den biligare 4 kärnors maskinen har är klockad till 2.6 medan den billigaste 8 kärnors makinen bara ligger på 2,3.

Jag räknar (statistik) mest och det är inte uppdelbart (ännu). Mina jobb tar ca 20 minuter till en timme på en gammal PC (Cor2DUO, 2.8 GHz, 4G ram). Frågan är om klockfrekvenserna går att jämföra direkt mellan de olika processorerna

tacksam för tips.

Powerplant

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 21:57
Ursprungligen av powerplant:

Jag räknar (statistik) mest och det är inte uppdelbart (ännu). Mina jobb tar ca 20 minuter till en timme på en gammal PC (Cor2DUO, 2.8 GHz, 4G ram). Frågan är om klockfrekvenserna går att jämföra direkt mellan de olika processorerna

tacksam för tips.

Powerplant

Processorerna i MacPro är mycket snabbare än C2D så det är ju till fördel. Däremot verkar det ju som om flera kärnor är helt bortkastat för dina beräkningar. Om du han flera kärnor kan du ju göra andra saker samtidigt som en av kärnorna är helt upptagen med att räkna, men för det räcker det ju med två kärnor...

Jag tänker lika men det skall skyfflas en hel del minne ochså (mina filer ligger på 7 gig och enkel proppen kan bara ha 8 gigg max. Sen vill man ju göra annat också ha mina xp program rullande i paralells göra en powerpoint samtidigt etc. Dessutom kan man köra flera jobb på varsin kärna så fyra känns lite lite.
Jag kan inte köpa den dyraste powermacen tyvärr men nu väntar jag på om jag kan få en gammal 3 eller 3.2a med förra arkitekturen till nedsatt pris.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-07 11:01
Ursprungligen av powerplant:

Jag tänker lika men det skall skyfflas en hel del minne ochså (mina filer ligger på 7 gig och enkel proppen kan bara ha 8 gigg max. Sen vill man ju göra annat också ha mina xp program rullande i paralells göra en powerpoint samtidigt etc. Dessutom kan man köra flera jobb på varsin kärna så fyra känns lite lite.
Jag kan inte köpa den dyraste powermacen tyvärr men nu väntar jag på om jag kan få en gammal 3 eller 3.2a med förra arkitekturen till nedsatt pris.

Om det är minnesintensiva beräkningar du gör, alltså mycket IO-bandbredd osv. som krävs för flyttade av data mellan minne och processor. Då får du säkert mer prestanda på den långsammaste nya modellen än den snabbaste förra modellen.

Jag antar att det är mycket minne inblandat. Jag på min gamla burk måste hårddiske jobba jättemycket eftersom jag har för lite minne (4gigg).
Det blir kanske en av de nya ändå.

det blev en octo me 12 gig minne efter mycket beslutsångest-den blev dyr.

Nu är den betalad så nu längtar jag bara.
PP

1
Bevaka tråden