Hej! Vet att det finns en massa trådar om backup och externa hårddiskar men jag kan inte hitta de svar jag behöver...
Skall köpa en extern hårddisk som främst skall användas för backup till min iMac, har också tänkt att ha lite film och annat där. Om jag har förstått det rätt så finns det olika sorters "backup", dels när man helt enkelt kopierar alla filer man har och dels när man gör en exakt kopia av sin hårdisk och då också kan starta upp "sin dator" från den. Vet inte om detta stämmer, annars får nån gärna förklara.
Nu när jag skall köpa en extern hårddisk så har jag förstått det som att inte alla externa hdd kan användas på det sistnämnda backup-sättet, alltså att starta kopian av sin hårddisk ifrån.

Stämmer det?

Har bestämt mig för att jag vill köpa en WD och då har jag fått rådet att köpa en My Book Studio eftersom denna skulle klara detta.
Kan det verkligen spela någon roll? Jag borde väl kunna skaffa ett eget backup-program som löser detta? Och vilket backupsätt är egentligen bäst?

Det jag vill är:
-Kunna göra backup 1-2 ggr veckan (manuellt eller automatiskt spelar ingen roll) utan att kopiera allt, bara det som ändrats.
-Att det skall vara enkelt och att jag också skall kunna använda ext. hdd. till annan lagring.

Behöver nog ingen firewire (behöver komma billigt undan), räcker med usb eftersom jag inte skall jobba från hårdisken och bara kommer flytta lite åt gången (förutom första gången jag gör backup då).
Kan ju också nämna att jag har Tiger, så inget time machine för mig.

Tacksam för svar! (gärna väldigt pedagogiska sådana)