Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wav till MP3 - Lite brådskande för den som har tid :D

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Till firmafesten har chefen tvingat oss till att köra (som i chorus) en inbjudan som som han sedan mixat ned till .WAV-format.

Men jag fick nu uppgiften att koda om denna till mp3 för utskick till de som skall komma.

Jag kan nog ladda ned nått gratisprogram men är orolig för kompabilitet. Bör jag vara orolig eller finns det några standardinställningar som skall följas så att alla kan spela upp filen sen oberoende av uppspelare?

Mvh Alexander

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-03 16:42

Mp3 är nog hyffsat kompatibelt med det mesta, men undvik vbr och alltför hög bitrate (320 eller högre) så borde det inte vara några problem.

Säg att det är omöjligt att göra, så slipper du sprida din sång för världen.

Jag skulle nog köra det som 128 eller 192 constant bit rate 44.1kHz, kodat med iTunes eller LAME bara för att vara på den säkra sidan, men mp3spelarprogram brukar klara det mesta. Vill du vara säker så kan du ta en sväng med Media Player och anhang, men det är nog overkill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 00:36
Ursprungligen av false messiah:

Säg att det är omöjligt att göra, så slipper du sprida din sång för världen.

Ha ha ha ha

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-04 06:22

I det här sammanhanget är det bara att köra på med 128 kb/sek och iTunes. För utskick av det slaget duger det gott och blir över.

Ett alternativ till konverterare som jag har upptäckt alldeles nyss (efter att ha slopat mitt fejkade windows på Mac och därmed WaveLab) är gratisprogrammet Switch. Smidigt och snabbt och gör lame-mp3:or så bra som man kan göra. Topp-program.

Tack för hjälpen. Jag hade så lite tid och kunskap så jag plockade bara ned något gratisprogram oh körde på det. Två av de 50 som fick filen hade problem att öppna. Kanske bra ratio

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-07 23:46

Får man fråga vilket program du använde som gjorde mp3:or som inte alla kan öppna?

  • Medlem
  • 2009-03-08 00:55

Jag känner igen situationen. De som inte kan öppan filen brukar ha problem typ
"Det fungerar inte. När jag dubbelklickar kommer det bara nån ruta om licensavtal för nåt som heter [iTunes] eller nåt."

Haha. Kan ju vart så. Tror jag glömde namnet strax efter jag tryckte på download. Hade så bråttom.

Varför ska man undvika vbr menar ni? Vbr är en 'native' mp3standard ända sen fraunhofer encodern kom ut.
Cbr däremot är en forcerad historia för att man ska kunna förutse hur stor filen blir. Alla mp3spelare ska klara vbr.

Ska du koda nån ljudfil snabbt, använd all2lame och LAME 3.98.2 med switchen:

--preset extreme

Bästa mp3motorn och inställning som finns på klotet just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-09 22:29
Ursprungligen av charliecrash:

Alla mp3spelare ska klara vbr.

Att de ska betyder inte att de gör det. Det har nog blivit bättre nu, men tidigare fanns det en hel del portabla mp3-spelare som inte spelade vbr. Det är nog bättre nu, men min mobil spelar visserligen vbr men inte problemfritt, den visar fel låtlängd och hoppar lite godtyckligt om man ska snabbspola. Mjukvara har jag sämre koll på men det kan nog ha funnits problem där också. Eftersom stödet för vbr i vissa fall är/var sämre än för cbr så tycker jag att cbr är ett säkrare kort.

Jag har aldrig stött på en dedikerad spelare eller dvd som inte klarar mp3 vbr. Men för dom skrotmaskinerna som inte kan räkna ut tiden på en vbr - använd ändå samma program/encoder och switchen:

--preset cbr 192

...bara byta siffrorna till önskad bitrate såklart.

1
Bevaka tråden