Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-04 21:13
Ursprungligen av rusk:

Blir nog den gamla iMacen med 20" / C2D 2.66 / 2GB / 320GB / HD2600 PRO för 12 500:-

Den nya instegsmodellen med 20" / C2D 2.66 / 2GB / 320GB / GEFORCE 9400M samt iLife 09 går på 12 995:-

Köper man den gamla får man även med FW 400 och Fjärr samt att man kan köpa 2GB till för 600:-. iLife 09 går även att köpa till för 99:-.

Någon som tycker att det e galet att köpa den gamla så hojta innan det beställs.

Ähh lika bra att köpa den nya tycker jag...

Ursprungligen av AxO:

Just det. Tack för att fler inser att något är lite snett på prisfronten trots den ekonomiska situationen här i världen.

Men är det inte just den ekonomiska situationen som är orsaken denna gång?

I USA kostade förra toppmodellen 2199 dollar och den nya 2199 dollar. Men den förra modellen kom i april och då var dollarn 6 kr och nu är den 9 kr och Apple justerar nästan aldrig priser under en produktcykel, därav den överdrivna prisökningen nu. Eller menar du att priset i USA också är något snett med?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 23:53
Ursprungligen av Adrian B:

Men är det inte just den ekonomiska situationen som är orsaken denna gång?

I USA kostade förra toppmodellen 2199 dollar och den nya 2199 dollar. Men den förra modellen kom i april och då var dollarn 6 kr och nu är den 9 kr och Apple justerar nästan aldrig priser under en produktcykel, därav den överdrivna prisökningen nu. Eller menar du att priset i USA också är något snett med?

Prislappen är måhända konstant men nu får man faktiskt mindre innehåll. Om man tittar på innehållet sett i relation till vad som finns i teknikväg idag. 9400M verkar ju vara allt världen behöver om man skall tro Apple helt och hållet. Undrar vilka mängder de har avtalat med nVidia egentligen? Varför skulle de inte kunna flyttat över 8800GS till de lägre modellerna som finns nu? Tyckte jag läste att de var MxM-kort en gång i tiden?

Tycker nog att iMac nr.2 är den mest skeva konfigurationen av dem allihop och ser inte varför man inte skulle kunna få en stationär dator med ett vettigt grafikkort när det handlar om 17.000,-. 9400M för att driva en 24" är ju skrattretande och vill du ha mer ökar priset med 3.500,- för då måste du gå upp en modell. WTF? Då är ju en MacBook Pro mer prisvärd, även om man bara tänker ha den stationärt. Är inte det skevt så säg till?!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-04 21:20

Till rusk:
Efter lite googlande såg jag att 2600 Pro var bättre än 9400M så jag säger köp gamla iMacen!

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 23:57
Ursprungligen av fedi-93:

Till rusk:
Efter lite googlande såg jag att 2600 Pro var bättre än 9400M så jag säger köp gamla iMacen!

Ursprungligen av maans:

brrr... Jag som väntat länge att överge min sunkiga o räliga PC! O nu kommer ett jobbigt ställningstagande med graffekorten. Ojojoj, läste på något annat forum att 9400 hade inte muskler nock att driva den höga upplösningen?! Jag använder dator för att rita i (märk stora dokument)och spela lite då och då, förutom 24 tum vad råder ni mig era mac-rävar:-)?

Köp den förra till det lägre priset och var nöjda över en bra affär. Använd resten av pengarna till något annat roligt så blir den totala glädjen större (eller lägg dem emot nästa maskin/uppgradering). Nuvarande modeller är inte prisvärda imho (pga valutakurser eller vad det än nu må vara).

Ursprungligen av rusk:

Edit: Hört nått rykte om att bussen på de gamla iMacarna var nån slags bromskloss... nån annan som hört det?

Med tanke på buss+grafikkort så går det nog på ett ut mellan dem. Prismässigt och även personligen hade jag litat mer på den gamla kombinationen. Barnsjukdomar etc. men även om du bl.a. kommer bry dig om BootCamp (för spel ) den närmaste tiden är ju något att ta med i beslutet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-05 12:11
Ursprungligen av fedi-93:

Till rusk:
Efter lite googlande såg jag att 2600 Pro var bättre än 9400M så jag säger köp gamla iMacen!

Tack för den. Ni anar inte hur gott det känns att sitta med en 3.06Ghz nu, jag säger inte att jag missunnar någon bra uppdateringar men känns som andrahandsvärdet är helt ok på min snart ett år gamla burk

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-03-04 22:29

brrr... Jag som väntat länge att överge min sunkiga o räliga PC! O nu kommer ett jobbigt ställningstagande med graffekorten. Ojojoj, läste på något annat forum att 9400 hade inte muskler nock att driva den höga upplösningen?! Jag använder dator för att rita i (märk stora dokument)och spela lite då och då, förutom 24 tum vad råder ni mig era mac-rävar:-)?

Det var länge sedan som förra årets modell stod sig så bra att den till och med skulle kunna betinga ett högre pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 00:33
Ursprungligen av Olav Rust:

Det var länge sedan som förra årets modell stod sig så bra att den till och med skulle kunna betinga ett högre pris.

Högre pris? Vad menar du?

Men åtminstone vad gäller MacMini och iMac så verkar en rea på de gamla modellerna var det bästa köpet den närmaste tiden. Även om man investerar i extra RAM för att komma upp i de nya modellerans nivå, så lär det bli billigare.

Att det är så konstigt här i Svedala beror dock inte i första hand på Apples priser i dollar, utan på att de inte förrän vid lansering av nya modeller har tagit hänsyn till den låga kronkursen.

Se även mitt inlägg här: http://www.99.se/1726550-post59.html

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 13:57

Benchmarks från nya och gamla iMac och Mac mini finns här: http://www.primatelabs.ca/blog/2009/03/imac-and-mac-mini-benchmarks-early-2009/

Inga stora skillnader. Har utvecklingen av processorer bromsats upp, eller är det fyrkärnigt som gäller idag och Apple är sega som inte gått över?

Ursprungligen av Doktor G:

Benchmarks från nya och gamla iMac och Mac mini finns här: http://www.primatelabs.ca/blog/2009/03/imac-and-mac-mini-benchmarks-early-2009/

Inga stora skillnader. Har utvecklingen av processorer bromsats upp, eller är det fyrkärnigt som gäller idag och Apple är sega som inte gått över?

Testerna är gjorda av apor ju (Primate Labs, huh). Det är ju inget konstigt alls med resultaten för processorerna är i princip samma som förra generationen och testerna testar ju bara CPU, inte GPU. Intressant blir det först när man gör tester som kollar även grafikprestanda och hur väl data strömmar mellan olika komponenter.

Och ännu intressantare blir det när någon börjar testa 10.6 och jämföra, för jag tror att 10.6 kommer dra nytta av även GPU på ett helt annat sätt än än tidigare. Som någon sa, "10.6 is all about speed".

Tillägg: det ska bli himla spännande att se prestanda när OpenCL är på plats och program fär anpassade. Jag tror att DVD-till-Apple-TV-rippningen kommer bli rejält mycket snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 15:08
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Testerna är gjorda av apor ju (Primate Labs, huh). Det är ju inget konstigt alls med resultaten för processorerna är i princip samma som förra generationen och testerna testar ju bara CPU, inte GPU. Intressant blir det först när man gör tester som kollar även grafikprestanda och hur väl data strömmar mellan olika komponenter.

Och ännu intressantare blir det när någon börjar testa 10.6 och jämföra, för jag tror att 10.6 kommer dra nytta av även GPU på ett helt annat sätt än än tidigare. Som någon sa, "10.6 is all about speed".

Tillägg: det ska bli himla spännande att se prestanda när OpenCL är på plats och program fär anpassade. Jag tror att DVD-till-Apple-TV-rippningen kommer bli rejält mycket snabbare.

Håller med dig med din första hälft men vad gäller 10.6 så... håll inte andan!

Vi kommer nog få se både en eller rent av två hårdvaruuppgraderingar innan det är en realitet. Kom ihåg hur det sett ut vid varje tiodelsuppgradering tidigare. 10.6.4 kanske ngn gång i höst/vinter, då har nog programtillverkarna kommit ikapp också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-06 10:20

Då var beställning lagd, det blev som följer:

2.93GHZ INTEL CORE 2 DUO
4GB 1066MHZ DDR3 SDRAM-2X2GB
ATI RADEON HD 4850 512MB
640GB SERIAL ATA DRIVE
APPLE WIRELESS MIGHTY MOUSE-Z
KYBD (NUM) & USER'S GUIDE-S
COUNTRY KIT,IMAC 24-SWE

Leverans 22 April!!

Ursprungligen av Docko:

Då var beställning lagd, det blev som följer:

2.93GHZ INTEL CORE 2 DUO
4GB 1066MHZ DDR3 SDRAM-2X2GB
ATI RADEON HD 4850 512MB
640GB SERIAL ATA DRIVE
APPLE WIRELESS MIGHTY MOUSE-Z
KYBD (NUM) & USER'S GUIDE-S
COUNTRY KIT,IMAC 24-SWE

Leverans 22 April!!

Beställde du från Apple.se? Jag trodde dessa skulle vara leveransklara från release.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-06 14:26
Ursprungligen av claudiomarino:

Beställde du från Apple.se? Jag trodde dessa skulle vara leveransklara från release.

Japp, jag var tvungen, beställde via Studentkortet, surt med så lång leveranstid men förhoppningsvis har dom tagit i i överkant. Kände att jag hellre väntar några veckor extra än att köpa något jag inte var helt nöjd med. Har iofs varit utan dator i 7 veckor redan så jag börjar vänja mig:)

Detta var inget kul. Skillnaden mellan föregående och nya är hårfin. Så jag väntar ytterligare då min fortfarande håller för mina krav gott och väl. Typiskt Apple. Quad teknologi hade varit en bättre uppdatering. Snart finns OSX i alla PC istället.

Står i valet och kvalet mellan 2.93GHz och 3.06GHz, tar jag den lilla så kommer jag att uppdatera både HD och GFX-kort. Frågan är alltså är de där extra 0.13Ghz värda 1.300:-?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-06 16:29
Ursprungligen av claudiomarino:

Står i valet och kvalet mellan 2.93GHz och 3.06GHz, tar jag den lilla så kommer jag att uppdatera både HD och GFX-kort. Frågan är alltså är de där extra 0.13Ghz värda 1.300:-?

Jag hade lagt pengarna på GPU hellre än CPU, ytterst tveksamt om 0,13 Ghz kommer göra någon skillnad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-06 15:34

Jag antar att omgående leverans i allra bästa fall gäller grundkonfigurationer, inte några specialbestyckade maskiner.

Media Markt säljer just nu ut konkurrenskraftiga iMac från 2008 24" 2,8 GHz för drygt 11.000 exklusive moms. Ett tillfälle svårt att gå förbi om man är ute efter en iMac.

Ursprungligen av Olav Rust:

Media Markt säljer just nu ut konkurrenskraftiga iMac från 2008 24" 2,8 GHz för drygt 11.000 exklusive moms. Ett tillfälle svårt att gå förbi om man är ute efter en iMac.

Intressant, vet du om det gäller samtliga butiker? Deras hemsida är inte särskilt informativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 17:13
Ursprungligen av Olav Rust:

Media Markt säljer just nu ut konkurrenskraftiga iMac från 2008 24" 2,8 GHz för drygt 11.000 exklusive moms. Ett tillfälle svårt att gå förbi om man är ute efter en iMac.

Hyfsat pris, men det blir 13750 kr med moms, dvs bara lite drygt 1000kr mindre än den nya 24' med 2,66 GHz, mer minne och större hårddisk (med studentrabatt). Inte självklart vilket som är mest prisvärt

Logiken haltar något

Ursprungligen av maca:

Hyfsat pris, men det blir 13750 kr med moms, dvs bara lite drygt 1000kr mindre än den nya 24' med 2,66 GHz, mer minne och större hårddisk (med studentrabatt). Inte självklart vilket som är mest prisvärt

Så kan du inte jämföra … *s* Det är inte alla unnad att få studentrabatt!
Skillnaden utan rabatt är mycket större än så.

Duger för mig

Ursprungligen av Olav Rust:

Media Markt säljer just nu ut konkurrenskraftiga iMac från 2008 24" 2,8 GHz för drygt 11.000 exklusive moms. Ett tillfälle svårt att gå förbi om man är ute efter en iMac.

Var i Sundsvall MM i dag. De hade lite gamla Macar kvar också. Men dem var inte en enda öre rabatterade!

Ringde sen till Göteborg till den andra affären. Där hade de bara 20-tummarna kvar. 9 490 och 11 590 kr per styck.

Funderar på att köpa den gamla iMacen för prisskillnaden på 3 000 kronor tycker jag är för mycket när man jämför specarna.
Eller finns det någon som kan motivera det högre priset?

Och 6 500 kr. till 24-tummaren är verkligen mycket pengar, om man inte sysslar med videoredigering eller annan krävande användning på heltid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-07 13:24

Var det modellen med 320GB HD dom säljer för 11.000 ex moms? Hade dom många kvar?
Om dom även säljer ut den gamla 3,06 GHz till bra pris känns det som ett givet köp.

Bor i Göteborg...

Det känns som den billigaste 24-tummaren ger mest valuta för pengarna. Eller har jag missat något?
Alltså prisskillnaden gentemot gamla modellen är minst, och ändå får man större bildskärm och dubbelt så mycket minne än för 20-tummaren.

Vad anser ni om skillnaden mellan budgetmodell mot billigaste 24-tummaren? Är det värt pengarna?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-07 19:26

24-modellen har också fördelen att man kan montera den på väggen om man vill. Foten går att ta bort.

Ursprungligen av planB:

24-modellen har också fördelen att man kan montera den på väggen om man vill. Foten går att ta bort.

Ingen aning om hur det är nu, men för iMacarna som kom i våras så gällde att det var stor kvalitetsskillnad mellan 20" och 24" - till 24-tummarens fördel - det handlade om bland annat betrakningsvinklar och färgåtergivning.

Storleken har visst betydelse *ler*

Ursprungligen av Olav Rust:

Ingen aning om hur det är nu, men för iMacarna som kom i våras så gällde att det var stor kvalitetsskillnad mellan 20" och 24" - till 24-tummarens fördel - det handlade om bland annat betrakningsvinklar och färgåtergivning.

Det kommer jag ihåg mycket väl! Ganska stor betydelse, anser jag. Måste kanske vänta för de första riktiga testerna innan man får det bekräftat.

Ni som är duktiga att räkna, hur mycket större är själva bilden mellan skärmarna i procent?
Alltså är 24:an till exempel 30 procent större än 20:an? Kanske mer/mindre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 17:53
Ursprungligen av pick-me-up:

Det kommer jag ihåg mycket väl! Ganska stor betydelse, anser jag. Måste kanske vänta för de första riktiga testerna innan man får det bekräftat.

Ni som är duktiga att räkna, hur mycket större är själva bilden mellan skärmarna i procent?
Alltså är 24:an till exempel 30 procent större än 20:an? Kanske mer/mindre?

31% fler bildpunkter men 44% större area får jag det till.

Bevaka tråden