Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen ny Mac Pro (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Säga vad man vill men rent krasst måste man betala mer för sämre prestanda. Nya Nehalem quad 2.66 ( 26.995.-) kontra gamlingen 8 core 2.8 Harpertown (23995:-).
I rena minnestester vinner nog nykomlingen överlägset men i CPU baserade applikationer så är 8 kärnor fler än 4 nötter.
Nej, trots kronan bla bla så är den nya Apple prissättningen riktigt uppåt väggarna. Jag som hela tiden försvarat att Mac hårdvaran inte är dyrare än motsvarande PC fulbyggen.

Vidare...väldigt konstig minneskonfigurering.
Jag trodde att att de nya nehalem burkarna jobbade mot multiplar av 3 minnesstickor, dvs 3,6,9,12 slottar. Var har de nya burkarna, 4 och 8...

Senast redigerat 2009-03-03 23:38
Ursprungligen av Firechild:

Nya Nehalem quad 2.66 ( 26.995.-) kontra gamlingen 8 core 2.8 Harpertown (23995:-).
I rena minnestester vinner nog nykomlingen överlägset men i CPU baserade applikationer så är 8 kärnor fler än 4 nötter.
[...]
Jag trodde att att de nya nehalem burkarna jobbade mot multiplar av 3 minnesstickor, dvs 3,6,9,12 slottar. Var har de nya burkarna, 4 och 8...

"överlägset" tror jag inte - nya burken med endast en plugg i tappar ju halva minnesbredden...?

fjärde minnesslotten får väl betraktas som någonsslags "nödutgång", då man förmodligen förlorar minnesbredd på att använda den. (?)

Ok vad tror ni är bäst alternativ för musikproduktion?

1.
Dual 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon
6GB (6x1GB)
ATI Radeon HD 4870 512MB

37.155,00 kr

2.
Single 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon
6GB (3x2GB)
ATI Radeon HD 4870 512MB

36.125,00 kr

visst 8 kärnor är ju bättre på många sätt men eftersom Logic ofta körs på en kärna (te.x vid inspelning av midiintrument) så kanske single 2,93 quad är roligare? Spelar ofta in banduppsättning med Superior 2.0, ett par Guitarrig 3 samt något pianoljud.

inget av alternativet lär ju ha problem med en übertung-produktion i övrigt ändå.. men just för att spela in tunga grejer "live" med minsta möjliga latency.

beggad 8-core är kanske mer inressant? om det nu går att få tag på..

Ursprungligen av dj_zeppe:

Ok vad tror ni är bäst alternativ för musikproduktion?

beggad 8-core är kanske mer inressant? om det nu går att få tag på..

Kanske säljer min, orkar inte krånga med grafikkort...
Jag har en Mac Pro 2008 med 8 kärnor, 2*2,8 Ghz och 10 GB Ram samt 4st Diskar 2*1TB 1*160GB 10000 rpm samt 320 Gb originaldisken
2st 23" skärmar finns också

Den räcker till allt det du kan drömma om att göra

Köpte inte du den nyss?
Du lär ju få den såld snabbt i alla fall! Jag är hursomhelst intresserad av de nya grafikkorten (vill ju kunna spela i vista) samt allt nytt lull-lull med hyperthreading, snabbare minnen osv..

alternativ 2 låter bäst i mina öron då Logic inte verkar hantera 8kärnor helt optimalt än.

det är ju sällan man har produktioner med 60st Ivory (även om jag har maxat en quad 2,8 flera gånger) men jag är ute efter en lösning just i inspelningsläge.. det blir ju lite annorlunda med eltrummor.. visst du kan ha kanske 40 st Ivoryinstanser igång på 256 i buffertsize men på ett trumset är max 64 i buffert ett krav. försök SPELA med 4 Ivory då på en kärna..:P med en mix bakom dessutom.

Edit: ska fan kolla upp vad en grym PC landar på.. och köra cubase 5 istället.. trött på Apple.

Edit 2: Ivory är kanske fel att nämna i mitt exempel.. NI Massive är bättre då det inte har massa GB som ska streamas. kan kan få min Dual 2,5ghz MBP 17 att gå på knäna med EN patch i uppspelningsläge.

Ursprungligen av dj_zeppe:

Köpte inte du den nyss?
Du lär ju få den såld snabbt i alla fall! Jag är hursomhelst intresserad av de nya grafikkorten (vill ju kunna spela i vista) samt allt nytt lull-lull med hyperthreading, snabbare minnen osv..

alternativ 2 låter bäst i mina öron då Logic inte verkar hantera 8kärnor helt optimalt än.

det är ju sällan man har produktioner med 60st Ivory (även om jag har maxat en quad 2,8 flera gånger) men jag är ute efter en lösning just i inspelningsläge.. det blir ju lite annorlunda med eltrummor.. visst du kan ha kanske 40 st Ivoryinstanser igång på 256 i buffertsize men på ett trumset är max 64 i buffert ett krav. försök SPELA med 4 Ivory då på en kärna..:P med en mix bakom dessutom.

Edit: ska fan kolla upp vad en grym PC landar på.. och köra cubase 5 istället.. trött på Apple.

Edit 2: Ivory är kanske fel att nämna i mitt exempel.. NI Massive är bättre då det inte har massa GB som ska streamas. kan kan få min Dual 2,5ghz MBP 17 att gå på knäna med EN patch i uppspelningsläge.

Nja jag är väl inte sugen på sälja datorn, det verkar ju som du också säger finnas mer kraft att hämta då Logic blir mer optimalt framöver förhoppningsvis!
Finns ju en Frezze funktion man kan använda också för att spara kapacitet om man vill lägga trummor med låg buffert!

Ursprungligen av dj_zeppe:

Köpte inte du den nyss?
Du lär ju få den såld snabbt i alla fall! Jag är hursomhelst intresserad av de nya grafikkorten (vill ju kunna spela i vista) samt allt nytt lull-lull med hyperthreading, snabbare minnen osv..

alternativ 2 låter bäst i mina öron då Logic inte verkar hantera 8kärnor helt optimalt än.

det är ju sällan man har produktioner med 60st Ivory (även om jag har maxat en quad 2,8 flera gånger) men jag är ute efter en lösning just i inspelningsläge.. det blir ju lite annorlunda med eltrummor.. visst du kan ha kanske 40 st Ivoryinstanser igång på 256 i buffertsize men på ett trumset är max 64 i buffert ett krav. försök SPELA med 4 Ivory då på en kärna..:P med en mix bakom dessutom.

Edit: ska fan kolla upp vad en grym PC landar på.. och köra cubase 5 istället.. trött på Apple.

Edit 2: Ivory är kanske fel att nämna i mitt exempel.. NI Massive är bättre då det inte har massa GB som ska streamas. kan kan få min Dual 2,5ghz MBP 17 att gå på knäna med EN patch i uppspelningsläge.

Enl. tester jag sett hittills så är en Intel i7 ca 50-60% snabbare än en MP Dual Quad vid 32 samples (test i t ex SOS).

quadro fx 5800 lyser med sin frånvaro

Ingen Apple-variant på Quadro FX 5800!!!

Chockerande att Apple släpper ifrån sig "high end"-användarna.
Kostnaden för att ta fram kortets OS X-drivare tillsammans med Nvidia borde ju kunnat bäras av komponentens pris utan att påverka resten av modellens konfigurationer.
Vad tror Apple? ...att Nvidia ska ta tag i det själva?

Eller sålde de SÅ dåligt av 5600?

  • Medlem
  • 2009-03-04 09:30

Nu blir jag lite förvirrad när det står så här:

"Hyper-Threading technology for up to 16 virtual cores"
http://www.apple.com/macpro/specs.html

Innebär detta att quadcore egentligen är en 8core och att två quadcore egentligen är en 16core maskin??

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 11:46
Ursprungligen av oee:

Nu blir jag lite förvirrad när det står så här:

"Hyper-Threading technology for up to 16 virtual cores"
http://www.apple.com/macpro/specs.html

Innebär detta att quadcore egentligen är en 8core och att två quadcore egentligen är en 16core maskin??

Nej. HT; HyperThreading betyder att du kan utföra två instruktioner samtidigt i en och samma processor. Det var tekniken som användes innan man lyckades klämma in mer än en core i samma CPU.

Nu verkar det dock som om Nehalem verkar ha stöd för SMT och HT. Det betyder att en MacPro med 2x4 cores = 8 cores kommer uppfattas av OS som 16 CPU's. Det betyder dock inte att du har 16 cpus, inte ens 16 cores, utan att du kan utföra 16 instruktioner samtidigt (more or less)

Ahh ok det får man kolla upp!:)

Enligt Apples performance-tester visar ju ökningen på typ 1,5-2.0x (beroende på sorts test) hastigheten men då mäter dem mellan en dual quad 3,2 (2008) och en dual quad 2,93 nahelem.. men där är också nahelem-datorn 1,9x dyrare än vad den äldre versionen var. Jäklig korkad jämförelse.

dj_zeppe, för musikproduktion i Logic skall du lätt köpa dual quaden. logic är väldigt bra optimerad för multicores numera. Kör du ett enda instrument så jobbar du bara med en kärna, men har du 8 eller fler så sprids de på alla kärnor på ett trevligt sätt. Kör du bara ett instrument kan du köpa min gamla Apple II

Apple´s nya jämförelsetester är sjukt snedvridna, när det är minnes prestanda är det sant att den nya värstingen för närmare 70.000:- är upp till 2x snabbare än den gamla värstingen för 36.000:- men på CPU beräkningar är den nya 1.2 gånger snabbare för dubbla priset, jippi !

Ursprungligen av Firechild:

dj_zeppe, för musikproduktion i Logic skall du lätt köpa dual quaden. logic är väldigt bra optimerad för multicores numera. Kör du ett enda instrument så jobbar du bara med en kärna, men har du 8 eller fler så sprids de på alla kärnor på ett trevligt sätt. Kör du bara ett instrument kan du köpa min gamla Apple II

Apple´s nya jämförelsetester är sjukt snedvridna, när det är minnes prestanda är det sant att den nya värstingen för närmare 70.000:- är upp till 2x snabbare än den gamla värstingen för 36.000:- men på CPU beräkningar är den nya 1.2 gånger snabbare för dubbla priset, jippi !

Enl. SOS (Sound on Sound) test så kan man köra 125 spår (DAW-bench *) i 32 samples jämfört med 80 spår (samma klockfrekvens) med en i7 jämfört med en Dual Quad Xeon X5355. Ganska imponerande...

* This DAWbench DSP Universal benchmark, which tests the number of Reaper Reaxcomp, or RXC, compressor plug-ins managed by PCs with different CPUs, displays how strongly the Scan Core i7 2.66GHz compares with 2.66GHz processors from various other Intel families. Results for other CPUs courtesy of Vin Curigliano, creator of DAWbench.

http://www.cubendo.com/showthread.php?t=12

http://www.soundonsound.com/sos/feb09/articles/scanpowerdawpc.htm

Senast redigerat 2009-03-04 21:54
Ursprungligen av Gilbert 2:

Enl. SOS (Sound on Sound) test så kan man köra 125 spår (DAW-bench *) i 32 samples jämfört med 80 spår (samma klockfrekvens) med en i7 jämfört med en Dual Quad Xeon X5355. Ganska imponerande...

* This DAWbench DSP Universal benchmark, which tests the number of Reaper Reaxcomp, or RXC, compressor plug-ins managed by PCs with different CPUs, displays how strongly the Scan Core i7 2.66GHz compares with 2.66GHz processors from various other Intel families. Results for other CPUs courtesy of Vin Curigliano, creator of DAWbench.

http://www.soundonsound.com/sos/feb09/articles/scanpowerdawpc.htm

Jo det är sant, men det normala är väl att man kör runt 256 samples och då är dual Quad XEON snabbare, men visst är Nehalem propparna riktigt mycket bättre på samma klockfrekvenser. Vi får väl vänta ngon månad och se lite benchmark tester som inte Apple snubbarna själva vinklat till.

Ursprungligen av Firechild:

Jo det är sant, men det normala är väl att man kör runt 256 samples och då är dual Quad XEON snabbare, men visst är Nehalem propparna riktigt mycket bättre på samma klockfrekvenser. Vi får väl vänta ngon månad och se lite benchmark tester som inte Apple snubbarna själva vinklat till.

Va? De flesta vill väl köra så låg latency som möjligt...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Va? De flesta vill väl köra så låg latency som möjligt...

Nej, inte de med DSP kort som UAD2, Duende och Powercore, speciellt inte med alla i samma system som jag har. Jag kör på 256 samples.

Ursäkta min lite neggofeeling, det är nog mest för att försvara mitt 8 core 3.2 ghz köp i december...

Ursprungligen av Firechild:

Nej, inte de med DSP kort som UAD2, Duende och Powercore, speciellt inte med alla i samma system som jag har. Jag kör på 256 samples.

Ursäkta min lite neggofeeling, det är nog mest för att försvara mitt 8 core 3.2 ghz köp i december...

Ah... jag förstår... :">

Har haft min Mac Pro 4-Core Nehalem inne på rep. i ett par veckor då den fick Kernel Panics vid hård belastning. Apple ville först ha det till att det berodde på 3:e parts mjukvara som t.ex. Handbrake och CPUTest. Men när jag fick tillbaka datorn och började greja lite med semestervideo och annat så fick jag även Kernel Panic i Apples mjukvaror.

Tog kontakt igen med Apple och har idag varit inne med burken igen. Men innan jag körde in så roade jag mig med att slå lite på den typen av Krenel Panic jag fått och det visade sig att det var en hel del som fått samma Kernel Panic som jag på just 4-Core modellen.

Så jag undrar om det är någon här på forumet som har just denna modellen och upplevt några Panics vid hård belastning?

Exempel på trådar:

New Mac Pro Kernel Panic. Need help =( - Mac Forums
Apple - Support - Discussions - Mac Pro kernal panics ...
Apple - Support - Discussions - Memory module problem? ...

Ursprungligen av Firechild:

Jo det är sant, men det normala är väl att man kör runt 256 samples och då är dual Quad XEON snabbare, men visst är Nehalem propparna riktigt mycket bättre på samma klockfrekvenser. Vi får väl vänta ngon månad och se lite benchmark tester som inte Apple snubbarna själva vinklat till.

Dessutom är i7 fortfarande snabbare än Dual Xeon i samma klockfrekvens:

http://www.cubendo.com/showthread.php?t=12

även i 256 samples.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-05 13:01

Går det att stänga hyperthreading? Det fungerade fantastiskt uselt i cubase på pentium tiden.
En annan fråga. Hur är det med uppgaderinger. Om man köper en mac pro med en cpu, säljer
apple uppgraderingar? Dels för att komma under gränsen för åravskrivningar och dels för att man
kan behöver vänta lite...

Ursprungligen av pme:

Går det att stänga hyperthreading? Det fungerade fantastiskt uselt i cubase på pentium tiden.
En annan fråga. Hur är det med uppgaderinger. Om man köper en mac pro med en cpu, säljer
apple uppgraderingar? Dels för att komma under gränsen för åravskrivningar och dels för att man
kan behöver vänta lite...

Enl. de tester som gjorts hittills så funkar HT väldigt bra i bla. CB (4/5).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-05 13:49
Ursprungligen av Gilbert 2:

Enl. de tester som gjorts hittills så funkar HT väldigt bra i bla. CB (4/5).

Tillsammans med OSX? Tillåt mig tvivla i så fall. Det fungerar inte bra med vanliga multicpuer.

Ursprungligen av pme:

Tillsammans med OSX? Tillåt mig tvivla i så fall. Det fungerar inte bra med vanliga multicpuer.

Såklart inte. i7 finns inte i Macar ännu.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 13:39
Ursprungligen av pme:

Går det att stänga hyperthreading? Det fungerade fantastiskt uselt i cubase på pentium tiden.
En annan fråga. Hur är det med uppgaderinger. Om man köper en mac pro med en cpu, säljer
apple uppgraderingar? Dels för att komma under gränsen för åravskrivningar och dels för att man
kan behöver vänta lite...

Nu var det väl ett tag sen. Det är ungefär som att säga att på min gamla volvo från 77 fungerade inte automaten väldigt bra. Därför vill jag inte ha en automatlåda...

Nej, du kan inte köpa några uppgraderingar av Apple. Och det är inte heller möjligt att uppgradera en äldre mac till den nyare då det är en helt annan arkitektur (helt annat logikkort)

Däremot går det bra att uppgradera en äldre mac och få en lite nyare fetare processor, men det kräver att man inte har tummen mitt i handen när det gäller elektronik och datorer )

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-05 13:57
Ursprungligen av pme:

Hur är det med uppgaderinger. Om man köper en mac pro med en cpu, säljer apple uppgraderingar?

Troligtvis inte. Det hade ju varit väldigt smidigt annars att bara byta den där släden som CPU och RAM sitter på. Men maskinerna kanske har olika logikkort som gör det "omöjligt"?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-05 14:05
Ursprungligen av NickZse:

Troligtvis inte. Det hade ju varit väldigt smidigt annars att bara byta den där släden som CPU och RAM sitter på. Men maskinerna kanske har olika logikkort som gör det "omöjligt"?

Det är ju dåligt. Men det är klart, den svenska marknaden är nog lite för liten för att apple ska designa sina maskiner för det svenska skattesystemet. Men det är ju helt galet att designa ett XEON kort med bara plats för en cpu. Då hade det varit bättre att byggt ett kort med en vanlig core i7.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-05 14:56

Vad kan man bygga ut på en mac pro då? Minne och disk?

Ursprungligen av pme:

Vad kan man bygga ut på en mac pro då? Minne och disk?

Ja, och PCI Express-kort, t.ex grafikkort.

Och det är ju kanske möjligt att uppgradera processorn också - det får väl framtiden utvisa. Men det kräver ju för det första att Intel fortsätter att tiillverka processorer för den sockeln.

Är det ingen som beställt och fått den nya macpron av er här på 99.se än?
//Patrik

Bevaka tråden