Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk temperatur

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kört en iMac 24" 3.06 GHz med 500 GB i 10 månader nu. För en månad sedan dog den ursprungliga disken, en Western Digital misstänker jag. Efter att jag lämnat in den på service fick jag en ny disk, en Seagate ST3500630AS Q. Denna disk låter mer än Western Digital, något jag stör mig på men inget jag kan göra åt då Apple inte har någon specifikation för ljudnivån. Så det har jag snällt fått äta upp men nu har det dykt upp ytterligare en funderare, nämligen temperaturen.

Via widgeten iStat Pro kan jag se att disken ligger på ca 63grader efter en två timmars användning av datorn. Vad jag undrar är om detta är normalt för dessa maskiner. Jag har ringt Apples support som hänvisar till service centren, har pratat med två olika ställen och inga av deras tekniker vet vilka temperaturer som gäller, de har inte fått några siffror från Apple heller. Efter sökning på nätet har jag funnit att driftstemp för Seagate disken är max 60 grader.

För mig känns det som att Apple inte har någon riktig koll, de borde ju onekligen kunna speca vad som är normalt, men då det inte kan detta så vänder jag mig till er iMac ägare. Vore tacksam om alla ni med 24" iMacs kan ta och skriva upp följande info i denna tråd.

(äpplet - om den här datorn - mera info)
Processorhastighet: 3.06 GHz
Grafik: NVIDIA GeForce 8800 GS
Diskmodell: ST3500630AS Q
Kapacitet: 465,76 GB

(widget - istat pro)
HD: 63
CPU A: 44
CPU A heatsink: 45
Airport Card: 40
Ambient: 24
GPU: 59
GPU Diode: 63
GPU Heatsink: 57

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-02 12:31

Det där kan inte vara bra, för hög teperatur förstör hårddisken.
Jag har en iMac 20" med en 320GB disk och den går aldrig upp högre än 50 grader, vad jag än gör, hur länge än datorn är på.

Tack för feedbacken, dock så behöver jag jämföra med andra 24"are.

1
Bevaka tråden