Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet med gammal iMac hos Bredbandsbolaget?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På Bredbandskollen kan man enkelt kolla hastigheten på sitt bredband. Gå till
http://www.bredbandskollen.se/ och klicka på knappen Starta mätning så får du efter någon minut veta vilken hastighet din bredbandsuppkoppling har.

Min stationära iMac som ansluter med hjälp av Bredbandsbolagets fibernät ger mig hastigheterna

skicka 11,11 Mbit/s och
ta emot 93,23 Mbit/s

vilket jämfört med en utlovad hastighet på 100 Mbit/s fiber beskrivs som: Bra

Min nyinköpta "netbook" (Acer Aspire One 110 köpt för 1990 kr) ger följande resultat:

skicka 20,59 Mbit/s och
ta emot 94,19 Mbit/s

vilket förstås är ännu bättre!

Mina tio år gamla iMacar G3 ger med samma nät följande:

skicka 10,01 Mbit/s och
ta emot 19,53 Mbit/s

vilket jämfört med en utlovad hastighet på 100 Mbit/s fiber beskrivs som: Dåligt
Men för det de används för är detta inget större problem.

Min två år gamla Macbook ger med Tele2s mobila bredband:

skicka 0,33 Mbit/s och
ta emot 0,37 Mbit/s

men även denna långsamma uppkopling upplevs sällan som långsam utom när jag försöker skicka eller hämta filer. För e-post och webbsurf duger den utmärkt om man inte går till alltför tunga sidor (tunga betyder här mycket grafik och rörliga bilder).

Min fråga: Någon som kör en gammal iMac G3 som jag med Bredbandsbolaget? Vilken hastighet får du?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-28 22:14

Utlovad hastighet hos ISP:s är alltid "upp till". Dessutom är en gammal imac G3 rätt slö och både dess nätverkskort, processor och busshastighet sätter käppar i hjulet. 11 Mbit/s låter som ett utmärkt resultat för en så gammal klenod.

1
Bevaka tråden