Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt Internet med Netgear Router.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-27 22:55

Har ett litet dilemma. Har precis skaffat Telia Fiber 100/10 mbit. Det var snabbt som blixten då jag kopplade via nätverksuttaget i väggen men då jag kopplar en Netgear WGR614 så tappar den extremt mycket i prestanda. Gör jag tptest är det en enorm skillnad. Någon som har koll på hur detta kan korrigeras. Har varit å grävt i routerinställningarna men hittar inget bra att koppla på/bort för att korrigera felet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-02-27 23:06

Ehhh.. Japp.. WGR614 är en 54MBit router. I praktiken innebär detta ca 30Mbit och har du då 100MBit i väggen så jaa...då blir det så. Via kabel matchar du, men för att vara på den säkra sidan att då full fart så bör du nog titta på en router med GBit-portar eller en med +300Mbit wifi. Jag använder en DLink DIR655, men den ger "bara" 130MBit med min mac, eftersom den är lite äldre. jag vet inte om nyare maccar har bättre protokoll.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-28 10:46

Förväxla inte länkhastighet med routinghastighet (prestanda egentligen). Jag har en 100Mbps-fiber från Sollentunas kommunnätverk. Sätter jag min dator direkt i DRG (Digital Residental Gateway) så får jag fullt spjäll. Sätter jag en lagomt seg WGR614v6 så tappar jag hastighet pga den dåliga routingprestandan i WGR614. Jag ansluter på ethernet-porten i routern.

Så WiFi har inget direkt med prestandan att göra. Snarare CPU:n och mjukvara (indirekt routingkod) i själva nätverksutrustningen. Du kan langa på hur mycket Gbit och 802.11n du vill (=hög länkhastighet) när din routingkapacitet är för liten. Är du med? Titta i Toms Hardware-nånting (har väl fått nytt namn för något år sedan?). Där har man kollat routingprestandan på längden och tvären.

Bottom line: jag har bytt ut min WGR614...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-02-28 13:39

Jag kanske missförstod, har du fortfarande kabel, så är det som frazze säger. Dålig throughput i routern.

1
Bevaka tråden