Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämplig ISP för litet företag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 00:31

Jag skall beställa en 2 Mbit/s anslutning till företaget jag jobbar för. Tyvärr är kostnadsläget ett helt annat än när det gäller anslutningar till privatpersoner... Dessutom skiljer det avsevärt i pris mellan de olika bolagen, vilket förbryllar en smula. (Är de dyra verkligen så mycket driftsäkrare/mindre överbokade/...)?

Song Networks och Bostream hör med 4000:-/månad till de billigaste alternativen. Har någon här erfarenhet av dessa operatörer? Kanske finns bättre alternativ? Vi behöver 2 Mbit/s dubbelriktat (xDSL duger fint), 16 externa IP-adresser, hostad DNS och "rimlig" tillgänglighet (>= 99.5%).

Tack på förhand!

Ett hett tips. Ring runt och slå ut operatörerna mot varandra. Man kan få ner priserna ordentligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 23:55

Du har rätt! En säljare gick utan att blinka ned 500:-/månad och jag har precis startat.

Jag var för en tid sedan med om en upphandling på ett företag, och där kom vi fram till att Dataphone och Dgc var de billigaste, blandat datakom mellan kontor och Internetaccess.

Nu beror ju detta lite på var du/ni finns i landet men jag antar att det gäller Stockholm.

Varför måste ni ha fasta IP, webhosting externt är ju idag otroligt billigt och då slipper ni backup m.m.?

Tänk också på att 99.5% ~44tim "nertid"/år, vilket kan ge vem som helst svår abstinenes

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 17:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf Larsson
Jag var för en tid sedan med om en upphandling på ett företag, och där kom vi fram till att Dataphone och Dgc var de billigaste, blandat datakom mellan kontor och Internetaccess.

Nu beror ju detta lite på var du/ni finns i landet men jag antar att det gäller Stockholm.

Japp, det gäller Stockholm. Dataphone har vi fått offert från - de verkar seriösa och har rimliga priser.

Citat:

Varför måste ni ha fasta IP, webhosting externt är ju idag otroligt billigt och då slipper ni backup m.m.?

Det beror på att jag kör en komplex brandväggslösning (vpn-tunnlar mellan olika kontor etc) och behöver två externa subnät.

Citat:

Tänk också på att 99.5% ~44tim "nertid"/år, vilket kan ge vem som helst svår abstinenes

(Det beror på...vissa operatörer garanterar bara driften under kontorstid, så det kan bli betydligt fler timmar än så. Det gäller att läsa det finstilta. En operatör skulle formellt kunna debitera oss 100 000:- under en tvåårsperiod utan att en enda bit överförs...)

1
Bevaka tråden