Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har Time Machine ställt till med nu?!! Var är min data?!!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Time Machine. Vilket mysterium...

Jag var tvungen att formatera om disken, men jag var inte orolig eftersom jag hade Time Machine Backup.

Av misstag råkade jag döpa mitt "hem" dvs kontot till samma som mitt Apple ID i stället för orjan som det var innan.
Nåja, det gör inget, tänkte jag.

Jag gick in i Time Machine och tog det viktigaste först.
Det var fotoalbumet.

Nästa dag gick jag in igen och tänkte ta dokumentfoldern.
Då var min hem-mapp i Time Machine tom!!!

What?!!!

0K i storlek står det. Noll K!

Var är min data??!!!
Ska man inte kunna lita på Time Machine!

Det var ju ren tur att jag hann kopiera fotoalbumet.
Annars hade nio års fotografering varit borta!

Det är också ren tur att jag har två datorer och hade musikbiblioteket på den andra!

Är det någon som förstår vad som har hänt?
Finns min data kvar?
Kanske om jag gör ett nytt konto med mitt gamla namn?

Jag tycker ändå att det är ett uselt beteende av ett backup program.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-27 00:53

Rent spontant känns det ju inte helt hundra att ändra namn på hemma-mappen. : O

Att byta namn på hemmappen är jättedumt. Du förstör, så vitt jag förstått det, all indexering och alla "knutar i nätet" när du gör så.

Kan Time Machine ha gjort back-up utav din dator sedan du bytte namnet?

Hur långt bak i tiden har du provat att gå i Time Machine? Det kanske bara är den senaste back-upen som är förstörd? Hur länge har du använt Time Machine/hur många backuper har tagits? (Dvs, har du tagit mer än en back-up?)

Hoppas att det löser sig och utan att verka bitchig (för det vill jag inte) hoppas jag att du lärt dig en läxa ang. hemmappens namn!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-27 09:08
Ursprungligen av the örjan:

Time Machine. Vilket mysterium...

Jag var tvungen att formatera om disken, men jag var inte orolig eftersom jag hade Time Machine Backup.

Av misstag råkade jag döpa mitt "hem" dvs kontot till samma som mitt Apple ID i stället för orjan som det var innan.
Nåja, det gör inget, tänkte jag.

Jo, det gör det. Det är ett "Big No No" eftersom all information faktiskt är knuten till dig, din användare - det vill säga alla informaiton som ska vara det. Byter du namn på hemmappen så förloras all länkning till informationen vilket även "slår ut" Time Machine.

Det är inte Time Machine som är opålitligt utan snarare det faktum att det är lite för enkelt att döpa om namnet på hem-mappen. Det borde vara krångligare och det borde vara tydligare att det gör du absolut inte - om du inte vet precis vad du gör.

När man har formaterat om sin hårddisk och nyinstallerat systemet finns det ett val i Flyttassistenten: att man återskapar innehållet från Time Machine. Kom det alternativet inte upp vid installationen?

Och det går alltså inte att bara döpa om den till det ursprungliga namnet??
Vilken mardröm..

Det är faktiskt jättekonstigt att man fortfarande låter inkompetenta (nu drar jag alla över en kam) användare döpa om sin hemmapp på sin mac, men inte skicka mms med iPhone. Apple är ett mysterium ibland.

Ursprungligen av henkebarn:

Det är faktiskt jättekonstigt att man fortfarande låter inkompetenta (nu drar jag alla över en kam) användare döpa om sin hemmapp på sin mac, men inte skicka mms med iPhone. Apple är ett mysterium ibland.

ibland ?

I dag fortsätter mitt helt oväntade flerdagarsprojekt "tömma papperskorgen".

Naturligtvis hade den ju stannat när jag kollade i dag, eftersom det finns filer i backuparna som är låsta.
Då först talar Mac OS om för mej, att om jag vill tömma papperskorgen UTAN att den frågar om låsta filer, så ska jag hålla nere "alt" när jag tömmer...

Jaha. Och det säger du NU!!

Så nu måste jag börja om.
Det var 800 000 filer kvar.

Nu går jag och lägger mej så får vi se hur långt den har kommit i morgon.
Då är det dag tre....:p

Men, kan man verkligen döpa om sin hemmapp? I vilket skede och hur då? Jag har för mig att Apple låste denna "möjlighet" efter Tiger.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-27 12:19

Som jag förstår det så har Örjan inte bytt namn på sin hemmamapp, utan helt enkelt skapat ett nytt konto med ett annant namn. Time machine fattar då inte att han vill återskapa från sin förra användares hemmamapp. OS X är ju ett fleranvändarsystem...

Lösningen borde vara att skapa en ny användare med samma namn som den gamla, då borde det gå att återställa från timemachine.

Okej, då missupffattade jag.
När man ominstallerar OS X så får man frågan ifall man vill återställa ifrån en TimeMachine-backup. Om jag har fattat saken rätt så gjorde inte trådskaparen detta utan installerade ett rent system och skapade ny användare? Och sedan har man försökt använda TimeMachine-backupen för att återställa?
Jag visste inte att man ens kunde göra så utan trodde att en TimeMachine-återställning var det enda alternativet vid ominstallation av OS X.

På MacFixit redogjordes för hur man på ett säkert sätt kunde ändra (tillbaka) hemmamappen till den man egentligen önskade. Det var några steg med tungan rätt i mun och publicerades för någon vecka sedan. Jag ska leta fram sidan när jag har rätt verktyg, om nu ingen annan hinner före mig. Ge inte upp.
/bert

Hittade MacFixit-tråden utan att logga in där:
http://www.macfixit.com/article.php?story=20090127234218289&query=home+folder
Kanske det kan hjälpa lite..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 13:10
Ursprungligen av the örjan:

<klipp>...
Kanske om jag gör ett nytt konto med mitt gamla namn?

Jag tycker ändå att det är ett uselt beteende av ett backup program.

Se det så här: Var glad över att en annan användare på ditt system inte kan snoka i dina filer bara genom att gå in i Time Machine!

Nu har jag hittat mina data.
Jag skapade ett konto till med mitt gamla namn.
Känns skönt att dom i alla fall inte var raderade. Det hade ju varit oacceptabelt.
Men det stod ju faktiskt noll K under mapparna.

Jag måste ju erkänna att det var obetänksamt att skapa ett konto med ett annat snabbnamn (hemmamapp), men det var ett misstag.

Trots allt så trodde jag ändå att jag skulle komma åt mitt gamla konto eftersom jag visste både användarnamn och lösenord.
Men där gick säkerheten före.
Och det är ju bra, som pesc var inne på.

Något annat jag har lärt mej är att man INTE ska kasta en backup i papperskorgen!
Nä, disken ska formateras om.

Jag håller nu på att tömma papperskorgen.
Den har hållit på i fyra timmar nu och är uppe i
1 178 000 filer som skall raderas.
Observera att det är två ettor. Ett sjusiffrigt belopp.

Ja den får väl hålla på.....

Tänk på att om du formaterar din dators hårddisk och har data på timemachine backup då har du ingen backup utan endast ett original. Det är osmart ifall något går fel...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-08 22:57

Mmm, för det hör ju till vardagens vanligaste bestyr; tömma papperskorgar med hundratusentals filer! ; )

Verkligen? Ja jag hade i alla fall inte varit med om det innan. 70-80000 filer var max före det här.
Och vad innebär egentligen "Lunarstormvarning"?
Jag är ju så klart inte med där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 14:56
Ursprungligen av the örjan:

Verkligen? Ja jag hade i alla fall inte varit med om det innan. 70-80000 filer var max före det här.
Och vad innebär egentligen "Lunarstormvarning"?
Jag är ju så klart inte med där.

1. Hehe.

2. Oj, svarar du på "Lunarstormvarningen" i den här tråden? Galet!

Nu är den tom.
137 GB befriade...

Sjung nationalsången eller nåt!
Nu kl 01.43 var min papperskorg äntligen befriad från de över en miljon filer som den belackades med för att jag kastade en timemachinebackup i pappesrkorgen.
GÖR INTE DET.

Nu ska jag se på TV...

Mina backup-filer i Time Machine är alla ungefär lika stora, är inte det underligt när det egentligen bara är förändringarna efter den första backupen som är intressanta?

I övrigt kan jag inte förstå hur en massa backupmappar på över 100 GB får plats på min externa hårddisk. Någon som vill förklara för mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 20:44
Ursprungligen av Olav Rust:

Mina backup-filer i Time Machine är alla ungefär lika stora, är inte det underligt när det egentligen bara är förändringarna efter den första backupen som är intressanta?

I övrigt kan jag inte förstå hur en massa backupmappar på över 100 GB får plats på min externa hårddisk. Någon som vill förklara för mig?

Om filen A finns i flera backuper och är oförändrad så lagras den bara en gång. Sedan har man en hård länk i varje backup-mapp som pekar på denna fil.

I UNIX så finns filen oberoende av namnet i mappen. Därför kan flera mappar peka ut samma fil (med olika namn om så önskas, men det gör inte TM).

Om Time Machine ska göra en backup varje timme och faktiskt ingenting har hänt senaste timmen så gör den en ny mapp med backup-datumet. I dena mapp lägger den nya hårda länkar till de mappar som representerar de diskar du har. Inga filer behöver kopieras och backupen tar obetydligt med utrymme. Man tjänar alltså normalt ingen plats genom att ta backuper mer sällan än varje timme.

Om man går in i terminalen och gör kommandot "ls -la" så anger siffran efter rättigheterna hur många hårda länkar som finns för varje fil. Den siffra är intressant att titta på då man undersöker hur TM lagrar backuperna.

Detta är också en anledning till att man inte ska försöka slänga alla backuper i papperskorgen (eller göra rm). Datorn får göra ofantligt extraarbete då den ska slänga samma fysiska fil som refereras i otaliga backuper. Vill man rensa disken bör man istället helt enkelt formattera om det.

1
Bevaka tråden