DVD-R Media

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 00:26

Jag använder nu Apples 2x DVD-R media, har en 733 med superdrive samt en 1GHz Tibook med superdrive. Testade Nashua DVD-R media, (billiga 17kr/st) det fungerar att bränna i 1x, men verkar knepigt när jag skall kopiera tillbaka filer till en disk, tar en jäkla tid, 20-40 sek. bara till att uppdatera fönstret med filerna på DVD'n, och kopieringen tar flera timmar. Brände också en DVD film på Nahua 1x, den funkar i min Tibook, men inte i min DVD spelare hemma, (vilket Apples DVD-R gör). Undrar om nån har nåt annat märke att rekommendera som är billigare än Apples, men fungerar i mina brännare. Samt vad är skillnaden på DVD-R och DVD+R?

• Medlem
  • Oslo
  • 2003-07-09 02:29

Har själv använt skivor köpta på DVD Norden som kallades BULKDVD dom var 1X men nu finns det endast 4X men om dom är lika bra rekommenderar jag dom helhjärtat har aldrig haft något problem på någon spelare eller att kopiera från dom och de är billigast vad jag vet 169:- för 10st
finns också på på Microstore, Fixaren
Här finns ett PDF dokument "på engelska" som grundligt beskriver skillnaden på dom olika DVD formaten

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-07-09 11:07

Om du skall köpa lite större mängder kolla på http://www.bigpockets.co.uk/
(låga priser och engelsk moms)
Datawrite Red X4 speed DVD-R (25)
From : 79p per disc ca 10.50 kr/disk
eller Green Bulkpaq X2 DVD-R 50 pack ca 9.30 kr/disk (utgående).
Ett tips kolla på DVD fodralen mycket lägre priser än i Sverige.
Min frakt brukar bli ca 250-300kr för en jätte låda som brukar ta ca 5-7 dagar med posten.

Mikael

Senast redigerat 2003-07-09 11:31
  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 19:28

Skulle köpa från England om jag visste att dom funkade bra. Dom här "BulkDVD" från DVD Norden har jag kollat på, men dom säger ju att 4x media kan skada brännaren i min G4/733...
Tack för länken till PDF om formaten, skall studera detta.

• Medlem
  • Oslo
  • 2003-07-09 19:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ken
Dom här "BulkDVD" från DVD Norden har jag kollat på, men dom säger ju att 4x media kan skada brännaren i min G4/733...

Var finns det att läsa? "det verkar ju konstigt iså fall" som om ens gamla 4X CD-R skulle kunna skadas av 48X skivor.

Citat:

Tack för länken till PDF om formaten, skall studera detta

varsågod det var så lite så!

Bulk DVD-R 4X é skit och inget annat, billiga no-name skivor som funkar till 80-90%.

Dom som hävdar att No-name skivor är bra gör oftast misstaget att aldrig verifierar skivan efter bränning!

Bulk DVD är ju inte på något sett billigast, det finns Princo DVD-R 4X skivor för 14:- styck på gamerzone.se men det är likväl en Bulkskiva med blandat resultat.

När det gäller DVD-media så får man vad man betalar för, spelar ingen roll att det står på 100% A-Grade på skivan den blir inte bättre för det.

Har köpt ett antal 10-pack Bulk DVD-R 4X och i varje förpackning är det alltid en eller två skivor som inte kan verifieras riktigt.

Vill man vara riktigt säker på att få skivor som funkar till 100% så måste man välja märkes-media typ TDK, Verbatim eller dylikt, dock inte Memorex!

Har använt flera hundra TDK DVD-R 4X och inte en enda har misslyckats vid verifiering!

Var man med i början på CDR-vågen så känner man igen scenariot, märkesskivor var dyra men fungerade, bulkskivorna var billiga men mer instabila. Vilket iofs har rättats till idag, hoppas att DVD-Media går samma väg tillmötes.

• Oregistrerad
  • 2003-07-10 00:26

Här skriver Martin om detta med 4x skivor i äldre Superdrives. Men det verkar ju finnas en firmware uppdatering som skall fixa detta...och detta var ju förra året.

Här är Apples info om detta, när man gör denna updatering så skriver superdriven bara 1x till snabba media.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-07-10 14:34

De skivor som jag har köpt skivor ifrån England är märkes DVD-R (Verbatim 2x inkjet mfl) och priset var ca 18:- inkl moms lägre än i Sverige per Verbatim skiva...

Mikael

Citat:

Skrevs ursprungligen av MikaelF
De skivor som jag har köpt skivor ifrån England är märkes DVD-R (Verbatim 2x inkjet mfl) och priset var ca 18:- inkl moms lägre än i Sverige per Verbatim skiva...

Mikael

Efter vad jag räknade blir ditt pris med frakt för 50 st, Verbatim inkjet ca:26.50:-/st. Stämmer väl ganska så bra Mikael?

Dom finns att köpa i Gbg. för 30:- och då slipper man leveranstid och annat krångel Köper du 100st. så kommer du ner ytterligare ett par kronor per skiva.

Glömde att nämna i mitt tidigare inlägg att BulkDVD, Princo, Lead Data samt flertalet av de noname-skivor som existerar är samma skivor under olika namn.

Lead Data 2X är nog den billigaste DVD-R skiva jag hittat finns att köpa för 12.90:-/st. om man köper 10 st.

edit:stavfel

Senast redigerat 2003-07-10 21:43
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-07-10 23:55

Jag köper inte "bara" DVD-R vi samma tillfälle utan det brukar bli minst en 108 pack Amary DVD fodral (£19 ca 253 Kr 2.34 st) på samma gång..
Den minsta kartongen jag har fått hem ifrån England har varit som en kartong för en PC tower.

Mikael

Ps. var hittade du det priset på Verbatim inkjet skivorna i Göteborg och var det med moms?

Senast redigerat 2003-07-11 00:09
  • Medlem
  • 2003-07-11 22:16

Vad är det för fel på Memorex?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Vad är det för fel på Memorex?

Problem att verifiera skivan efter bränning, jag har köpt kanske 50 Memorex 2x i 10-pack . Ett flertal lyckades inte verifieras, och jag är inte ensam om problemet. Om du går in på
dvdrhelp forum och söker på Memorex så hittar du andra som har haft problem.

• Oregistrerad
  • 2003-07-14 23:23

När man bränner en DVD i Toast, kan det bli strul om man gör en massa annat med datorn samtidigt (OS X), såsom att kolla mail,surfa, kopiera filer, printa etc?

Citat:

När man bränner en DVD i Toast, kan det bli strul om man gör en massa annat med datorn samtidigt (OS X), såsom att kolla mail,surfa, kopiera filer, printa etc?

Nej, jag gör mycket annat under tiden Toast bränner, kollar mail, arbetar i PS, surfar, skriver ut, mm. och har aldrig råkat ut för någon felbränning med bra media.

Använd "Buffer Underrun Prevention" så skall det funka felfritt.

Sekvencia hade ganska billiga DVD-R skivor. Med fodral kostade skivorna 18 kr styck. Jag måste ändå säga att skivorna fungerade över förväntan. Min DVD-spelare till TV:n är den känsligaste DVD:n jag stött på. Den läser inte ens brännda CD-R skivor, men noname skivorna funkar fint! Inte en enda har pajat hittills.

Anledningen till att ganska många bara kan bränna noname skivorna i 1X är inte skivans fel, utan brännarens. Förut, innan 4X brännarna kom, fick ju alla 2X brännare i sina maskiner även jag som har en iMac G4 15-tum. Apple släppte ju en firmwarepatch för dessa brännare pga att brännaren riskerades att överhettas om man stoppade in en 4X DVD-R skiva. Hur som helst kan man endast 4X DVD-R skivor i 1X i de gamla 2X-brännarna. Läs själva.

• Oregistrerad
  • 2003-08-22 17:19

Jag har en QS/867 med Superdrive (DVR-103 Device Revision 1.90) och kan bara få Apples egna DVD-R att brännas i 2x hastigheten. Jag har provat med 3TPro (kass), Fujifilm (ok) och Verbatim (ok) men bara lyckats få dem att bränna i 1x hastighet. Jag har förstått att 4x media bränns i 1x på min gamla Superdrive, men Verbatim-skivorna (Art.nr. 43242) står det verkligen 2x Certified på. Är det någon som vet vad som är fel eller vilken kvalitetsskiva jag ska välja för att kunna bränna i 2x. Helst vill jag ha en bra, printable, 2x skiva till rimligt (läs lågt) pris.

Kan meddela att jag just köpt 75st Memorex skivor. 50 DVD-R och 25 DVD+R. Inga av mina brända DVDer fungerar nu. Kul kul.
Däremot läser datorn dom glatt? Nån som vill köpa?

Det får jag för att jag går till SIBA, och inte typ macoteket. SKIT!

Är det någon som har koll på vilka rättigheter jag har? Kan jag ta tillbaka skivorna och få pengar tillbaka eller liknande??? Känns ju inte så kul att sitta på en massa DVD skivor som inte fungerar...

• Medlem
  • 2004-03-23 18:55
Ursprungligen av melfunko:

Är det någon som har koll på vilka rättigheter jag har? Kan jag ta tillbaka skivorna och få pengar tillbaka eller liknande??? Känns ju inte så kul att sitta på en massa DVD skivor som inte fungerar...

Det är väl den spelare som inte vill läsa som behöver bytas!

Det spelar ingen roll hur du gör om DVDn kopplad till tv ej klarar formatet.

Efter att ha brännt drygt 100 DVD:er utan problem kan jag nog ganska snabbt dra slutsatsen att felet ligger i skivorna. Prövade att bränna samma kopia på TRE olika DVD:er. En Memorex -R, en Memorex +R och en Philips +R. Philips skivan fungerade utan problem. Ingen av Memorex skivorna fungerade.
Min DVD klara både + och - och har ALDRIG krånglat förut...

Och efter vad jag har läst på forumen är Memorex ett riktigt skitmärke...

Ska gå tillbaka till Siba imorgon och försöka lämpa av dom...

• Medlem
  • 2004-03-23 19:06

Kan ju vara fel på en batch el så!

De Memorex jag bränt har i a f funkat på dator-DVD.

Ja, dom funkar som sagt utmärkt på datorn. Men inte i någon dvd-läsare. Och då har jag testat 2 DVDer av olika märke, en combo-drive (VHS+DVD) och mitt Playstation 2 (som visserligen har en sketen DVD-funktion, men som heller aldrig krånglat).
Låt ropen skalla; ALDRIG MER MEMOREX!

Skulle det vara fel batch på både ett 50-pack -R och 25-pack +R? Vad är oddsen... Naj du, skitskivor säger jag.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-24 11:53

Jag köper och rekommenderar aldrig annat än Verbatim, oavsett om det är DVD-R, DVD-RW, CD-R eller CD-RW det gäller. Går att hitta till rimliga priser (givetvis högre än bulk..-skräpet) och lönar sig i längden.

olov

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-03-24 12:42

Bulk-dvd från dvdnorden är grymt bra.
får själv hem ett 100pack idag

Använder också hädanefter bara "märkes"-skivor. Verbatim, Traxdata, Philips etc...
Aldrig igen att jag går på den minan...

1
Bevaka tråden