Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisklåda med dubbla USB?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-24 15:40

Jag vill köpa ett hårddiskkabinett för en eller möjligtvis två SATA-diskar, som har dubbla USB-kontakter (så man kan seriekoppla...) Har dock inte hittat någon.

Någon som har ett tips?

Jag tror inte att USB kan seriekopplas på samma sätt som t.ex. SCSI ellr FireWire. Det krävs en HUB, vilken iofs skulle kunna vara inbyggd i kabinettet.

Förmodligen inte i din prisklass, då den även har FW400 + FW800, men min Iomega 1TB (2x500GB) har 3 USB-portar. Så den fungerar som en hub för både USB och FW800 (har två såna, men bara en FW400)

Om du inte sitter med en ny MacBook skall du absolut köra Firewire. Bättre, stabilare och snabbare på alla sätt och vis samt seriekoppling "på köpet".

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-25 13:34

Tack. Jag har noterat (och ägt några) att Iomega, LaCie och Maxtor alla har "färdiga" externa diskar med dubbla USB (jag vet också skillnaden mot FireWire - men vill ha USB av andra skäl). Det jag är ute efter är att köpa bara själva kabinettet! För en eller ännu hellre två 3.5" SATA-diskar... Begriper inte varför det skall vara svårt att få tag på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 15:28

Vad vill du uppnå med dubbla USB? (nyfiken)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-26 15:16
Ursprungligen av pesc:

Vad vill du uppnå med dubbla USB? (nyfiken)

Kedjekoppla. Slippa sätta in en hubb i ett redan befintligt råttbo av sladdar.

(Snälla - kom inte med välmenande råd om hur mycket bättre prestanda det skulle bli med andra lösningar - jag vet precis vad jag är ute efter och varför...)

En sån här kanske: Cooler Master X Craft 350

Visserligen bara plats för en disk och har måhända mer "PC-gamer"-design än Mac, men den funkar alldeles utmärkt och är tyst eftersom den är fläktlös. Jag har en sådan kopplad till min media-MacMini. Och ja, det fungerar alldeles utmärkt att seriekoppla ytterligare en USB-disk till den - jag testade just!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-27 14:40
Ursprungligen av thomasti:

En sån här kanske: Cooler Master X Craft 350

Perfekt! Någon som vet någon onlinehandlare i Sverige (eller butik i Sthlm) som säljer den?

(Och tips om en likadan produkt fast för två interna diskar mottages fortfarande tacksamt...)

Ursprungligen av William N:

Perfekt! Någon som vet någon onlinehandlare i Sverige (eller butik i Sthlm) som säljer den?

Tja, butiker i Sthlm har jag ingen koll på - jag köpte min i Malmö..
Men en snabb sökning gav dessa nätbutiker: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340923

En sak som irriterade mig något enormt med det kabinettet var att loggan, dvs texten "Cooler Master", lyser konstant och starkt (blått samt blinkar rött när disken arbetar), men en liten bit svart eltejp åtgärdade det lilla problemet (jag lämnade C:et fritt så att jag kan se när den jobbar).

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-28 06:08
Ursprungligen av thomasti:

...en snabb sökning gav...

Jag skäms... Jag gick via tillverkarens sida där det bara fanns en obskyr svensk butik... Tänkte inte ens på prisjakt - de är ju faktiskt ruggigt omfattande i sin databas...

1
Bevaka tråden