Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskkrasch - WD500YS

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-24 11:11

Imorse när jag satte mig vid min Macbook hörde jag ett nytt ljud från bokhyllan - ett knäppande/tickande ljud. I bokhyllan har jag en Mac Mini som filserver och till den har jag tre USB-diskar kopplade. En av dessa externa diskar är en backup av de andra två, en slags extra försäkring. Det var den som hade lagt av. Tick-tick-tick ... tick-tick-tick ... tick-tick-tick ...

Disken är en Western Digital WD500YS Caviar RE2 SATA2. Hade den ursprungligen i min Mac Pro, men den fick bli backupdisk när jag gjorde mig av med den stora datorn.

Har någon annan råkat ut för kraschande WD-diskar? Jag har med ett halvt öga följt Seagates problem den senaste tiden. Disken är drygt två år gammal, datumet på disken säger 28 dec 2006.

Nu till min fråga. Jag har kvar kvittot, men det är inskannat. Köpet gjorde 2007-02-21 ... på JME Data ...

Allt ovan betyder alltså att jag köpt en hårddisk för två år och tre dagar sedan som nu är sönder från ett företag som har gått i konkurs. Plus att jag har kvittot som en fil i min dator, inte i pappersform.

Har jag en suck i världsrymden att få till ett garantiärende? Vem ska jag i så fall kontakta?

Hjälp och tips mottages tacksamt!

Detta är första gången jag hör talas om en WD-disk som rasar. Du kan ju alltid kontakta WD direkt, bifoga kvittot och berätta som det är. Det brukar ju vara 3 års garanti på HDs.

Alla hårddiskar går sönder, frågan är när de gör det. Inte om de gör det. Har du tur klarar den sig flera år. Har du något viktigt på din dator skall du ha backup. Har du inte backup kommer du råka illa ut när din disk går sönder.

Det är synd att inte hårddisk- och datortillverkare sätter varningslappar på alla produkter som innehåller hårddiskar med meddelanden i stil med "Din hårddisk kommer att gå sönder efter en tid, se till att ha backup på informationen". Jag märker att väldigt få av våra kunder har förståelse för att backup är ett måste för alla med viktig information på datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-24 12:36

Mats: Vad menar du? Försöker du spela duktigt, eller? Jag blir irriterad av att läsa ditt inlägg. Jag vet betydelsen av att ta backup och jag vet att diskar går sönder. Det behöver du inte förklara för mig. Mitt inlägg handlar om två saker: om någon annan har haft bekymmer med WD-diskar och om jag har en chans att få en ny disk på garantin, inte huruvida det är viktigt med backup eller ej.

Gilbert 2: Tack för infon! Jag ska se vad WD har att säga.

Ursprungligen av foxcat:

Mats: Vad menar du? Försöker du spela duktigt, eller? Jag blir irriterad av att läsa ditt inlägg.

Jag instämmer med föregående talare att försöka kontakta WD ihop med kvittot, det är nog din bästa chans.

Det var absolut inte meningen att låta "duktig", beklagar om det lät som det. Mitt inlägg var nog främst en ventilation över den frustration jag själv känner över att tillverkarna inte förklarar för slutkunden hur ömtålig produkten är. Jag ser så många kunder under en arbetsvecka som brister ut i tårar över att de förlorat allt arbete, bara för att ingen upplyst dem om riskerna.

Annars är min rekommendation på lång sikt att sätta igång time machine och *utgå* från att alla diskar har kort livslängd.

Jag har precis gått igenom denna procedur med WD.
Gör en RMA på deras hemsida. De skickar dig en ny disk och sedan skickar du in din gamla..
De håller pengar på ditt konto tills de fått den trasiga disken från dig.
Inget kvitto behövs. De kollar upp när disken är tillverkad.
Du behöver serienumret på disken.

http://websupport.wdc.com/warranty/serialinput.asp?aspsid=558399849&custtype=end&requesttype=warranty&lang=en

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-24 20:50

Daniel: Gick nyss in på hemsidan och skaffade en RMA. Skickar disken imorgon. Tack för tipset och länken!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-18 15:20

Fick en ny disk idag, en 500 GB WD RE3. Allt har fungerat perfekt. Är nöjd med hur garantiärendet har skötts.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-18 22:20

vad är en RMA?
jag har några sjuka lacie diskar som är mindre än 3 år

Ursprungligen av kiakia:

vad är en RMA?
jag har några sjuka lacie diskar som är mindre än 3 år

RMA är ett Returnummer; ett sätt för dem att spåra VEM som skickat in disken osv.
De tar dina persondata när du ringer och du får ett nummer som du skall märka lådan med när du skickar in den...

1
Bevaka tråden