Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

osx drar 2,7 gb ram

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en macbook 2,16ghz med utökat ram till 4gb
Senaste uppdaterade osx
Vad jag hr upptäckt är att den drar makalöst mycket ram med bara operativet igång, hela 2,7 gb ram är upptaget. och inga direkta tunga program i bakgrunden.
Med lite program igång så börjar den snabbt att lagga som tusan.

Stänger jag alla aktiva program och öppnar man aktivitetskontrollen och system minne ser man att det inte finns något som drar mer än 1-2% av minnet, oftast ligger kernel task höst upp på listan.

Någon som har en ide om vad som händer inne i min dator?

Det som är tillgängligt för datorn att använda vid behov är det som står som ledigt & Inaktivt.

/Adam

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2009-02-23 18:16

Jag tänkte utveckla adamsen87s svar men jag inser att "less is more". Vill du lära dig mer så googla ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 18:56
Ursprungligen av pierrewiberg:

Jag har en macbook 2,16ghz med utökat ram till 4gb
Senaste uppdaterade osx
Vad jag hr upptäckt är att den drar makalöst mycket ram med bara operativet igång, hela 2,7 gb ram är upptaget. och inga direkta tunga program i bakgrunden.
Med lite program igång så börjar den snabbt att lagga som tusan.

Stänger jag alla aktiva program och öppnar man aktivitetskontrollen och system minne ser man att det inte finns något som drar mer än 1-2% av minnet, oftast ligger kernel task höst upp på listan.

Någon som har en ide om vad som händer inne i min dator?

Som andra redan skrev så får du läsa mer om hur MacOS X använder minnet.

Din dator stöder inte 4GB även om 4GB passar i din dator kan systemet endast använda 3GB.

//Rob

Skulle inte fler kunna upprepa detta med google! jag fattade inte riktigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 22:46

Det är lätt att bli förvånad över siffrorna om hur mycket minne som används. Till skillnad från Windows-världen så fungerar minneshanteringen i Mac OS X väldigt bra. På Windows kan man ju få väldigt stora problem bara man lämnar ett minneshungrigt program kvar under natten. På morgonen står maskinen och försöker swappa in minnet som den helt onödigt slängt ut under natten!!

På Mac OS X och andra Unix-varianter används det lediga minnet i maskinen som cache för diskblock så att det går snabbare att läsa från disken. Om minnet behövs för bättre saker så släpper operativsystemet cachen utan problem. Om jag vore som du skulle jag inte oroa mig för siffrorna. Om du förutom skumma siffror verkligen har problem relaterat till minnet så kan du ju återkomma. Har du inga problem är det bara att koppla av: Du har ju en Mac!

Läser nu att du har faktiska problem. Beror det kanske på att du en konstig minneskonfiguration? Kanske Apple support kan ge dig svar om inte din återförsäljare vet vad han gör (eller säljer).

Tokigt att de inte nämnde detta med 3gb ram i butiken. Går det att göra något åt? kan man tweaka å knappa lite för att få ett fult stöd?
Någon som sitter på lite fina länkar om någon av ämnena?

Tack på förhand!!!

1
Bevaka tråden