Macbook eller Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan, nu är det så här att jag är väldigt sugen på att skaffa en laptop, dels för att jag till hösten ska börja högskolan, tänkte plugga till civilingenjör. Funderar mellan Farkostteknik, matrialdesign och datateknik aja.

Men nu är det lite klurigt, först tänkte jag satsa på en 17" tummare macbook pro. Men sen började jag fundera om det var nödvändigt, om inte vitsen med bärbar försvann då, liksom en 13" skulle vara smidigt att ha i väskan bara eller kanske en 15". Om man då jämför processorn så skiljer det sig inte så mycket, visst dubbelt med cache, fast lika om man kikar på en 15".
Minne tänkte jag köra på 4gb vilket fall. Hårddisken bryr jag mig inte så värst mycket om, man anpassar ju sig efter det man har och 250 räcker gott och väl.

Sen kommer den stora skillnaden, grafikkorten. På alla sitter det ju ett 9400 kort. men på 15" och 17" även ett 9600 kort. Då är frågan hur stor är skillnaden? Idag sitter jag med ett X1800GTO och klarar mig fin fint tycker jag. Jag spelar ju inte, leker mest i Photoshop, dreamweaver och Solidedge ibland och det funkar ju fint på detta kortet så. Behöver jag ett 9600 eller klarar jag mig på ett 9400?:) Visst en 13" kan kanske vara liten att sitta med såna program, men har ju möjlighet att ansluta till större skärm om man vill.

Grejen är ju att jag kan spara 10000kr på att ta en 13", spara och spara blir mindre att lägga ut.

Hoppas på lite bra svar!

Har du Pengi; Pro
Inga Pengi; MacBook

Fördel Pro; Tangentbordet lyser om kvällen, FireWire, snabbare grafik (främst i spel etc)

Kör du inga spel, skiter i FireWire (det gör inte jag. Musiker vill bland ha FW också) och inte är så noga med att tangentbordet lyser upp... köp den billiga då.

Med Mac är inte de där sista delarna av MHz så noga. Kör du 4GB minne/250GB HD så är det de siffrorna som betyder ngt. Inte 2.53 mot 2.83....

Däremot så behöver du skärmstorlek om du kör de programmen...13" kan du glömma. Hela skärmen full med paletter/fönster etc och inget kvar av bilden osv...jävligt knöligt att jobba..

15" är en bra medelväg. Bra yta och ändå bärbar. Har du råd är kombot bärbar + extern skärm kanonroligt. Datorn blir som en iMac hemma och du kan ta med dig den bärbara ut...

Ursprungligen av Goflorp:

Har du Pengi; Pro
Inga Pengi; MacBook

Fördel Pro; Tangentbordet lyser om kvällen, FireWire, snabbare grafik (främst i spel etc)

Kör du inga spel, skiter i FireWire (det gör inte jag. Musiker vill bland ha FW också) och inte är så noga med att tangentbordet lyser upp... köp den billiga då.

Med Mac är inte de där sista delarna av MHz så noga. Kör du 4GB minne/250GB HD så är det de siffrorna som betyder ngt. Inte 2.53 mot 2.83....

Däremot så behöver du skärmstorlek om du kör de programmen...13" kan du glömma. Hela skärmen full med paletter/fönster etc och inget kvar av bilden osv...jävligt knöligt att jobba..

15" är en bra medelväg. Bra yta och ändå bärbar. Har du råd är kombot bärbar + extern skärm kanonroligt. Datorn blir som en iMac hemma och du kan ta med dig den bärbara ut...

Men enligt sidan så ska det vara bakgrundsbelyst t-bord på macbook 2.4GHz. FireWire har jag aldrig använt, plockade bort kabeln i mitt nuvarande chassie för att slippa ha den där:P

Jo det är ju sant det där med skärmen, just nu har jag ju 2x19" till den stationära. Men tror jag ändå kommer använda den här om man vill vara seriös och jobba. Liksom en bärbar är alltid en bärbar tills man kör med extern skärm, riktigt t-bord och mus. Då funkar det.

Jo den billigare versionen av MBP går ju på ca 20k med 4gb minne. och jag får en vanlig MB med 4gb, samma processor och lite sämre grafik för 16 typ. Sen skiljer ju det 2" på skärmarna, men en 13" känns något smidigare för när man är hemma kör man troligtvis med extern skärm antar jag om man inte surfar i sängen typ. Då är frågan om grafikkortet är värt 4tusen. för det är vad jag ser som skiljer i stora drag.

Någon som vet hur 9400 är om man jämför mot ett x1800?

Pro absolut! 1280x800 är trångt att jobba med.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Pro absolut! 1280x800 är trångt att jobba med.

Frågan är om det är nå bättre med 1440x900? Om man ska jobba seriöst har man ju ändå en annan skärm. Jag undrar mer om hur grafikkortet är.

Jag har en blank skärm på min touch diamond som alla här säker avgudar;D Den funkar fin fint:)

Nå ingen som har koll på grafikkortet?:) Hur är skillanden mellan 5400rmp och 7200rpm?:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 18:35

MacBook absolut! Vill man jobba seriöst har man ju ändå extern skärm, mus, tgb eftersom 15" MacBook Pro blir lite trång...

Och då får du pengar över till en rejäl stor och fin extern skärm. Och din laptop förblir portabel.

(Om du står ut med spegelskärmen på MacBook förstås.)

Ursprungligen av pesc:

MacBook absolut! Vill man jobba seriöst har man ju ändå extern skärm, mus, tgb eftersom 15" MacBook Pro blir lite trång...

Och då får du pengar över till en rejäl stor och fin extern skärm. Och din laptop förblir portabel.

(Om du står ut med spegelskärmen på MacBook förstås.)

Löjlig kommentar om "Spegelskärmen".
Äger en skärm med de egenskaper du nämner, aldrig känt att det vart ngt problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 10:49
Ursprungligen av Goflorp:

Löjlig kommentar om "Spegelskärmen".
Äger en skärm med de egenskaper du nämner, aldrig känt att det vart ngt problem.

Många gillar denna typ av skärm, för många andra är det oacceptabelt. Det enda jag säger är att man bör kolla själv. Tyvärr ger Apple inte många alternativ. Vad det gäller speglighet på Apples glossy-skärmar har MacBook Air minst speglingar, Sedan kommer MacBook Pro och MacBook har överlägset mest reflektioner och dessutom sämre betraktningsvinkel.

Vad jag menar är att om man tycker skärmen på MacBook är bra så får man en underbart fin maskin som är hyfsat liten och smidig och har (i mitt tycke) väldigt bra prestanda.

Ursprungligen av pesc:

Många gillar denna typ av skärm, för många andra är det oacceptabelt. Det enda jag säger är att man bör kolla själv. Tyvärr ger Apple inte många alternativ. Vad det gäller speglighet på Apples glossy-skärmar har MacBook Air minst speglingar, Sedan kommer MacBook Pro och MacBook har överlägset mest reflektioner och dessutom sämre betraktningsvinkel.

Vad jag menar är att om man tycker skärmen på MacBook är bra så får man en underbart fin maskin som är hyfsat liten och smidig och har (i mitt tycke) väldigt bra prestanda.

Jag sitter framför dels en 15" Macbook Pro hela dagarna, samt en 24" Apple Display.
Båda är av typen Glossy.

Ingen av dem ger mig några som helst problem.
Finns det FÖR mkt ljus i rummet kan jag tänka mig att det skulle kunna uppstå ett problem, men inte värre än några andra skärmar ger.

Jag ser öht inte det du påstår är problem med betraktningsvinkel heller - men jag har ju en Pro.
24" an är perfa ända ut i hörnen, bärbaras likaså.

Jag känenr att jag kan uttala mig om de två skärmar jag har (fyra om vi skall räkna gummans 23" cinema (Matt) och inbyggda 17" LED (Matt). Jag kan inte påstå att de är på ngt sätt BÄTTRE. Skarpt ljus rakt bakifrån = Mjölk i hela skärmen.

Man kan om man är EVIL skapa problemet lätt.
Man drar ner skärmens ljus till minimum, sedan smäller man på allt ljus man har i rummet. Sedan tar man ett kort och lägger upp det på sin blogg ...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-22 23:36

Jag kör en 13" 2,4 och den är underbar. 15" Pro är lite rappare men dyrare också. Tangentbordet lyser fint! Inga problem att jobba i Photoshop på 13" heller. Men jag var å andra sidan med på VGA-monitorernas tid och tycker 1280x800 är ganska lyxigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 23:41

Glöm inte att 17" MacBook Pro har en upplösning på 1920 x 1200 bildpunkter dvs HD kvalitet.
Ypperligt för att jobba med i Photoshop och om du har en extra skärm så kan du lägga inställningarna på 17"aren. Efter vad jag förstår så är det så proffs jobbar. Dessutom säger Apple att det är den bästa skärm dom någonsin gjort.
Både MacBook Pro 15"skärmen och MacBook Air skärmen är bättre än MacBook skärmen trots att MacBook Air har samma storlek. Detta enligt vad jag har läst på nätet. Mvh Joel

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-22 23:51

Kan absolut stämma. Pro har bättre betraktningsvinkel. Men det är knappast dålig skärm på MB.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 10:00
Ursprungligen av PF:

Kan absolut stämma. Pro har bättre betraktningsvinkel. Men det är knappast dålig skärm på MB.

Äpple använder en mycket sämre skärm i MacBook än i MacBook pro. Om man nu märker skillnaden som vanlig användare vet jag inte.

//Rob

Det är svårt alltså, satt och funderade lite igår, känns som en MBP skulle vara najs ändå kanske, en 15" är ju rätt bärbar ändå, vi har en dell 15" och en annan 13" tror jag, och känner inte så stor skillnad i smidighet. Tar man ut en MBP utan moms så är den ju nere i 15000, och en MB skulle då ligga på 12000, så då skiljer det endast 3000. Så det är kanske lockande att välja MBP för det lilla extra man får. Känns som 26000 blir för mycket och samtidigt så känns den mer släpbar än bärbar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 11:20

... som du ser är skärm-ljuset uppdraget till maximum i bilden.

Problemet med en laptop som är MOBIL är att man kanske inte kan kontrollera ljuset i "rummet". Man kanske inte ens är i ett rum.

Problemen uppstår enklast om skärmen är i skugga men du själv inte är det. Det är inte alltid lätt att styra över om man åker tåg eller flyg. Spegel-skärmar är faktiskt ett stort problem på riktigt för många användare.

Så mitt råd igen är att kolla skärmarna och tänka igenom själv VAR man ska använda datorn och var ens egna toleransnivåer är. Många gillar glossy-skärmar och hör man till dem kan man köpa underbart fina Apple-datorer.

Ursprungligen av pesc:

... som du ser är skärm-ljuset uppdraget till maximum i bilden.

Problemet med en laptop som är MOBIL är att man kanske inte kan kontrollera ljuset i "rummet". Man kanske inte ens är i ett rum.

Problemen uppstår enklast om skärmen är i skugga men du själv inte är det. Det är inte alltid lätt att styra över om man åker tåg eller flyg. Spegel-skärmar är faktiskt ett stort problem på riktigt för många användare.

Så mitt råd igen är att kolla skärmarna och tänka igenom själv VAR man ska använda datorn och var ens egna toleransnivåer är. Många gillar glossy-skärmar och hör man till dem kan man köpa underbart fina Apple-datorer.

Håller med om att glossy-skärmar suger faktiskt. Sitter med sådan nu och jag kommer definitivt att köpa en bärbar med matt nästa gång jag byter. En polare har en med matt skärm och han kan köra halv ljusstyrka nästan jämt.

Har iaf beställt en MB nu, blev 2.4GHz och 4Gb minne:) Hoppas den kommer snart. Det där med skärmarna finns det ju faktiskt en film att montera som gör skärmen matt om man vill:)

Min Powerbook 15" 1,5 GHz gick slutligen sönder (logikkortet) efter 5 års hårt användande. Nu är det snart dags att köpa ny, och det är just 15" jag vill ha.

Vad tror ni om nästa version av MBP 15"? Kommer nyheterna från 17" att införas? (inbyggt batteri med bättre kapacitet, och tillvalet med matt skärm).

Det kommer bli tufft att vara utan bärbar, men jag klarar mig med min iMac. Borde det inte komma en uppgradering i vår/sommar? Eller är det för tätt inpå den lilla speedbumpen för några veckor sedan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 13:06

tänkte skapa en sådan här tråd innan jag såg att den redan fanns. Börjar plugga i höst och vill ha en dator som kan hänga med under hela utbildningen.
Den måste gå att ha med sig relativt enkelt och den måste klara av föreläsningar på cirka fyra timmar. I studiesyfte kommer den användas till anteckningar (word, vodoopad) och möjligen ljudinspelning samt eventuellt i laborationssyfte (typ dna sequencing, aligning inte så jättetunnga grejer).

På fritiden kommer den att användas till allt från photoshop och aperture till vuze, flash och dreamweaver.

Sitter nu på en iMac 20" (late 2006) och skulle helst ha en så pass bra dator att jag slipper uppgradera den stationära.

Jag kommer att vara klar med utbildningen om ca 8 år och vill att datorn ska klara av hela den tiden utan att kännas slö. Detta tänker jag med kommande os-uppgraderingar osv, sedan är jag ju medveten om att mycket kommer att ha blivit bättre om 8 år (om jag tittar bakåt 8 år så...)

Som jag ser det står det mellan en maxad MB och en 15" MBP.

Min största oro är Pro:ns portabilitet, kommer jag att kunna dra runt på den utan att tröttna, visserligen bara 500 g skillnad mellan MB och MBP:n märks det? Kommer jag att behöva den extra skärmstorleken?

Tack för en läsvärd tråd, vad gäller glansighet gillar jag den, på MBP 17" går det ju att välja matt skärm och till de andra kan man köpa plastfilm som ska minska reflexerna, av egen (mycket begränsad) erfarenhet så har jag inte stört mig på det.

Ursprungligen av jezpas:

tänkte skapa en sådan här tråd innan jag såg att den redan fanns. Börjar plugga i höst och vill ha en dator som kan hänga med under hela utbildningen.
Den måste gå att ha med sig relativt enkelt och den måste klara av föreläsningar på cirka fyra timmar. I studiesyfte kommer den användas till anteckningar (word, vodoopad) och möjligen ljudinspelning samt eventuellt i laborationssyfte (typ dna sequencing, aligning inte så jättetunnga grejer).

På fritiden kommer den att användas till allt från photoshop och aperture till vuze, flash och dreamweaver.

Sitter nu på en iMac 20" (late 2006) och skulle helst ha en så pass bra dator att jag slipper uppgradera den stationära.

Jag kommer att vara klar med utbildningen om ca 8 år och vill att datorn ska klara av hela den tiden utan att kännas slö. Detta tänker jag med kommande os-uppgraderingar osv, sedan är jag ju medveten om att mycket kommer att ha blivit bättre om 8 år (om jag tittar bakåt 8 år så...)

Som jag ser det står det mellan en maxad MB och en 15" MBP.

Min största oro är Pro:ns portabilitet, kommer jag att kunna dra runt på den utan att tröttna, visserligen bara 500 g skillnad mellan MB och MBP:n märks det? Kommer jag att behöva den extra skärmstorleken?

Tack för en läsvärd tråd, vad gäller glansighet gillar jag den, på MBP 17" går det ju att välja matt skärm och till de andra kan man köpa plastfilm som ska minska reflexerna, av egen (mycket begränsad) erfarenhet så har jag inte stört mig på det.

Jag använder själv en MBP 15" nu när jag studerar... Jag kan uppfatta den som lite stor och tung ibland när man väl bär runt på den plus 3 stora böcker. Men jag tycker det är värt det när man väl sitter och antecknar på föreläsningar eller väl skriver arbete i skolan.
Jag har testat en MB 13" till föreläsningarna etc. jag tycker den känns för liten när jag sitter med ett dokument, man får absolut inte samma översikt över dokumentet som på en mpb 15"..
Nu kan jag t.ex. sitta och skriva här på 99 samtidigt som har har skype på vid sidan om, jag kan läsa vad folk skriver i skype och 99, det kan man inte på en 13", samtidigt är ju exposé ett bra verktyg, men som sagt var, jag tycker att man får mycket bättre översikt över dokumenten när jag skriver med dem, det tycker jag är värt de 500 extra grammen som en mbp 15" väger.

Hoppas du förstår mina argument!

MVH // Wille

Edit: och ja 500 gram märks när du bär väskan med datorn och böcker i, eller bara bär datorn..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 17:24

Har varit runt i lite olika butiker för att snacka med de som jobbar där vad de tycker och så och efter dagens butik har jag bestämt mig för en MBP.
Ett argument för MBP som var nytt för idag (coh som jag inte sett här heller) var ExpressCard/34-kortplatsen. Eftersom jag planerar att ha min dator länge kan nya portstandarder komma (exempelvis usb 3.0) då kan man förhoppningsvis hänga med i utvecklingen och få sådana portar genom ett ExpressCard

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 17:52

Det jag nu funderar på är vilken processor jag ska ta hoppet mellan 2.4 och 2.66 känns lite ovärt men däremot upp till 2.93 känns som att det kanske faktiskt gör någon skillnad framförallt på sikt då program har en tendens att bli tyngre och tyngre

Istället för att skapa en ny tråd så lånar ja den här:

macbook eller macbook pro i dagsläget, det gäller 13" modellerna, den enda som skiljer är ju hårddisken och 2 eller 4 gb minne, hur stor skillnad är det mellan dem egentligen? det är väl inge svårt att sätta i extra minne i den nya macbooken va? vad är era erfarenheter med pro?

Ursprungligen av _pojke:

Istället för att skapa en ny tråd så lånar ja den här:

macbook eller macbook pro i dagsläget, det gäller 13" modellerna, den enda som skiljer är ju hårddisken och 2 eller 4 gb minne, hur stor skillnad är det mellan dem egentligen? det är väl inge svårt att sätta i extra minne i den nya macbooken va? vad är era erfarenheter med pro?

macbook - max 4GB minne
macbook pro - max 8GB minne

plus lite annat såsom sdkort, användande av fjärr, glasruta framför skärm. Du får mer för pengarna om du köper den billigaste macbook pro enligt mig om du gillar glasrutan. Gå och kika och kläm på dem i butik.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-07 10:18

Vanliga MacBook klarar också 8GB minne. Apple specar max 4GB men 8GB går fint (i modellerna från och med Oktober 2009).

Att byta minne själv är enkelt.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-07-11 06:30

MBP har ju bakgrundsbelyst tangentbord... Skulle iallafall inte jag kunna klara mig utan, nu när jag vant mig.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-11 09:27

Det bakgrundsbelysta tangentbordet är värt 1800 eller vad nu skillnaden är. Det är oerhört irriterande att jobba i en dåligt upplyst soffa med en macbook. Man måste sitta rakt ovanför tangentbordet för att se tangenterna.

Personligen så förstår jag inte vad Macbooken fyller för funktion längre då pro:n är så lite dyrare. Visst har man inte 1800 kr så är ju inte pro:n ett alternativ, men eftersom du väljer mellan de båda tycker jag definitivt du ska satsa på pro:n.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-11 16:39
Ursprungligen av andas:

Personligen så förstår jag inte vad Macbooken fyller för funktion längre då pro:n är så lite dyrare.

Macbooken har ingen spegelskärm. Jag skulle aldrig i livet köpa Pron, ens om den kostade 3000:-

Ursprungligen av pesc:

Macbooken har ingen spegelskärm. Jag skulle aldrig i livet köpa Pron, ens om den kostade 3000:-

Är vi på den gaml käpphästen igen....

Kan meddela att jag sitter i skuggan av en 27" iMac numera.
Ont av reflexer - inte det minsta.

Anser fortfarande att du överdriver det problemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-11 21:29

Vi är väl olika helt enkelt. För mig blev det en MacBook eftersom jag inte klarar spegelskärmar. Sedan störs jag även av skärmen på MacBook, men alla kan nog hålla med om att den har färre reflexer än MBP.

Alla får tycka som de vill, jag ville bara påpeka att MacBook fyller en rätt så viktig funktion. Utan den vet jag inte vad jag hade gjort. Och det har absolut inget med pris att göra.

Bevaka tråden