Powermac G4 Dual hänger den med fortfarande ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 19:47

Hej

Har blivit erbjuden att köpa en gammal Powermac G4

http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g4_mirror

Med 2 x 867 MHz, 1gb ram och 100gb hårdisk + OSX Leopard är för installerat.

Detta får jag betala 1000kr för, är det ett bra pris?

Undrar lite om ni tycker det är värt att köpa den kommer bara använda den till surf och film tittande, kommer den kännas jätte seg eller är den fortfarande ganska snabb?

Hade tänkt uppgradera till 2gb ram så det flyter på bättre.

Är det ett bra köp om jag bara ska surfa och se på film/serier?

/ lAlA

För några år sedan hade jag en G4 på 1GHz, singelprocessor. Den funkade helt OK för surfande, dock väldigt lidande på sidor fullsmockade av Flashanimation -så jag installerade Flashblock.

Jag fick inte HD-film i H.264-formatet att spela upp så värst bra, det hackade en del, men det kan hända att det är förbättrat i Leopard (jag körde Panther). Annars funkade den jättefint för att kolla på Xvid och DivX i VLC.

1000 spänn, det skulle jag kunna säga är ett bra pris, rätt pris.

OBS! Om du ska köpa en DVD-brännare till den, håll dig undan från NEC och håll dig till Pioneer, Samsung eller kanske t.o.m LG. Jag har bara haft strul med NEC och Macar.

Får du med originalskivorna till Leopard?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 11:48

Hej

Okej låter bra, då kanske man tar och köper den.

Jag vet inte om man får med dem, men tror inte det.

/ lAlA

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-22 14:01

Vad har du för grafikkort? Core Image(CI) stöd snabbar upp GUI'n ganska markant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 14:18
Ursprungligen av Csoft:

Vad har du för grafikkort? Core Image(CI) stöd snabbar upp GUI'n ganska markant.

Grafik: ATI Radeon 9000 Pro, 64 MB VRAM

/ lAlA

Ursprungligen av lAlA:

Grafik: ATI Radeon 9000 Pro, 64 MB VRAM

/ lAlA

Då har du inte stöd för Core Image, men åtminstone kommer Quartz Extreme att fungera. Tänk också på att den inte kommer att klara av OS X 10.6 som kommer i år, eftersom 867 MHz är minimum för 10.5 idag. Men skall du bara ha den för film (ej HD) och surf kommer det att räcka. Däremot låter burken som regel ganska mycket!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-02-25 18:33

Har en dubbel 1 GHz, (MDD, samma model som i tråden), 2 GB minne, Radeon 9800 Pro (som stöder Core Image). Leopard.

Glöm att titta på HD-film på datorn, min hänger inte med på detta (i övrigt fungerar den bra). Jag streamar detta i stället till min PS3 och tittar på LCD-TVn.

Det är knappt att en ny Mac mini orkar med full-HD, så att köra någon form av HD på en G4 är uteslutet.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 20:09

Tiger känns mer lämpat för den datorn, speciellt då den saknar CI!

Ursprungligen av Csoft:

Tiger känns mer lämpat för den datorn, speciellt då den saknar CI!

Jag kör Leopard på en MDD singel 1,25 och det känns absolut inte långsammare än Tiger. Kan tänka mig att min ungefär motsvarar trådskaparens eventuella dual 867.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 20:39
Ursprungligen av Capeman:

Jag kör Leopard på en MDD singel 1,25 och det känns absolut inte långsammare än Tiger. Kan tänka mig att min ungefär motsvarar trådskaparens eventuella dual 867.

Har du CI?

Leopards GUI är som sirap utan CI... iaf på min Mac Mini G4 1.25Ghz

Ursprungligen av Csoft:

Har du CI?

Leopards GUI är som sirap utan CI... iaf på min Mac Mini G4 1.25Ghz

Nej det har jag inte, men det flyter på rätt bra ändå. Tycker inte det känns segare än Tiger.

1
Bevaka tråden