Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visningsprogram

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har precis köpt en Macbook och saknar några basic program som Microsoft har. Det är deras Visningsprogram för bild och fax och grundprogrammet Paint som jag ofta använder till snabba bildförminskningar och korrigeringar. Jag har provat programmen Seashore och Paintbrush men båda tycker jag är sådär. Visningsprogrammet Förhandsvisning som finns i macen går inte att använda som bildspel och upplösningen är väldigt dålig då jag vill kunna zooma i små bilder med bättre upplösning. Jag är rätt förtjust i Microsofts program. Tack på förhand.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-20 18:52
Ursprungligen av Drossy Drizzle:

Jag har precis köpt en Macbook och saknar några basic program som Microsoft har. Det är deras Visningsprogram för bild och fax och grundprogrammet Paint som jag ofta använder till snabba bildförminskningar och korrigeringar. Jag har provat programmen Seashore och Paintbrush men båda tycker jag är sådär.

Har vi provat Gimp? Eller kanske GraphicConverter? Och varför tycker du att SeaShore och Paintbrush är sådär? Kan du utveckla?

Ursprungligen av Drossy Drizzle:

Visningsprogrammet Förhandsvisning som finns i macen går inte att använda som bildspel och upplösningen är väldigt dålig då jag vill kunna zooma i små bilder med bättre upplösning. Jag är rätt förtjust i Microsofts program.

Upplösningen har ju inget med programmet att göra - det beror ju på hur bra ditt bildunderlag är. Vad menar du egentligen med [bättre] upplösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 19:34

Förhandsvisning kan förminska en bild. Verktyg->Justera storlek...
Den kan även rotera bilder och beskära.

Vill du ha bildspel kan du markera bilderna du vill ha (Äpple-A för att markera allt i en mapp) och dubbelklicka så öppnas förhandsvisning. Tryck på bildspelsknappen.

Eller enklare, markera bilderna och tryck på mellanslagstangenten för att öppna Quicklook. Tryck på playknappen för att starta bildspelet.

Mycket av det här kan man göra smidigt och med fler möjligheter om man istället använder iPhoto. Men om man är van vid Microsoft-tänk kan det nog vara en liten tröskel att släppa allt fil-pillande...

En skillnad: I Windows räcker det att du öppnar en bildfil, sedan kan "Visningsprogram för bild och fax" själv gå igenom alla bilderna i samma mapp mha pilknapparna. I Mac OS måste du markera de bilder du vill att Förhandsvisning ska öppna för att kunna gå igenom dem med piltangenterna. Öppnar du bara en bild så är det enbart den du ser.

Vilket sätt som är "vettigast" är nog mest en smaksak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 22:27

Eller så väljer man en bild, trycker mellanslag för att starta Quicklook, och bläddrar sedan mellan bilderna i mappen med piltangenterna.

Fast om man vill att det ska fungera precis som i Windows så kanske man får leta vidare.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-03 12:20

Varit i samma sitts, när jag bytte saknade jag verkligen windows visningsprogram för bilder, jag tycker faktiskt apple-lösningen är lite krånglig i jämförelse.

Jag hittade ett superprogram som heter JustLooking,
http://www.macupdate.com/info.php/id/23377

Det var svaret på mitt problem, hoppas du finner samma nöje med programmet.

1
Bevaka tråden