Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med airport + fler användare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 22:01

Hej,

Frågan har säkert dykt upp förrut, men jag har inte hittat nåt svar i forumet. Jag har två frågor, nr 1 uppstod pga nr 2. Jag klassar mig som novis, med tre års erfarenhet av mac.

Fråga 1) Innan jag återställer till fabriksinställning skulle man testa alla andra lösningar enligt support.apple.com.
Jag har tappat min kontakt med airporten. Jag har orsakat det på nåt sätt i någon inställning (se fråga 2). I verktygsprogram-airportverktyg hittar airporten inte (kan ha ändrat nån inställning där). I systeminställningar, nätverk- airport- avancerat, är det blankt på TCP-IP-fliken. Inget IP, DHCP, delnätsmask, router. Ingen respons när jag klickar i hämta DHCP. Hjälp någon, behövs mer info?

Fråga 2) Sedan jag flyttade (och skaffade comhem) gick det inte längre att komma åt internet trådlöst med mer än min dator. Min Iphone kom inte åt, inga gäster heller. Jag försökte åtgärda det på diverse sätt och då uppstod problemet som beskrevs i fråga 1. Jag tappade all kontakt. Hjälp någon? Jag skulle alltså vilja komma åt trådlöst internet med macbooken 13,3 tum(senaste version), Iphone (första generation) samt ev.gäster som vill använda.

//Simon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 15:22

#2 låter som att IP-adressen från din ISP kan ha låst sig till en MAC-adress (dvs nätverkskortet i din dator). Om du kopplar ur airporten från internet och väntar ett tag (jag är osäker på hur länge) så borde mac-låsningen släppa. Stoppa sedan i bara airporten så borde du kunna ansluta med flera datorer. Jag tror det är så det funkar, någon med mer erfarenhet kan gärna fylla i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 22:13

Tack för snabbt svar doomas, mkt uppskattat. Jag kopplade ur airporten och höll in en liten liten knappt på denna, och då verkar airporten ha nollställts. Det löste båda problemen och funkar nu felfritt. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-11 21:15

Jag ställer frågan igen, problem med airporten och inkopplad pc

Jag har ställt frågan. Efter att ha haft min pc inkopplad någon kväll verkar inställningarna strulat till airporten. Jag gav mig på och gjorde samma sak som sist, dvs en "hård omstart" och höll in den lilla knappen på airporten. Men den här gången funkar det inte. Jag har comhem och är nu inkopplad med ethernet. Hjälp någon?

1
Bevaka tråden