Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Airport Extreme och LAN

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-17 19:31

Hej, jag håller på att gå sönder av det här, men får absolut ingen ordning på det här.

Jag flyttade nyligen till en ny lägenhet där det finns inbyggda ethernet uttag i väggen.

Kopplar jag in datorn direkt med en ethernetkabel och kör med automatisk ip från DHCP så funkar det direkt, inga problem. Super! tänkte jag och kopplade in min Airport extreme för att kunna dela nätverket till mina tvspelskonsoler och trådlöst. Men här började det gå helt åt helvete.

En överblick över nätverket:

Alltså, ps3, xbox360 och dator är kopplade via de tre ethernetkontakterna jag har på min airport extreme.

Och här är det knäppa. Så som det ser ut på bilden så fungerar internetet för datorn (inte testat konsolerna än) . Men på Airport Utility så står det att jag inte har en fungerande internet connection, och om jag använder det trådlösa nätverket så funkar det inte.

Använder jag DHCP inställningar på Airport Extreme så får den en felaktig ipadress, använder jag manuellt kan jag få den att rapportera allt grönt, men då kan jag inte få nått internet "ur" den.

Jag fattar inte vad jag ska göra, känns som jag testat 100 olika kombinationer.

All hjälp uppskattas otroligt mycket, jag orkar inte ringa till en trött student som får försöka bläddra fram nått svar i en infopärm på tele2s kundsupport imorrn..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-17 22:07

Du använder WAN-porten för den kabeln som går till ethernet-väggkontakten (ut till tele2) va?

http://manuals.info.apple.com/en/AirPortExtreme_802.11n_UserGuide.pdf (sidan 5 och 7)

Därefter ska det fungera med DHCP.

  • Medlem
  • 2009-02-18 10:50
Ursprungligen av jahve:

Du använder WAN-porten för den kabeln som går till ethernet-väggkontakten (ut till tele2) va?

http://manuals.info.apple.com/en/AirPortExtreme_802.11n_UserGuide.pdf (sidan 5 och 7)

Därefter ska det fungera med DHCP.

Yes, det gör jag. Ja, jag tycker också det borde fungera, men den vill bara inte hämta en adress. Riktigt skumt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-19 11:46

Har du frågat Tele2 om hur ofta du kan byta mellan olika datorer på deras LAN-anslutning? Jag tänker att du kunde prova med din MacBook och MacBook Pro alternerande för att se att deras DHCP-server inte får knas av att du byter MAC-adress på din sida.

Har du startat om din AirPort Extreme efter att du har anslutet den till LAN-anslutningen och sedan kollat i loggarna på den med AirPort Utility?

1
Bevaka tråden