T610 och tappad BT-adapter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 12:19

När man parat ihop telefonen med min BlueTooth-adapter fungerar allt kanon med t ex Salling Clicker ett tag. När man tappar signalen är det dock inte alltid den lyckas återuppta den, och i bland måste man till och med ominstallera "parningen" för att få liv i det.

Det stod någonstans att man efter parningen och konfningen av Salling Clicker inte längre behöver ha telefonen i "discoverable"-mode (eller vad det nu hette). Innebär detta att jag inte manuellt behöver aktivera BT på min T610 ("Bluetooth på") ?

BT-adaptern är samma "no-name" som Martin Belak recenserade här tidigare i år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 12:48

Jo, du måste sätta på bluetooth-funktionen på T610 för att datorn och telefonen ska kunna kommunicera.
När du väljer "Bluetooth Av" stänger du av telefonens blueotooth-enhet med resultatet att ingen annan enhet kan kommunicera med den.

Men det låter skumt att den tappar kommunikationen utan anledning.
Ibland hänger sin min koplling mellan de två och då är det enda som hjälper att dra ut bluetooth-adaptern och sätta i den igen efter några sekunder.

• Oregistrerad
  • 2003-07-08 13:24

Undrar om det hände något med BT-adaptern när jag installerade lite programvara på min PC tillsammans med den...

Hur ja än gör hittar inte datorn min telefon eller telefonen min dator. Jag har testat med tangentbordets USB-port, bakpå skärmen och i en strömförsörjd USB-hub. Har slagit på och av telefonens BT-stöd, samt sökt i från Macen efter tillgängliga enheter. I Apple System Profiler ser man att BT-pinnen är inkopplad.

Det är bergis den där förbenade PCn som ställt till det! Ska strax se om BT-pinnen fungerar bättre där.

• Oregistrerad
  • 2003-07-08 13:31

Ok, jag hade visst inte testat allt...:) Efter att ha slagit av och på telefonen fungerade det att parloppla igen!

Misstanken mot PCn kvarstår dock, så det ska bli intressant att se om jag kan använda pinnen på både Mac och PC, eller om jag ska hålla mig till endera för att slippa meck.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 13:41

Just bluetooth mellan dator och mobil är ganska opålitligt.
När jag exempelvis vill skicka eller ta emot filer från mobilen måste datorn först verifiera telefonen. Allt som oftast brukar denna verifiering misslyckas första och ibland andra gången för att på tredje försöket fungera perfekt.

Jag har stött på otaliga problem av den här typen och mitt enda råd är att testa igen om det inte fungerar första gången.

Tilläggas bör att jag har testat med flera olika telefoner.

• Oregistrerad
  • 2003-07-08 13:59

Det verkar som om BT-pinnen "minns" att den heter "Cuben" hemma, för när jag stoppar in den i PCn och försöker koppla upp mig mot telefonen säger telefonen att den hittat en ny BlueTooth-apparat som heter just "Cuben", fastän jag specat ett helt annat namn för PCn.

Antar att jag får hålla mig till Macen om jag inte hittar något enkelt sätt att resetta pinnen när jag vill byta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 14:06

Jag tror snarare det beror på att du parade ihop telefonen med Mac:en först och då kallade BT-pinnen för "Cuben".

Telefonen lagrar då bluetooth-enhetens id-nummer som "Cuben" och det kommer den göra ända tills du tar bort parningen i telefonen och döper om den till något annat vid nästa parning.

Samma sak egentligen, det enda du ändrar är ju vad den heter.

1
Bevaka tråden