Köpa iPod i USA

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 11:56

Ok, nu har jag ledsnat på de höga priserna i Sverige. Tänkte be en polare som bor i USA att köpa en iPod och sedan posta den till mig. Och nu till saken: Om jag ber honom plocka ur prylarna ur kartongen, packa om allt och lägga det på brevlådan, riskerar man att någon obskyr tulltjänsteman angriper mig med byråkratiska brev?

Man undrar ju trots allt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 12:00

Uhm.. ser att priserna på Apple Store i USA inte inkluderar 'sales tax'. Hur mycket läggs på till totalsumman månntro?

USD 499 kostar en 30 Gb iPod (dvs 3_979,77 SEK), vilket är betydligt billigare än här hemma...

Om värdet på det skickade är över typ 500 kronor (minns inte exakt) så tillkommer enligt regelboken tullavgift och moms, oavsett om det är uppenbar gråimport eller en julklapp från mormor. Små prylar slinker igenom lättare än stora. Om du chansar - tänk på vad som skrivs på tulldeklarationen.

Salestax varierar mellan olika delstater enligt vad jag förstått.

Sök efter (otaliga) tidigare trådar om utomlandsinköp av digitalkameror och bärbara datorer. Där finns mer info.

Jo, det har varit uppe några gånger förut...

Ska inte din polare hem till Sverige snart då? För i så fall kan han nog ta den själv genom tullen utan problem. Sen vet jag inte hur det är med garantier och sånt, men som sagt, det finns säkert om det i gamla trådar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 13:29

Min polare bor i USA.

Det vore intressant att veta hur mkt sales tax är exakt, men ok.. ska spana litet i gamla trådar.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-07-08 15:18

Sales tax varierar mellan olika stater i USA och brukar vara ca 7-9%
(och köper du den via postorder utanför staten där du är så brukar du slippa sales tax (gäller inte Applestore!) förtaget får inte ha något kontor/verksamhet i den stat där du är)
T.ex. köp inte ifrån outpost.com om du vill slippa skatten och är i Arizona, då outpost.com ägs av Fry's Electronics som finns i Arizona,Texas,Nevada och Kalifornien.

Mikael

Kan vara värt att tänka på att elektronik köpt i USA kommer med amerikanska kontakter som inte funkar här. Apples kontakter är dessutom sällan lätta att byta ut mot tredjepartsdel. I USA kör de dessutom 110 volt, fast det lär inte spela någon roll för en iPod, tror jag...

Senast redigerat 2003-07-09 09:39
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-07-08 20:33

Du kan be din kompis att köpa en reseadapter (mellan plugg USA till europa) för elkontakten kostar några få dollar...

Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-07-08 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av MikaelF
Du kan be din kompis att köpa en reseadapter (mellan plugg USA till europa) för elkontakten kostar några få dollar...

Mikael

Skaffa ett sladdställ som passar i en Playstation!
Kommer inte ihåg på rak arm vad den heter, brukar kallas för Europasladd!
Passar direkt i iPodens laddare, även iBookens!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 09:06

Ok, tack för kommentarerna. Det kanske trots allt ÄR bökigare än jag trodde att köpa en iPod från andra sidan Atlanten. Får fundera litet tror jag.

Strömförsörjningen är inga problem vad jag vet. En annan kompis köpte en rackarns iPod över disk när han var i NY för en tid sedan, och den går finfint att ladüng här hemma.

1
Bevaka tråden