Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autostart av program vid boot av dator.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2009-02-17 11:37

Jag har köpt en WD 320GB som klickar en hel del när disken är i idle-läge.. Det finns ett program som heter hdapm som kan ställa om APM-nivån på disken så att detta klickande inte görs, vilket fungerar bra. Måste dock skriva kommandot varje gång jag startar datorn. Finns det något smidigt sätt att få datorn att själv utföra detta vid uppstart av datorn?
I readmefilen för hdapm-programmet står det att man ska lägga en fil som heter hdapm.plist i sökvägen /Library/LaunchDaemons
Men jag måste ändå manuellt skriva in "hdapm disk0 max" för att bli av med klickandet, vilket innebär att kommandot inte utförs vid uppstart.. Vad kan jag göra åt det?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2009-02-19 20:41

I /Library/LaunchDaemons lägger man launchd-konfigurationsfiler, vilket filen hdapm.plist alltså måste vara för att fylla någon funktion. Laddas filen in vid uppstart? Det kan du se med hjälp av kommandot 'sudo launchctl list'. Om inte, kan filen laddas in med kommandot 'sudo launchctl load /Library/LaunchDaemons/hdapm.plist'.

Posta gärna filens innehåll här, så är det lättare att bedöma om nåt är fel. En nära till hands liggande förklaring är att launchd-filen förväntar sig en annan sökväg till programmet hdapm än vad du har.

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-02-21 23:56
Ursprungligen av spot:

I /Library/LaunchDaemons lägger man launchd-konfigurationsfiler, vilket filen hdapm.plist alltså måste vara för att fylla någon funktion. Laddas filen in vid uppstart? Det kan du se med hjälp av kommandot 'sudo launchctl list'. Om inte, kan filen laddas in med kommandot 'sudo launchctl load /Library/LaunchDaemons/hdapm.plist'.

Posta gärna filens innehåll här, så är det lättare att bedöma om nåt är fel. En nära till hands liggande förklaring är att launchd-filen förväntar sig en annan sökväg till programmet hdapm än vad du har.

Tack för svar!
Enligt launchctl laddas inte hdapm.plist och verkar inte heller göra det när jag kör launchctl load /Library/LaunchDaemons/hdapm.plist heller..
Först hade jag fel ägare på filen, men när jag rättat det till root och kör samma kommando igen så får jag inget felmeddelande, det händer typ ingenting.. om jag kollar vad som är laddat så finns hdapm fortfarande inte med i listan..
hdapm.plist innehåller rätt sökväg till hdapm, vilket är /usr/bin/hdapm
Här är hela .plist-filen:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <!DOCTYPE plist PUBLIC 
         "-//Apple Computer//DTD PLIST 1.0//EN" "
        http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...
    <plist version="1.0">
    <dict>
        <key>Label</key>
        <string>hdapm</string>
	<key>Disabled</key>
	<false/>
        <key>ProgramArguments</key>
        <array>
                <string>/usr/bin/hdapm</string>
		<string>disk0</string>
		<string>max</string>
        </array>
        <key>ServiceDescription</key>
        <string>Set ATA Advanced Power Management level</string>
        <key>RunAtLoad</key>
        <true/>
        <key>LaunchOnlyOnce</key>
        <true/>
    </dict>
    </plist>
  • Medlem
  • Kiruna
  • 2009-02-23 20:59

Launchd-filen verkar se ok ut, men är du säker på att sökvägen till hdapm är korrekt?

Jag prövade att ladda in filen på mitt system, och det gick inte, precis som du beskriver, vilket är helt korrekt eftersom jag inte har någon hdapm i /usr/bin. Om jag bytte ut kommandot i filen till ett som faktiskt existerar på mitt system gick det fint att ladda in den.

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-02-23 22:14
Ursprungligen av spot:

Launchd-filen verkar se ok ut, men är du säker på att sökvägen till hdapm är korrekt?

Jag prövade att ladda in filen på mitt system, och det gick inte, precis som du beskriver, vilket är helt korrekt eftersom jag inte har någon hdapm i /usr/bin. Om jag bytte ut kommandot i filen till ett som faktiskt existerar på mitt system gick det fint att ladda in den.

Jo, sökvägen är korrekt, eftersom jag själv lagt hdapm i just /usr/bin-mappen.. och även bytt ägare på hdapm-applikationen till root.. Men det verkar som om filen laddas in nu vid boot, för hårddisken har slutat klicka iaf, men jag kan inte se någonstans att den faktiskt laddats in.. så det är ju lite trist..
om jag kör launchtcl list så visas den inte där.. varför?

Du kan skapa ett Applescript med kommandot i, sedan kan du spara det som ett program. Sedan höger-klickar du på programmet och väljer "Öppna vid inloggning".

Mera information om do script kommandot i Applescript finns i denna tråd, nja en länk i alla fall:

http://www.99.se/mac-os-x/256993-hur-goer-ett-enkelt-terminal-script.html

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2009-02-24 16:47

Kör du launchctl som root eller dig själv?

1
Bevaka tråden