Vilken konfig av Mac Pro trivs bäst med FCP?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska snart köpa en Mac Pro för filmredigering bland annat. Arbetar i HDV 1080 i Final Cut Pro. Vilken konfiguering är mest prisvärd och framtidssäker?

Vilket av de sex grafikkortsalternativen ger mest för pengarna.

Är det någon som har idéer om det här så hör av er.

Tack

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 23:47
Ursprungligen av Mikael Stenborg:

Ska snart köpa en Mac Pro för filmredigering bland annat. Arbetar i HDV 1080 i Final Cut Pro. Vilken konfiguering är mest prisvärd och framtidssäker?

Har jag förstått rätt så är inte grafikkortet speciellt viktigt för att redigera film. Däremot kan du nog göra av med precis hur mycket processorkraft som helst på att rendera video. Raid, ram, raid, ram, raid och ram kan man inte få för mycket av när man hanterar video...

Skall du däremot använda Aperture för att rediger bilder så kräver det ett rätt kraftigt grafikkort. Lite tvärtom kan det kännas. Aperture använder tydligen grafikkortet rätt mycket för att rendera bilderna i realtid.

Ingen konfiguration är framtidssäker. Inget datorköp är en investering för framtiden. Det kommer nya modeller hela tiden.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 16:18

För fcp så är grafikkortet sekundärt. I dag så finns 1 ruggigt stor flaskhals när det kommer till datorer i största allmänhet och det är hårddiskarna.

Du skulle klara dig väldigt bra med en mac pro 2,8 standard men jag skulle rekommendera att du införskaffa 3 hårddiskar till (köp från lokala handlarn, billigare) och raida dom internt. 1+3 konfig dvs. 2gb ram till skulle heller inte skada.

Ska du däremot sitta o pillra med t.ex. motion så är inte hårddisken längre nått primärt. Då måste du slänga en massa ram och ha de tyngre modellerna av grafikkorten.
Motion är väldigt anpassad för att jobba med gpu'n fick jag lära mig den hårda vägen... Jag hade ett GT8800 kort i datorn först. Meckade lite grafik. Grafikkortet gick "sönder" och jag fick ett utbyttes kort, ett ati 2600 med 256 ram. När jag öppnade mitt projekt så såg det helt annorlunda ut eftersom den inte klara av bilder på 4k upplösning (som jag hade i projektet) och alla mina effekter va "distortade" - gick inte att använda. Slutsatsen är att motion använder gpu till max.

Ska du ha en "allväders" dator skulle jag sikta in mig på en standard 2.8 med 4gb ram och ett 8800 kort+3 hårddiskar. Bara till redigering så räcker en standard 2.8 med 3 hårddiskar.

Men som vanligt... Man vet aldrig med apple... Jag har suttit o väntat på 6 core datorerna ett par månader... Intel har dom på hyllan så...

Ursprungligen av Mikael Stenborg:

Är det någon som har idéer om det här så hör av er.

Tack

Satsa minimum på en med 2 x Quadcore 2,8 + 8800GT grafik + extra 4 x 2 GB Ram (=Totalt 10 GB) + minst 1 extra HDD. Köp hela datorn hos en lokal handlare - det blir billigare än Applestore. Minnet kostar ca 30-50% jfr AppleStore. Byt fläkten på grafikkortet direkt mot en Zalman VF900 så får du både en tystare dator och bättre livslängd på grafikkortet. Om du inte är van datormekare så låter du leverantören utföra bytet, kostar ca 500:- + fläkt.;)

Vilken Mac Pro 2009 konfig bäst för film och plånbok

Hej igen. Har ännu inte hunnit med ngt köp. Och verkligheten har dessutom ändrats med en ny uppsättning Mac Pro.

Är det ngt att satsa på en Quad Core eller den minsta 8 core? Tar man mellanmodellen av 8 core kostar det ju ganska mycket, särskilt om man ska välja bättre grafikkort, flera hårddiskar etc.

Så vad säger ni experter - kan ni tipsa om en bra uppställning som väger in att mina projekt inkluderar motioneffekter men att plånboken inte är bottenlös?
Tackar på förhand

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-07 12:02

Om du inte vill lägga 50+ på en ny dator skulle jag sikta in mig på begangnad andra generations macpro. Dvs de med 8 kärnor (2.8) - Köp en begangnad "standard" (2,8ghz, 2gb ram, 320gb hårddisk minsta grafikkortet) - Man kan säkert hitta en sån rätt "billigt" (kolla affärer också)

Sen köper du 8800 kortet (2200 inkl moms) och ram från låt säga macoteket. Du får 6gb till ram för 3-4k till. Hårddiskar kan du köpa allt eftersom och dom blir bara billigare för varje dag som går. Hårddiskar är alltid det minsta problemet idag. (pengar mässigt)

Kort och gott: Samma som jag skrev i min första post fast kolla efter en begangnad! (dom är ju fortfarande rätt nya och kommer hålla bra länge!)

1
Bevaka tråden