Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tack för kaffet

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-02-16 23:19

"Detta hör mer hemma i loungen och vi flyttar inte trådar dit längre då de som skapat de inte kan se detta om de inte är medlemmar så låser här.
/Mod"

Är det verkligen så det ska vara? Tvinga in besökare i en betalmodell bara för man vill diskutera lite allmänt? Hade jag skrivit inlägget i ett annat forum så hade det säkert gått alldeles utmärkt. SUCK

Det borde kanske framgå lite tydligare någonstans att 99/mac har ambitionen att vara on-topic.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det borde kanske framgå lite tydligare någonstans att 99/mac har ambitionen att vara on-topic.

Ur forum-villkoren:
"6. Diskussioner på 99mac skall handla om användande av Apples och andras produkter som har att göra med datorplattformen Macintosh. Diskussioner som inte rör Macintosh eller närliggande ämnen skall hållas på andra ställen."

  • Medlem
  • 2009-02-17 12:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ur forum-villkoren:
"6. Diskussioner på 99mac skall handla om användande av Apples och andras produkter som har att göra med datorplattformen Macintosh. Diskussioner som inte rör Macintosh eller närliggande ämnen skall hållas på andra ställen."

Och eftersom 99.se inte är 99mac längre så bör det där skrivas om.

Sedan kan man ta diskussionen om vad som gör ett forum till ett bra forum i en annan diskussion.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-17 18:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ur forum-villkoren:
"6. Diskussioner på 99mac skall handla om användande av Apples och andras produkter som har att göra med datorplattformen Macintosh. Diskussioner som inte rör Macintosh eller närliggande ämnen skall hållas på andra ställen."

Absolut, det köper jag helt. Om det skulle vara så.

Ta Forumet Tester - Mobilt Bredband = Har inget med mac och göra
Ta Forumet Kringutrustining - Har heller ingen "direkt" koppling till mac, förutom vid frågor om Apple HW

Ta Forumet Mobiltelefoner - Säger sig självt...
Ta Forumet Unix - Säger sig självt..
Ta Forumet Windows på mac - Säger sig självt..
Ta ALLA forum inom "I praktiken" förutom Utveckling för mac..
+ Alla MUSIK* forum.

Det som irriterade mig var att PirateBay (Som mitt inlägg handlade om lite löst) hade säkert fått vara kvar i "Internet & Bredband". Anarki.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ur forum-villkoren:
"6. Diskussioner på 99mac skall handla om användande av Apples och andras produkter som har att göra med datorplattformen Macintosh. Diskussioner som inte rör Macintosh eller närliggande ämnen skall hållas på andra ställen."

Kanske större typsnitt och fetstil? Blinkande Flash-animation?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det borde kanske framgå lite tydligare någonstans att 99/mac har ambitionen att vara on-topic.

Vet man inte vad namnet står för så kanske man funderat lite för lite på saken? 99% inom ämnet.

Det finns andra Mac-fora som inte har den begränsningen. Skriv era off-topic inlägg där helt enkelt. Hard Mac Cafe håller på att självdö eftersom ingen skriver, så det verkar som om folk vill ha striktheten som gäller här. Vill ni prata annat så skriv i Baren på Hard Mac Cafe, där duger vad som helst utom personangrepp och nazistpropaganda, ungefär, och till skillnad från Flashback är det också Mac-folk. 99mac har sin styrka på Mac-diskussioner och det är ju meningen.

Ursprungligen av studiox:

"Detta hör mer hemma i loungen och vi flyttar inte trådar dit längre då de som skapat de inte kan se detta om de inte är medlemmar så låser här.
/Mod"

Är det verkligen så det ska vara? Tvinga in besökare i en betalmodell bara för man vill diskutera lite allmänt? Hade jag skrivit inlägget i ett annat forum så hade det säkert gått alldeles utmärkt. SUCK

Kan inte annat än hålla med.

Censurivrarna har helt tagit död på detta forum nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-17 12:57

• "Macintosh" är ett uråldrigt begrepp som Apple knappt själva använder längre.
När jag ser ordet tänker jag på en beige liten dator med 8 Mhz cpu. Frågan är också vad ett närliggande ämne är. Vem ska bestämma det? Jag tycker också att 99.se är alldeles för toppstyrt. Det stängs väl av 50 trådar per dygn. På tok för mycket. 5 trådar per vecka kunde vara rimligt. Max.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 13:01

Jag vill långtifrån hålla med om att vår moderering gör att det blir ett tristare ställe att hänga på.
Ni som var med när offtopic var en del av 99:an kommer kanske ihåg att det då var mycket värre åt andra hållet - forumet svämmades över av OT inlägg och blev ohanterbart.

Denna diskussion har redan påbörjats bland moderatorer, även om vi inte har en egentlig makt att ändra regler och föreslå nya delar till 99, så pågår i alla fall en diskussion.

Vi som moderatorer måste följa reglerna, men det hindrar inte oss från att försöka utveckla dom och komma med konstruktiva förslag.

Vi tar mer än gärna emot förslag av er i denna tråd, eftersom ni är värdefulla medlemmar av denna site (och då pratar jag inte supporteravgiften)

/Tangen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-17 13:14

Skräm inte bort nya medlemmar genom att genast klippa deras frågor? Igår frågade någon om det funkade att köra OS X på PC-hårdvara. Jag kunde berättat att det inte fungerar tillfredsställande. Men frågan ställdes säkert av någon som är nyfiken på vad Mac är men inte vågar köpa en på riktigt. Nu kanske personen letar på andra ställen och får andra svar. Är 99.se öppet eller slutet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 13:41

PF: 99 ska givetvis vara öppet, om en person har ett inlägg som frågar "kan man ha OSX på en PC" kan man bemöta detta med ett trevligt svar om reglerna på forumet och önska dom välkomna.

Reglerna är tyvärr rätt klara på just den punkten, men det hindrar inte att man svarar på ett bra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 14:05

Löjligt att hänga upp sig på ord och formuleringar. Ingen som inte vill missförstå med flit kan missförstå den biten text.

Antalet trådar som ska stängas är väl direkt kopplat till antalet trådar som inte passar eller hur. Behöver väl inte vara svårare än så?

"Censurivrarna har helt tagit död på detta forum nu..." Dramadramadrama. Ändå är 1072 folk inloggade precis nu en tisdag klockan 14. Verkligen stendött.

Ursprungligen av acke:

Löjligt att hänga upp sig på ord och formuleringar. Ingen som inte vill missförstå med flit kan missförstå den biten text.

Antalet trådar som ska stängas är väl direkt kopplat till antalet trådar som inte passar eller hur. Behöver väl inte vara svårare än så?

"Censurivrarna har helt tagit död på detta forum nu..." Dramadramadrama. Ändå är 1072 folk inloggade precis nu en tisdag klockan 14. Verkligen stendött.

Som vanligt vänds taggarna utåt med en gång....

*suckar*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 19:36

Det vore trevligt med en "off-topic/tala om allt (som ej rör Apple/Mac osv)" tråd. Men det kommer säkert postas en massa skräp då kan jag tänka mig

Ursprungligen av Ribbons:

Det vore trevligt med en "off-topic/tala om allt (som ej rör Apple/Mac osv)" tråd. Men det kommer säkert postas en massa skräp då kan jag tänka mig

Om du läser ovan så framgår det (kanske) att det redan funnits en sådan del tidigare som fick tas bort för att det helt enkelt blev för mycket. Off-topic delen tog över och drog mest trafik på hela forumet. Modellen gjordes om till den nuvarande "Supporten loungen" där dom som är supportrar är fria att diskutera vad dom vill..

  • Oregistrerad
  • 2009-02-17 21:20
Ursprungligen av Johan S:

Om du läser ovan så framgår det (kanske) att det redan funnits en sådan del tidigare som fick tas bort för att det helt enkelt blev för mycket. Off-topic delen tog över och drog mest trafik på hela forumet. Modellen gjordes om till den nuvarande "Supporten loungen" där dom som är supportrar är fria att diskutera vad dom vill..

Själv har jag skrivit 1600 inlägg, nästan ett om dagen och det tar nog en hel del resurser (om det nu är problemet) och garanterat en hel del skit

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-18 12:52
Ursprungligen av Johan S:

Om du läser ovan så framgår det (kanske) att det redan funnits en sådan del tidigare som fick tas bort för att det helt enkelt blev för mycket. Off-topic delen tog över och drog mest trafik på hela forumet. Modellen gjordes om till den nuvarande "Supporten loungen" där dom som är supportrar är fria att diskutera vad dom vill..

Inte vad man vill, fick nyss en tråd raderad i loungen, Och jag får säkert inte ens berätta här vad den handlade om. Men enligt moderatorn som strök den fanns det en "policy" emot den typen av trådar.

Själv har jag tidigare ifrågasatt att detta forum mer och mer handlar om annat an Apple och Mac, men den åsikten har ju också kraftigt ifrågasatts, tom så hatt moderatorena diskuterat att banna mig för att jag varit emot windows-delen tex.

Citat:

Ur forum-villkoren:
"6. Diskussioner på 99mac skall handla om användande av Apples och andras produkter som har att göra med datorplattformen Macintosh. Diskussioner som inte rör Macintosh eller närliggande ämnen skall hållas på andra ställen."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 19:57

Jo, jag läste det.

Problemet blev ju att sätta gränsen någonstans.. Vissa skrev ju endast "skit" och det handlade om en väldans massa inlägg per dag.. Mer som en chat än ett forum.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 23:19

på 99.se\musik har vi en självcensur .. som jag tycker fungerar överhängade bra .. tar man snea felsteg får man istället en böteslapp av användarna, inte av nått gömt toppTroll i första hand..

kram ska utdelas iaf → det funkar så pass bra här över lag!
-- ja lite mer smälta snögubbar i manshettknappar och slips kanske, på mac delen ~enligt statistiken (men den kan ju påvisa fel och brister även den, menar jag)

  • Medlem
  • 2009-02-17 23:23

Men måste ni vara så ordletande? 99 står för 99% on topic. Vad är grejen? MÅSTE ett forum ha en off topic-del? Stick till flashback om ni vill ha anarki. Det är ju faktiskt ett bra forum, men det är gjort för att diskutera allt.
99 är till för att diskutera mac och allt som hör där till.

99musik är på väg att separeras och har aldrig varit en riktig del av 99mac.

Personligen gillar jag folket som är på 99, jag gillar att det är ett forum som är befriat från en off topic-del. Och vill jag ha off topic, så kommer jag med glädje betala 10:-/månad för den möjligheten. För det betyder antagligen att det inte är ett skräpigt off topic-forum utan en lounge.

Och mikamar, nog för att acke är lite väl aggresiv ibland, men han har ju rätt. Var inte så illa häftig. Den här internetanarki-stilen börjar bli tröttsam nu...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-02-18 01:37

om folk klagar, varför inte en 99OT.se iså fall ?

nu är jag förvisso bara i musikdelen, har ställt någon enstaka
fråga på macdelen. men klagomålen kommer ju främst från macdelen.

det är som ~~~ säger, om någon gör ett felsteg på 99musik så lugnas det
ner av de övriga. tror till och med jag har läst några ursäkter också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 09:37

Jag vill bara tacka för alla kommentarer, ger i alla fall mig en bild om hur medlemmar ser på problemet.

/Tangen

Under mitt knappa år på 99.se måste jag säga att jag känt att det rört sig mot det sämre. Utan att nämna namn finns det ett fåtal moderatorer som älskar att stänga trådar, rensa ut varenda litet inlägg som går off-topic och gärna slänga in lite översittar-attityd som grädde på moset.
Maktmissbruket börjar gå över styr och "toppen" borde se över sina moderatorer, det är solklart.

  • Medlem
  • 2009-02-18 11:32

Om en moderator missköter sitt uppdrag, rapportera den moderatorn till någon moderator eller administrator som du har förtroende för. Annars kan vi aldrig ha en chans att få reda på vilka det kan vara.

  • Medlem
  • 2009-02-18 12:59

MatsOlov: Som du säkert vet så har inte forumsvillkoren uppdaterats för att reflektera att 99.se inte bara är gamla 99mac.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-18 13:05

Själv tror jag att steget från 99mac till enbart 99 har försämrat forumet rejält, även om det kommit fler användare tack vare det. Forumet spretar och vi gamla veteraner från 99mac som helst inte vill ha med microsoft att göra tvingas dagligen och i snart varenda tråd läsa svar till macrelaterade frågor som "installera windows så funkar det" vad f*n är det för svar i ett macforum?

Jag har sagt det förut och kan säga det igen. 99mac är för mig ett ovärderligt ställe att hitta hjälp för att kunna administrera två servrar och 13 användare i ett mindre företag.
Tyvärr ingår det uppgifter i företaget som endast funkar i Win så därför måste vi köra Win på några burkar så även denna del av forumet är viktigt.

Jag tycker modereringen av forumet fungerar bra, i ett forum med så många medlemmar måste reglerna vara exakta och följas till punkt och pricka. Sen är det bra att moderatorerna diskuterar reglerna, utvecklingen går framåt och det går alltid att förbättra något.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 17:11

Ett forum behöver inte modereras i stalinistisk anda för att fungera. Ta USENET som exempel när det fungerade som bäst sådär för tio år sedan. Visst fanns det trådar som spårade ur men det var ju bara att ignorera dom.

Bevaka tråden