Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkrav för Logic Studio?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-16 16:14

Jag funderar på att börja jobba med Logic Studio och har lite funderingar angående systemkrav. Har tagit del av vad som står på apple.com men undrar hur jag behöver uppgradera min MacBook för att Logic ska flyta på bra?

Min MacBooks prestanda:

Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo

Minne: 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

RAM-minne är alltid bra att fylla på med när det gäller musikproduktion.
Sedan beror det på vilken typ av musikproduktion du ska göra. Behöver du alla Apple-Loops t.ex? Den fullständiga installationen av Logic Studio är nästan lika stor som hela utrymmet på din interna hårddisk gissar jag. Så en extern hårddisk är nog en klok investering, FireWire försvinner från Mac (tyvärr) så om du ska "framtidssäkra" en hårddisk ska du nog köra USB 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 17:17
Ursprungligen av Martin Pettersson:

RAM-minne är alltid bra att fylla på med när det gäller musikproduktion.
Sedan beror det på vilken typ av musikproduktion du ska göra. Behöver du alla Apple-Loops t.ex? Den fullständiga installationen av Logic Studio är nästan lika stor som....

Inte direkt hela utrymmet av den interna hårdisken va ?

Jag skulle rekommendera 4gb ram-minne om det går att få i. Påverkar på långa vägar mer än vad snabbare processor gör.

närmare 50Gb om man ska installera allt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-16 18:09

Åtminstone 1gb ram till. Jag har 2gb och det fungerar bra (även om jag är en flitig freeze-track-användare)...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-18 18:35

Ok, ska uppgradera. Tack för svaren!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-27 13:06

Beträffande storleksval för extern hårddisk:

Hur mycket plats tar ett Logic-projekt på exempelvis 5 minuter med 15 spår?

jag har precis uppgraderat min macbook till 4GB RAM och 500GB intern hårddisk. 1600kr på inwarehouse och ett par timmars kopierande, och 10 minuters monterande.

Ska dra igång Logic och testa om det går snabbare, men det borde det göra. innan kunde den få det lite tufft att köra flera ljud och ljudfiler samtidigt.

"FireWire försvinner från Mac (tyvärr) så om du ska "framtidssäkra" en hårddisk ska du nog köra USB 2."
Jasså? Låter ju inte så troligt.

Ursprungligen av Box:

"FireWire försvinner från Mac (tyvärr) så om du ska "framtidssäkra" en hårddisk ska du nog köra USB 2."
Jasså? Låter ju inte så troligt.

Njae, kanske var lite överdrivet. I och med att nya MacBook saknar FireWire så kan det vara klokt att satsa på en USB2-disk istället. Rätt var det är så vill man stoppa i hårddisken i en MacBook eller en "standard PC" och då är det lite svårt om hårddisken bara har FireWire. Därför är nog (tyvärr) USB 2 det mest kompatibla i nuläget.

Jag tror inte man ska räkna med att Apple sätter in Firewire i Macbookarna eller Macbook Air under överskådlig framtid, så jag håller mer Martin Pettersson om att USB2 är framtidssäkrare om man tänkt köpa bärbart framöver.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-08 08:31

Jag har första generationens MacBook med FW. Om jag uppgraderar minnet till 2 GB, är jag då safe för att kunna köra hårddiskinspelning med låt oss säga 8 kanaler?

Är osäker på om min maskin skulle klara 4 GB ram.

Ursprungligen av ambient:

Jag har första generationens MacBook med FW. Om jag uppgraderar minnet till 2 GB, är jag då safe för att kunna köra hårddiskinspelning med låt oss säga 8 kanaler?

Är osäker på om min maskin skulle klara 4 GB ram.

Om du har Core2Duo - sätt in 4 GB Ram!! Om du har mindre än 160 GB intern disk - byt den interna till en 500 GB, Skaffa en extern WD Mybook med både USB och FW 400. På din macbook blir det tveklöst snabbare hantering av stora objekt över firewire! Om budgeten räcker - skaffa ett 2,5" FW 400 HD-case till din gamla interna för smidigare migrering när du byter intern disk + då kan du återanvända din gamla interna som mobil pocketdrive. En fördel med fw400 jämfört med USB är dessutom att du kan koppla flera diskar/interface i serie på en port på datorn. Med en sådan här konfiguration kan du dra maximal prestanda ur den dator du har och är samtidigt framtidssäkrad. Lycka till med musikproduktionen:D

8 kanaler gick att spela in samtidigt på uråldriga maskiner (Atari?) så det ska inte vara några problem med en Macbook. Däremot är det en bra idé att uppgradera minnet oavsett - OS X blir gladare desto mer minne man har.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-04-21 07:20

Tänk på att det bara är de senaste MacBookarna som stödjer 4GB. Stoppar man det i en äldre så får man 3,2GB ungefär och har betalat rätt mycket för 800MB oanvänt minne.
Enkelt test: Har din MacBook GMA950 så går det inte.

1
Bevaka tråden