Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook vill inte starta!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-15 17:01

Jag köpte en ny MacBook(alu) den 2 januari i år. Den har funkat prima till igår. De började med att Spotify hängde sig, jag försökte stänga de men de ville inte istället hängde sig hela datorn. så jag tog till desperata åtgärder och stänga av den genom att hålla inne av/på knappen. Sen när jag skulle sätta på den så kommer den aldrig i från den vita skärmen med äpplet och laddnings cirkeln!! Den stod säkert 20 min. Är min lilla älskling död? Snälla hjälp!

  • Medlem
  • 2009-02-16 21:33

Hur har det gått? Är bara nyfiken.
Häls nocke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-16 09:38

Samma problem här någon som har en ide?

Starta från installations CD/DVD'n.

felsök härifrån.

Ev installera om systemet.

Hände mig förra veckan. I mitt fall var det hårddisken som var boven i dramat. Bootade upp via installations cdn och kollade genom systemet. Skivverktyg sa något om att alla siffror inte gick ihop i hårddisken. Tog ur hårddisken, kopplade den till en annan Macbook och lyfte ut musiken och bilderna. Tillbaka med disken i Macbooken och installerade om hela operativet.

Omständigt, men det tycktes vara enda lösningen i mitt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-16 12:20
Ursprungligen av hiphop_joe04:

Hände mig förra veckan. I mitt fall var det hårddisken som var boven i dramat. Bootade upp via installations cdn och kollade genom systemet. Skivverktyg sa något om att alla siffror inte gick ihop i hårddisken. Tog ur hårddisken, kopplade den till en annan Macbook och lyfte ut musiken och bilderna. Tillbaka med disken i Macbooken och installerade om hela operativet.

Omständigt, men det tycktes vara enda lösningen i mitt fall.

Om det inte var hårdvarufel, det märker du för då kommer problemet tillbaka om ett litet tag, men då 10 gånger värre.
Som sagt, är det inte ett mekaniskt fel på hårddisken så rekommenderar Diskwarrior som antagligen hade löst ditt problem på 10 min. Är inte gratis men det är väl inte din tid heller?

Gammal hederlig Nuke&Pave är i stort sett gratis.

DW är ett dyrt sätt att få reda på att man behöver göra en... Nuke&pave
(Alltså radera och installera om; lite skämtsamt uttryckt på Engelska som Atombomba&Asfaltera)

För de pengar som DW kostar får man väl en ny hårddisk...?
855:- direkt nedladdnig från Alsoft.

Om man misstänker HD-problem så skulle jag inte chansa utan byta ut disken.

Låter som ett HD problem, jag har varit med om liknande upplevelser 2 ggr. Båda gånger bytte jag diskar. Surt men sant. Går ju på garanti i ditt fall förstås. Och som tidigare skrivet - även om du lyckas software reparera den och boota upp är risken att problemet kommer tillbaka och biter dig i svansen, fast hårdare den här gången;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-17 18:18
Ursprungligen av Goflorp:

Gammal hederlig Nuke&Pave är i stort sett gratis.

DW är ett dyrt sätt att få reda på att man behöver göra en... Nuke&pave
(Alltså radera och installera om; lite skämtsamt uttryckt på Engelska som Atombomba&Asfaltera)

För de pengar som DW kostar får man väl en ny hårddisk...?
855:- direkt nedladdnig från Alsoft.

Håller inte alls med. Diskwarrior fixar 95% av alla mjukvaruproblem som gör att din dator inte startar. Ofta går det på 10 min. Hur lång tid tar inte en omformatering, installering av alla program och fixa till allt som man hade innan? Många timmar som man kan lägga på något roligare.

Ja man får en stor disk för de pengarna men man får ju skilja på hårdvaruproblem och mjukvaruproblem. Spelar ingen roll om du kan köpa 10 diskar för samma peng som Diskwarrior om inte disken kommer upp på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-16 16:24

Numer bytr jag HD var 24:e månad, vare sig det behövs eller inte. (jobbet)
Varför jo för att när väl saker pajjar så är det det tristaste som finns (har jag upptäckt)

Kan vara läge att kolla sina temperaturer om man får HD-problem då diskar inte mår bra av värme.

Tjoho!

Jag har fått ett liknande problem!

Kom hem från jobbet en kväll. Öppnade upp skärmen och sedan skulle jag sätta igång musik i VLC. När jag markerade en fil (VLC var igång när jag kom hem) så markerades massa filer. Ju mer jag tryckte desto mer filer markerades (bra många fler än vad jag tryckte på).
Då tänkte jag att datorn var lite sur så jag stänkte av den med knappen. Sedan när jag skulle försöka starta upp den igen var den helt död. Det händer absolut ingenting när jag försöker få igång den. Strömmen lyser grönt och batteriet lyser grönt (de dioderna som sitter på batteriet).
Hur skall jag gå tillväga för att försöka få igång den? Jag bor utomlands och har ingen OS-cd med mig. Skall jag be någon skicka cdn'a och sen försöka boota genom cdn?

MVH

Wenkan

Hej!

Jag har råkat ut för samma problem. Igår kväll låste sig Firefox och jag (av ren lättja) stängde av min MacBook anno 2006 och gick och lade mig. idag har inte varit någon munter historia. När jag startar min MB så ser jag en mappsymbol med ett frågetecken på som blinkar där Applesymbolen har varit innan. Nån som haft samma problem? Åtgärder? Läste på Macforums hemsida att de tar 860:- exkl moms i timman...skulle helst undvika det. Hjälp någon?

EDIT: läste precis på nån blog att mappsymbolen är den nya Sad Mac, I'm fucked...

EDIT 2: Det verkar vara HD'n som inte kan kontaktas, inte en Sad Mac...puh...

/Klas

Senast redigerat 2009-05-25 11:26

Ok...nu har jag fått napp.

Jag ringde Apple Support som guidade mig och vi kom tillsammans fram till att det inte gick att boota från skiva. MAO är HD'n död. Tur att jag har backup. Men historien är inte slut här. Killen på supporten gjorde först ett undantag för mig då min dator är nästan exakt 3 år gammal och då inte innefattas av garantin (han gjorde ett undantag, sa han...), vidare berättade han att då detta börjat bli ett ganska "vanligt" problem hos just min modell av MB (inköpt maj-06) så byter Apple ut min HD, gratis! Bara att bege sig till närmsta Apple Support-certifierad återförsäljare i Göteborg och få den utbytt. Bra som bara den, tusen tummar upp för Apple...återigen! Slutet gott (död HD/backup) allting (nästan) gott.

Hände mig likadant fast jag kommer inte ihåg villket program som låste datorn o sen när man försökte start om datorn så ville han inte längre än till äpplet i början, va bara o slänga hdn o in med en ny o vips så funka den som innan

Ursprungligen av klasolsson:

Ok...nu har jag fått napp.

Jag ringde Apple Support som guidade mig och vi kom tillsammans fram till att det inte gick att boota från skiva. MAO är HD'n död. Tur att jag har backup. Men historien är inte slut här. Killen på supporten gjorde först ett undantag för mig då min dator är nästan exakt 3 år gammal och då inte innefattas av garantin (han gjorde ett undantag, sa han...), vidare berättade han att då detta börjat bli ett ganska "vanligt" problem hos just min modell av MB (inköpt maj-06) så byter Apple ut min HD, gratis! Bara att bege sig till närmsta Apple Support-certifierad återförsäljare i Göteborg och få den utbytt. Bra som bara den, tusen tummar upp för Apple...återigen! Slutet gott (död HD/backup) allting (nästan) gott.

Ett undantag för en 3 månader gammal dator? Du ha 12 månaders garanti på HDDn också... De är roliga!

Ursprungligen av henkebarn:

Ett undantag för en 3 månader gammal dator? Du ha 12 månaders garanti på HDDn också... De är roliga!

Inte 3 MÅNADER, läs...3 ÅR - 36 månader. DET är ett undantag från garantin.

Ursprungligen av klasolsson:

Inte 3 MÅNADER, läs...3 ÅR - 36 månader. DET är ett undantag från garantin.

OBS! 2 olika personers datorer! Trådskaparen och den senare.

Ursprungligen av pepparkaka:

OBS! 2 olika personers datorer! Trådskaparen och den senare.

Exakt, jag ber om ursäkt, men
a) jag lyckades inte med min inferior brain separera trådskaparen och klasolsons inlägg. Trodde att det var samma person Vet inte varför..
b) läste uppenbarligen dåligt också. Ingen bra dag!

Ursprungligen av henkebarn:

Exakt, jag ber om ursäkt, men
a) jag lyckades inte med min inferior brain separera trådskaparen och klasolsons inlägg. Trodde att det var samma person Vet inte varför..
b) läste uppenbarligen dåligt också. Ingen bra dag!

Haha! Vi har alla dåliga dagar, jag hade min i söndags och du hade din igår...

Ursprungligen av klasolsson:

Ok...nu har jag fått napp.

Jag ringde Apple Support som guidade mig och vi kom tillsammans fram till att det inte gick att boota från skiva. MAO är HD'n död. Tur att jag har backup. Men historien är inte slut här. Killen på supporten gjorde först ett undantag för mig då min dator är nästan exakt 3 år gammal och då inte innefattas av garantin (han gjorde ett undantag, sa han...), vidare berättade han att då detta börjat bli ett ganska "vanligt" problem hos just min modell av MB (inköpt maj-06) så byter Apple ut min HD, gratis! Bara att bege sig till närmsta Apple Support-certifierad återförsäljare i Göteborg och få den utbytt. Bra som bara den, tusen tummar upp för Apple...återigen! Slutet gott (död HD/backup) allting (nästan) gott.

Vänd dig till MacForum. Rekommenderas varmt.

Ursprungligen av Goflorp:

Vänd dig till MacForum. Rekommenderas varmt.

Var där igår direkt efter jobbet, men tack för tipset!

Skönt att Apple ser till att fixa hårdvarufel som ligger utanför garantitiden.

1
Bevaka tråden