Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brännarfel - kan bränna CD-skivor men inte DVD

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

har läst igenom rättså många trådar, men lyckas inte få fram något bra lösning, så jag provar med en ny tråd.

Problemet jag har är alltså att jag kan bränna CD skivor på min MBP interna brännare, utan problem, men stoppar jag in en DVD skiva så spottar brännarn ut den efter en stund utan något felmeddelande. Samt kan den läsa DVD skivor, som redan är brända, han vill alltså inte ha dom tomma. någon lösning?

Tack på förhand / Erik Nilsson

Ja, du lämnar inte speciellt mycket information, så vi får väl börja med en massa frågor...

Vilka DVD-skivor har du provat? Bara ett fabrikat - eller flera olika?

Vilket program använder du för att bränna?

Vilken hastighet försöker du bränna med?

Vad är det för videomaterial du försöker bränna?

Berätta gärna lite mer i detalj vad som händer när du försöker bränna?

Exakt vilken datormodell är det? Hur gammal är datorn?

Har det fungerat att bränna DVD tidigare?

Rengöringsproblem kanske? En hel drös DVD-spelare har klappat ihop för mig, och jag är övertygad om att det är smuts (barn med otvättade fingrar) men jag har inte fått ordning på hur man bäst rengör en DVD-spelare, speciellt en slot-in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 00:27

Har exakt samma problem. Började i och med Mac OS X 10.5. Tack för den Apple.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-16 22:40

Har haft liknande problem vid några tillfällen. En rengörings-CD (med en liten borste på) kan faktiskt göra underverk. Testa det först.
/Bauer

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 10:17

Samma elände har jag levt med i 1,5 år. Ibland funkar det om man lutar datorn så DVDn matas in vertikalt. Efter att den accepterats kan man luta tillbaka burken. Skumt...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 10:28

Har haft samma problem sen jag köpte min Macbook Pro i juni 07. Apple bytte ut DVD spelaren men det hjälpte inte. När jag provade ett andra märke fungerade det att bränna DVD skivor. Jag antar att superdriven tycker inte om vissa DVD skivor.

//Rob

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-02-21 15:32

same same..

Har ett liknande problem.. Ibland när jag använder Toast Tit. 10.0 har den tydligen svårt å kalibrera lasern?? Men det verkar bara vara vissa dagar, har testat div. rengörings skivor Någon som känner till detta??

MATSHITA DVD-R UJ-85J/MBP/2.33GHz:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-21 16:30

Jag hade samma problem, min MBP (late-2006) började spotta ut de brännbara skivorna, och tog till slut bara Apple brandade DVD-blanks och enstaka high-end-CD-rom, och inte ens det alla gånger.

Jag gick till genius bar på Apple Store och de konstaterade direkt att så ska det inte vara... Jag fick brännaren bytt efter en snabb test, utan kostnad. Hurra för AppleCare!

Jag säger: lämna in på service om du har garanti kvar. Eller, prova ändå, de kanske byter den iallafall. Apple verkar ha den mest tillmötesgående servicepolicy jag nånsin upplevt.

EDIT: Noterar nu att de satt in en "Model: HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N6" brännare, undrar vad som skiljer den från orginalets Matsushita 857?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-22 15:00

Genius bar på Apple Store? Letade efter det men kunde inte hitta det...

Har själv samma problem som du och dessutom samma brännare men utan sexan på slutet dvs Model HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N.

Mailade du dom eller ringde du? Kostar det inte massor med pengar att ringa?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 17:35
Ursprungligen av Cabasse:

Genius bar på Apple Store? Letade efter det men kunde inte hitta det...

Har själv samma problem som du och dessutom samma brännare men utan sexan på slutet dvs Model HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N.

Mailade du dom eller ringde du? Kostar det inte massor med pengar att ringa?

Apple Store är en fysiskt butik. Bara gå in i affären och prata med killen som jobbar i Genius Bar (Apples service) och visa felet. Finns det ingen Apple Store i närheten får du ringa Apple Support.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 15:54

Har haft samma problem, och med Claes Ohlsson billiga DVD spindlar så funkar typ en av tre DVDer.. Känns som Matsushita brännaren är riktigt dålig..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-23 19:46

Okidoki

Oftast handlar det om vilka skivor som man försöker bränna. Alla är inte lika tillförlitliga och det är inte alltid man kan gå efter märke. Snarare bör man kanske gå efter den specifika mediakod (även kallat media id) som de olika skivorna har.

Det verkar vara en oorganiserad djungel när det gäller vilka underleverantörer som tillverkar vilka skivor till vilka märken.

Håller med att Apples brännare från Matsushita som bland annat sitter i MBP är ganska så nyckful, men det kan även ha med kvalitén på skivorna att göra.

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

http://www.videohelp.com/dvdmedia

Jag har inte någonsin lyckats bränna något medium whatsoever på min MBP 3,1. Mashita-brännare.. säger för det mesta att den inte lyckats kalibrera mediet..

Undrar när en bra dag att lämna in den kan vara..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-08 15:47

Verkar va et vanligt problem. Jag har en Macbook Pro 2.4GHz med en HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N (vad nu det är för brännare?) Förut hade jag inga problem att bränna DVD's men sista tiden har jag haft stora problem med just DVD skivor. Brukar alltid använda TDK.

Provade att rengöra brännaren med borste CD och då funkade det lite bättre. Har lyckats bränna en nu iaf. Men jag har svårt att tro att det var problemet eftersom datorn är ganska ny. På min gamla Powerbook så funkar det alltid utan problem.

Något med firmware är inte som det ska tror jag? Men det verkar inte finnas uppgraderingar utav firmware till HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N. Vet inte hur jag kollar vad för firmware jag har heller för den delen.

Jag har en MATSHITA DVD-R UJ-857E och har oftast problem med DVD+R/RW, men sällan med DVD-R/RW.

Hoppas det kommer en firmware-uppdatering (om det nu är det som behövs för att åtgärda felet) då jag inte har någon garanti på datorn längre (köpte den i nov-07).

Jag har 2 st "cakes" med Verbatime DVD+R 16X speed skivor som INTE vill fungera.

När jag försöker att bränna dom i min MBP med Leopard så får jag bara felmeddelandet:

The burn to the MATSHIDA DVD-R UJ-857E drive failed.
The device failed to calibrate the laser power level for this media.

Jag undrar vad jag kan göra?!

Har min DVD lagt av och är det möjligt att köpa en annan DVD brännare och sätta in som Leopard och MBP accepterar.

Mvh Michael

Peter: det spelar ingen roll om det är garanti eller inte, det är ett fabrikations-fel.

Ursprungligen av klarabara:

Peter: det spelar ingen roll om det är garanti eller inte, det är ett fabrikations-fel.

Menar du att Apple måste byta ut dom trots att garantin gått ut? Känns som att dom kommer att säga att läsaren har gjort sina timmar & att det kostar fan att sätta in ny..?
Det vore ju fantastiskt eftersom min brännare inte tar emot någon form av dvd skiva längre... Fick använda min flickväns macbook i targetdisk läge och installera nya logic 9 via hennes läsare! funkar men trist...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 03:55

Nja desto nyare programvaror desto kinkigare blir vissa DVD brännare. Min verkar funka nu när jag körde en rengöringsskiva några ggr. (peppar peppar) Fast den tar bara märkes skivor som TDK osv. Men jag har 1 vecka kvar på min garanti så jag ska kolla om Apple har någon bättre man kan sätta i

Men det här är ju helt stört!
Gick precis över till 10.5 och det går inte att bränna DVD:er. Har under åren bränd en mängd skivor av olika märken men nu så har den något problem med lasern. Bu bu bu!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-08 18:08
Ursprungligen av andreasd:

Men det här är ju helt stört!
Gick precis över till 10.5 och det går inte att bränna DVD:er. Har under åren bränd en mängd skivor av olika märken men nu så har den något problem med lasern. Bu bu bu!

Problemet finns kvar även i 10.6.1......Fy sjutton Apple!!

Lyckades med Laser Lens Cleaner och TDK-skivor

Ingen verkar ha någon slutgiltig lösning. Köpte en Laser Lens Cleaner och TDK-skivor på Expert. Funkade!

Åj? Då är det alltså något i Leopard som gör att brännaren inte funkar?

Alltså,jag är ingen konsument-vägledare eller så.. men vi är nog inte ensamma om det här problemet så jag tror inte det är timmarna. Jag hade problemet nästan från start vågar jag påstå.

Jag lämnade in min idag, i Eindhoven, NL. De sa att det kunde ta två veckor eftersom de skulle reproducera felet, vilket ibland är svårt..visste inte att de skulle behöva göra sånt? Men så badbollade den sig (pluttenutten) när mannen bakom disken skulle kolla nåt med behörigheter. Med tanke på att det var en ren installation av Leopard bara ett par timmar innan så tycker man att den inte borde hålla på med sånt. Så om jag har tur så hittar de vad problemet är där med..

Fick tillbaka datorn igår! De bytte ut superdriven och installerade de senaste uppdateringarna dock utan att hitta varifrån bad-bollarna kom..

Nu låter driven annorlunda när jag väcker den ur vilan, men det kanske är som det ska. Hoppas att det inte tar lika lång tid att installera SL nu när spelaren är ny. När jag installerade Leopard så skulle den verifiera cd-skivan innan och bara det tog typ en timma..

Tacksam över den snabba reparationen, inget fuzz!

Tack Apple!

Min kvaddade igen och fick den utbytt på två dagar. Ännu ett annorlunda start-up-ljud från spelaren..undrar just hur spelarens ska låta när den fungerar..

edit:
oj? när skrev jag det tusende inlägget? knasigt

För mig är det tvärtom.. DVD går prima men inte CD
Se vad livet kan leka med oss.. haha

Liknande problem här. När ja bytte från Tiger till Leopard började det bli bök med Dvd-bränning.

1
Bevaka tråden