Filmformat i iPhoto 09?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag filmar ibland lite med min Canon G10 och skulle vilja lägga in snuttarna i iPhoto.
Problemet är att jag inte vill dra in de gigantiska .mov filerna i iPhoto. Jag tänkte att jag skulle kunna konvertera dem till ett lättare format typ h.264 eller nåt.
Vilka format funkar att dra in i iPhoto? m4v funkar inte i alla fall om man konverterar i quicktime.
Tacksam för tips på bra och lätta format som funkar i iPhoto. Filmerna behöver inte vara knivskarpa men inte sunkiga heller.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-15 15:21

Jag konverterade nyligen mina filmer från min gamla IXUS 40 till H.264 med exportfunktionen i Quicktime. Filmerna blir ungefär en tredjedel så stora i samma kvalitet. (Vilken skitcodec man byggt in i kameran, för övrigt.) Funkar sen bra att dra dom till iPhoto och sen redigera och hålla på i iMovie. En varning: när du konverterar så försvinner metadatan och du får själv skriva in rätt datum och tid i den nya filen du skapat med exportfunktionen. Lite öst om man har många filmer och är petig med sånt (som jag är).

Så välj följande inställningar i Quicktime:
Movie to MPEG-4
File format: MP4
Videoformat: H.264
Data rate och image size och sånt får du testa dig fram till vad du behöver. Filmerna från min ovan nämnda kamera är max 640x480 och jag ställer in en data rate på 2500 kbyte/sec. Blir lagom så.
Under video options ska du nog kryssa i Best Quality (Multi-pass).

Jag påbörjade ett projekt att konvertera alla mina filmer (från Ixus 800 IS) till H.264 med VisualHub, men jag har inte gått vidare med det för tillfället. Jag minns inte om metadatan bevaras, men om det gör det kan det ju vara värt att kolla in. Är ju väldigt smidigt för att batcha en mängd filmer i så fall. VH är ju tyvärr nedlagt, men annars har ju Handbrake närmast sig VH i funktionalitet.

1
Bevaka tråden