Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Petmoj för iPhones pekskärm?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det är kallt ute, skulle jag vilja klistra på något på min handske så att jag kan ringa och ta emot samtal utan att ta av mig handsken...
Jag såg att det dök upp en penna för ett tag sedan, men det är inte så intressant.

Vad behövs för att jobba med en kapacitiv pekskärm, om man inte vill använda fingret (eller annan kroppsdel - någon gång har jag faktiskt svarat genom att använda näsan för slidern... )? Jag läste någonstans att det behöver vara jordat, men jag hoppas någon kan ge en tydligare förklaring (eller länka till någon beskrivning som är bättre).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 15:50

Den pekpenna jag köpt hos dr Gizmo består av ett mkt tunnväggigt metallrör som är lackerat på utsidan. I skrivänden sitter en liten gummikudde som komprimeras något då man t ex trycker en ikon. Till skillnad från fingeranvändning måste man alltså trycka.

Om jag stoppar in ett gem i metallröret har jag anslutit hela kroppen direkt till röret. Det går ändå att få skärmen att reagera genom att trycka på den.

Drog så av gummiploppen. Håller jag den i nypan kan jag fortfaranden trycka på en ikon. Så metallröret var inte nödvändigt. Håller jag den däremot med en handske eller i tunt papper funkar det inte. Det visar sig att ploppen består av elektriskt ledande gummi, om än med högt motstånd. Innaför den buktande toppen finns ett hålrum. Då detta trycks ihop minskas resistansen och du får en ökad kapacitiv koppling mellan skärm och kropp. Pinnens lackering är så tunn att det blir tillräcklig kapacitiv koppling ändå även om man håller i gummiproppen indirekt via röret.

Varför funkar det inte kapacitivt med andra föremål? Möjligen måste kapacitiv koppling ske till skärmen på flera närbelägna punkter, vilket gummiploppen alt. fingret ordnar. Dessutom är det nog så att avkänningen av kapacitansförändringen är så kalibrerad att det är lite svårt att efterlikna den med andra föremål.

Så det du kan göra är att sy fast knoppen på en handske med tunnaste metalltråd och se till att denna tråd har elektrisk kontakt med din hand eller handled.

En tillräckligt stor ledande yta kan möjligen efterlikna kroppens kapacitans men knoppen behövs förmodligen också pga erforderligt övergångsmotstånd. Det kan finnas en tidskonstant med i avkänningen också.

Använt material: skrivpenna från Mrgizmo Danderyd

Ursprungligen av jonasolof:

...

Varför funkar det inte kapacitivt med andra föremål? Möjligen måste kapacitiv koppling ske till skärmen på flera närbelägna punkter, vilket gummiploppen alt. fingret ordnar. Dessutom är det nog så att avkänningen av kapacitansförändringen är så kalibrerad att det är lite svårt att efterlikna den med andra föremål.

...

En tillräckligt stor ledande yta kan möjligen efterlikna kroppens kapacitans men knoppen behövs förmodligen också pga erforderligt övergångsmotstånd. Det kan finnas en tidskonstant med i avkänningen också.

...

Grymt! Tackar för en fin utläggning precis enligt mina önskemål.

När det är kallt ute stannar min iPhone i fickan och jag svarar genom att trycka på knappen på mitt headset.

Ett tryck när det ringer betyder svara, ett nytt tryck betyder lägg på.
Håll nere knappen i två sekunder när det ringer, betyder skicka till röstbrevlåda.
Ett tryck när du har ett samtal igång och en tredje part ringer betyder svara och växla samtal.
Ett nytt tryck betyder växla tillbaka. Håller du nere knappen i två sekunder bryts samtalet och du växlar till det andra samtalet.

Ett tryck i iPhone-läge är paus, ett nytt tryck är fortsätt spela.
Ett snabbt dubbeltryck betyder hoppa till nästa låt i spellistan.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

När det är kallt ute stannar min iPhone i fickan och jag svarar genom att trycka på knappen på mitt headset.

Ett tryck när det ringer betyder svara, ett nytt tryck betyder lägg på.
Håll nere knappen i två sekunder när det ringer, betyder skicka till röstbrevlåda.
Ett tryck när du har ett samtal igång och en tredje part ringer betyder svara och växla samtal.
Ett nytt tryck betyder växla tillbaka. Håller du nere knappen i två sekunder bryts samtalet och du växlar till det andra samtalet.

Ett tryck i iPhone-läge är paus, ett nytt tryck är fortsätt spela.
Ett snabbt dubbeltryck betyder hoppa till nästa låt i spellistan.

Problemet uppstår främst när man vill surfa, ringa (inte bara svara), maila, sms:a etc. Man gör ju mycket mer än att svara med iPhone, som du vet. Jag följer dig på Twitter och antar att du skriver en del från din iPhone? Pissigt när det är så kallt att det gör ont i händerna, men man är jääättesugen på att skriva något på Twitter

Jag hade gärna haft en stylus som Jonasolof tipsade om, nu i vintertid.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

När det är kallt ute stannar min iPhone i fickan och jag svarar genom att trycka på knappen på mitt headset.

Ett tryck när det ringer betyder svara, ett nytt tryck betyder lägg på.
Håll nere knappen i två sekunder när det ringer, betyder skicka till röstbrevlåda.
Ett tryck när du har ett samtal igång och en tredje part ringer betyder svara och växla samtal.
Ett nytt tryck betyder växla tillbaka. Håller du nere knappen i två sekunder bryts samtalet och du växlar till det andra samtalet.

Ett tryck i iPhone-läge är paus, ett nytt tryck är fortsätt spela.
Ett snabbt dubbeltryck betyder hoppa till nästa låt i spellistan.

Du har altså lyckats läsa manualen, precis som alla andra säkert kan?

Riktiga män svarar genom att trycka med näsan!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-02-15 22:57
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 23:14

Jag googlade lite på touch screens och kom till den här häftriga sidan- Vänta tils demovideon laddats.

http://www.howstuffworks.com/framed.htm?parent=iphone.htm&url=http://cs.nyu.edu/%7Ejhan/ftirtouch/

Disclaimer: ger i o f sig ingen mer insikt om hur man ska använda andra föremål än kroppen på kapacitiv skärm. Konstigt att mässingsknoppar på dotgloves funkar. dom ger ingen förklaring på sin site.

Mer: http://www.switched.com/2009/01/04/apple-patent-reveals-iphone-gloves-for-warmer-hands-on-experie?icid=sphere_blogsmith_inpage_tuaw

Här är en bättre penna:

http://www.appletell.com/apple/comment/mock-all-that-the-iphone-is-by-buying-a-touch-stylus/

Senast redigerat 2009-02-15 23:38
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 09:03

Själv tycker jag det är irriterande att inte veta hur interaktionen mellan skärm och finger fungerar och vad som krävs för att ett annat föremål ska kunna ersätta finget. De siter jag sett hittills förklarar visserligen hur en kapacitiva skärmen är uppbyggd men inte vad som krävs för att den ska reagera i mer detaljerat hänseende.

Fast där jg bor är det sällan mer än någon enstaka minusgrad så et är inget praktiskt problem. Visserliegn regnar det i Brysssel ibland men lustigt nog reagerar ju skärmen även om fingret är vått, ja till och med om man slickat på det vilket borde ändra resistansen mellan ytterhud och kroppen som kapacitans i hög grad,

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 14:58

Skärmen behöver utredas mera och framför allt vad som är det minsta antalet sensorpunkter som behöver aktiveras för att processorn ska uppfatta det som beröring. Gummiploppen från den stylus köpt på MR Gizmo som jag använt måste komprimeras för att aktivering ska ske vilket inte tillåter svepande rörelser eller riktigt snabb skrift. dessutom är diametern ca 7 mm vilket är rätt stort. Skärmen lär kunna känna av fingret redan innan beröring sker:

The iPhone uses the more advanced projected capacitive technology, and those don't need actual contact. Capacitive sensors behind the glass sense when the electrical field is disturbed. They can detect the finger from as far as 2 mm away. This allows for a more intuitive feel as the finger can glide across the surface. Since there's no resistive film, this kind of display can also be brighter

Hur skärmen är uppbyggd framgår här men det säger inget om hur "fingret" ska vara beskaffat och hur stor ytan måste vara

http://electronics.howstuffworks.com/iphone3.htm

Vid många applikationer vore en minimal yta att föredra, exempelvis fjärrstyrning av en PC eller redigering av ett textdokument. Den japanska stylusen verkar ha en flexibel penselliknande spets, förmodligen i elektiskt ledande gummi också.

så förutom vinteranvändning är precisionspetande av intresse.

Kritik av pennor och idéer:

http://macenstein.com/default/archives/1594

Deet finns också lite tips om var man hittar elektiskt ledande skumplast (antistatskydd för RAM-minnen) som kan funka. Däremot står det i en kommentar att den hand som inte håller i pennan måste hålla i iphonen. Detr stämmer inte, åtminstone inte med fingret. Lägger jag iphonen på en glasskiva kan jag lätt aktivera skärmen med mitt finger. Det är ockås teoretiskt fel, om tekniken bygger på att min kropp fungerar som en colombsk kapacitans så ska den inte jordas i iphonen. Jämförnär en gnista av statisk elektricitet hoppar över till kroppen fastän den inte står i elektrisk förbindelse med den ledare frånvilken gnistan hoppar.

Det här verkar vara gizmos penna som har för knubbig spets.:

http://iown.com.au/store/iphone-stylus-12/iphone-2-x-soft-touch-pen-stylus-52.html

hittade inget elektriskt ledande skumgunni men däremot en bit kompakt fint svart neopren? Klippte till en spetsig bit och satte ned den i gizmostylusens metallrör. Slickar jag på den del av "skumgummit" som är utanför röret så funkar det som stylus med en anläggningsyta på bara 2x2 mm ungefär. Jag kan också dra ikoner eller öppna iphonen med den. Men spetsen får inte vara alltför avsmalnande för då funkar det inte.

Däremot kan spetsen vara format som en trubbig flat kil vilket gör att man kan träffa brett i sidled men smalt i höjdled. Det är det som behövs för att man ska kunna fjärrstyra bra och träffa rätt rad bland länkar i ett browserfönster. Fann att stoppuret var bra för test av utformningen. Så den flata avfasade yta som den första av styli/stylusarna har är inte alls nödvändig, inte heller den rundade yta som den andra har. Med den beskrivna kilformen går det fortfarande inte att bara nudda skärmen, man måste trycka en aning så att kilspetsen komprimeras.

Klipper man spetsen för spetsig kommer den att böja sig så det ökar inte precisionen. Den spets jag använder nu är avfasad ca 1x 4 mm och kilens vinkel är 60 grader. Ska man skriva SMS med tangentbordet håller man med fördel kileggen vertikalt eftersom det finns mer utrymme i höjdled. Kilen skymmer inte bokstäverna så man kan skriva med full fart. Petmojens namn:Cuneiform stylus efter ordet för kilskrift.

http://www.mesopotamia.co.uk/writing/explore/stylus.html

Senast redigerat 2009-02-16 16:53

Sjyssta länkar jonasolof!
Tipset på macenstein om att väta putsduken funkade fint, gick att använda med handsken.
Får se om jag kan med att gå och slicka på fingret...
Kan man dopa putsduken med något preparat tro för att slippa behöva väta det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 21:58
Ursprungligen av tvamvarg:

Sjyssta länkar jonasolof!
Tipset på macenstein om att väta putsduken funkade fint, gick att använda med handsken.
Får se om jag kan med att gå och slicka på fingret...
Kan man dopa putsduken med något preparat tro för att slippa behöva väta det?

Tja problemet är väl att ytan som nuddar skärmen inte får vara allt för bra ledande. Du måste alltså preparera handsken med någor som då det torkar in ger en högresistiv film på ytan eller djupet. Om jag väter mitt neoprenblock med saliv och torkar av det lite och sedan mäter resistansen så får jag ca 1-2 megaohm nästan oavsett hur långt det är mellan mätspetsarna. Problemet med att efterlikna ett finger är att det yttersta hudlaget ledér dåligt, fr a vid låg spänning. Mäter jag på pekfingertoppen med två mm mellan spetsarna får jag ca 7 megaohm. Stoppar jag in den ena spetsen i munnen och håller den andra mot pekfingret får jag också ca 7 megaohm. Att en svag saltslösning som saliv funkar som indränkning av putsduk eller neopren är inget konstigt, kruxet är att
preparera något material så att det har de resistiva egenskaperna även i torrt tillstånd - och det vet jag inte hur man gör.

Du kan ju kolla på conductive foam, t ex här:

KAMIC Karlstad Automatic AB - Fr ljus och skerhet... ndbelysning, UPS/reservkraft, belysning, elmiljkomponenter, elmiljsystem, elteknik, elteknikkomponenter

At slicka är ju ingen höjdare när det är tjugo grader kallt, dessutom lär saliven frysa och en slickad skumspets bli hård, så min enkla variantfunkar inte vid stark kyla. Således behövs någon lämplig detaljist som säljer ledande skum/neopren ungeför av det slag som finns i länken.

Men det är rätt kul att jag kan välja länkar som bara är åtskiljda 2 - 3 mm i höjdled utan tvåfingerzoom. Testa med mobile.iht.com. No way att det funkar med fingrarna.

Senast redigerat 2009-02-16 22:12
Ursprungligen av jonasolof:

...

http://macenstein.com/default/archives/1594

Deet finns också lite tips om var man hittar elektiskt ledande skumplast (antistatskydd för RAM-minnen) som kan funka.
...

Hittar inte riktigt var man kan lägga vantarna på conductive foam, även på Kamic-siten... Något tips? Var detta innan antistatpåsarnas tid eller får man med det om man köper minnen även idag (noll koll som ni märker...)? Skall jag gå ner till min mainframeavdelning och höra med dem?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 17:33
Ursprungligen av tvamvarg:

Hittar inte riktigt var man kan lägga vantarna på conductive foam, även på Kamic-siten... Något tips? Var detta innan antistatpåsarnas tid eller får man med det om man köper minnen även idag (noll koll som ni märker...)? Skall jag gå ner till min mainframeavdelning och höra med dem?

Ingen foam i de minnesaskar jag har i lådorna. dessutom tror jag att sådan foam är storcellig, styv och kollapsar vid tryck. Inget bra för en tryckyta

I min länk finns Conductive foam nämnt som produkt ochdet finns ett direktnummer till kontaktpersonen Bo Jansson för ytterligare upplysningar.

Den produkt som söks bör nog vara en finporig, rätt stadig neoprenliknande historia. en del conductive foams är indränkta med ngt som gör produkten ngt ledande, andra har fått ledande substrat redan vid tillverkningen vilket låter säkrare.

Ska leta här, då blir det efter mousse conductrice dure

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-18 10:52

Kontakter tagna för att försöka hitta lämpliga ledande skum för en kilformad spets

1
Bevaka tråden