Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny brännare till iMac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-13 11:45

Jag har börjat få "hardware error" när jag bränner och enligt tidigare trådar tror jag att det är kört. Skivorna är Sony, buffert underrrun är ifylld, Toast är uppgraderad och jag vet inte vad jag skall göra förutom att handla en ny brännare. Frågan är om man kan ta vilken som helst till min iMac G5 ej intel OSX 10.4. Helst vill jag ju ha en billig från Kjell & Co eller liknande som finns i Lund. Eller har det kommit fram någon ny lösning på brännarproblemet så jag slipper köpa extern vore jag ju tacksam.
Funderar också på att skaffa en nyiMac 24 när dom uppdaterat den men det tycks ju dröja.

Jag fick också problem med brännaren på min Imac G5. Köpte nyligen en extern Samsung-brännare på Kjell & Co. Den funkar utmärkt trots att det inte står nånting om att den är för Mac.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-28 22:51

OK det låter ju bra men det blir nog en ny 24" i stället och så får denna vila lite grann och fungera som spelare för familjen. Tack för svaret dock hittar jag en billig brännare så provar jag nog den i alla fall och man vill ju alltid bränna lite till då och då.

Vilken brännare?

Jag har en iMac 24, men vill köpa en ny extern brännare, därför att den interna blivit för "känslig", verkar det (om den inte bara behöver rengöras). kan jag få ett bra tips om vilken extern brännare jag kan beställa, och var? Dustin home?

  • Medlem
  • 2009-09-26 17:46

Inte vacker. Men billig och bra... Har kört den på min Mini utan Superdrive.
WEBHALLEN.com [Samsung Extern DVD±RW 22x - Svart (Lightscribe / USB) (SE-S224Q) (Retail)]

Tack, jag slänger iväg en beställning. Men en fråga från en novis först: Är "High-Speed USB" detsamma som USB 2? Har inte sett benämningen High-Speed USB förut, och vill ju gärna att det går att koppla brännaren till min iMac!

  • Medlem
  • 2009-09-27 11:12
Ursprungligen av Locovarg:

Tack, jag slänger iväg en beställning. Men en fråga från en novis först: Är "High-Speed USB" detsamma som USB 2? Har inte sett benämningen High-Speed USB förut, och vill ju gärna att det går att koppla brännaren till min iMac!

Ja, det är detsamma.

USB 1.1 kallas f. ö. full-speed och USB 1.0 kallades low-speed. Snart kommer USB 3.0 som kallas för super-speed.

Apropå Toast så bränner det "allt", så det bör inte vara några problem. Du kommer säkert kunna bränna i Finder och med i-appsen rakt av också om du vill.

Och en novisfråga till? Det går väl att köra denna Samsungbrännare via Toast 9 som vanligt? Ursäkta dumma frågor!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-27 09:11

Lacie har precis släppt (dustin får in den om två veckor) en extern DVD-brännare med USB och DUBBLA FireWire400-ingångar. Så den är t.ex. smidig att daisy-chain'a bland övriga FW-enheter. Jag funderar faktiskt på en sådan eftersom jag rippar rätt mycket DVD och inte tycker den inbyggda i iMac'en är speciellt smidig (kanske lite lyxproblem, men åndå...)

http://www.dustinhome.se/pd_5010332249.aspx

Externa USB-brännare kan ibland kräva att man kopplar in före eller efter omstart, samt att den har extern strömförsörjning (oavsett om den påstås kunna drivas från USB-porten). Bara att prova sig fram om den inte dyker upp i Toast med en gång.

Kan du så skaffa FW-brännare. Kanske ett gammalt chassi t.o.m.? Skruvade in en Pioneer DVD-brännare i en gammal extern LaCie cd.brännare med FW. Nemas problemas.

1
Bevaka tråden