Gamla Macbook PRO VS. Nya Macbook PRO?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är i köp tagen och ska köpa en Macbook PRO..

Tänkte bara höra med alla kompetens som finns här på forumet:
Är den gamla eller den nya varianten bäst? Vi snackar grundutförandet av 15":aren.

Så gamla VS nya...

Vad säger ni?
//Svante

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-12 22:50

Beror på. Vill du köra windows på den (bootcamp) så ska du passa dig jääävligt noga för den nya. Fi satan vad problem det är! BSOD i mängder på grund av multitouch-drivrutinen. Dessutom funkar styrplattan under all kritik, man _måste_ ha extern mus om man vill ha förståndet kvar...

Ursprungligen av bollman:

Beror på. Vill du köra windows på den (bootcamp) så ska du passa dig jääävligt noga för den nya. Fi satan vad problem det är! BSOD i mängder på grund av multitouch-drivrutinen. Dessutom funkar styrplattan under all kritik, man _måste_ ha extern mus om man vill ha förståndet kvar...

Windows tänker jag inte ge mig in i... Det lilla jag spelar spelar jag genom Cross Over...
Men intressant det där med musplattan...
Vad är det mer precis som inte är bra?
//Svante

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 15:03

Jag är lite fundersam på hur du kör Windows då!? Vad kör du? Vista eller XP? 32-bit eller 64-bit?
Sj så kör jag Vista 64-bitars o har inte haft några problem alls. Inga bluescreens, inga konstiga andra saker heller. Styrplattan funkar som på vilken annan PC som helst (föredrar iaf mus om jag har de, men funkar helt okey utan me).

Så ser inget problem med o ha Windows på den iaf.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-15 10:30

Jag har inte fått en enda blåskärm på min nya MBP och jag kör i princip bara Windows på den för tillfället. Har spelat flera timmar/dag som tidsfördriv de senaste månaderna (är till sjöss och jobbar).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 00:24

ingen FW, det är det största hindret för mig i alla fall - utöver $

Ursprungligen av Tangen:

ingen FW, det är det största hindret för mig i alla fall - utöver $

Men det finns ju FW800 både på 15- och 17-tummaren. Men det krävs förstås en ny kabel eller adapter om man bara har FW400 på hårddiskar etc.. T.ex. denna verkar vara smidig: http://store1.sonnettech.com/product_info.php?products_id=87

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-13 08:33

Att köpa någon av modellerna från sommaren 2007 och senare är lite av ett lotteri eftersom grafikkretsarna fallerar i hög grad. Apple har utvidgat garantin på detta till två år, men jag skulle ändå se det som ett högrisk-köp eftersom det kostar 11000:- att laga utanför garantin.

Annars är det en fantastik dator.

Den nya
Fördelar: Ny stadig unibody-design. Display port.
Nackdelar: Endast en FW800, endast glossy-skärmar

Den gamla:
Fördelar: Matt eller blank skärm. Fjärrkontroll är standardutrustning. Både FW400 och FW800.

Nackdelar: DVI och inte Display-port (om man ser det som en nackdel). Locket har "knapp-lås" och inte magnet som de nya.

Utseendet är en smaksak. Jag gillar den nya på utsidan, men insidan är läckrare på de gamla (dvs silver-tangentbordet, chassi-färgen går enhetligt runt skärmen).

Ursprungligen av Raumschiff:

Den nya
Fördelar: Ny stadig unibody-design. Display port.
Nackdelar: Endast en FW800, endast glossy-skärmar

Den gamla:
Fördelar: Matt eller blank skärm. Fjärrkontroll är standardutrustning. Både FW400 och FW800.

Nackdelar: DVI och inte Display-port (om man ser det som en nackdel). Locket har "knapp-lås" och inte magnet som de nya.

Utseendet är en smaksak. Jag gillar den nya på utsidan, men insidan är läckrare på de gamla (dvs silver-tangentbordet, chassi-färgen går enhetligt runt skärmen).

När ska folk förstå att man klarar sig med en FireWire-port eftersom FireWire-enheter kopplas i kedjor och att FW800 dessutom är bakåtkompatibelt med FW400? En FireWireport är ingen stor nackdel.

Ursprungligen av planB:

Att köpa någon av modellerna från sommaren 2007 och senare är lite av ett lotteri eftersom grafikkretsarna fallerar i hög grad. Apple har utvidgat garantin på detta till två år, men jag skulle ändå se det som ett högrisk-köp eftersom det kostar 11000:- att laga utanför garantin.

Annars är det en fantastik dator.

Vad jag läst, så ska man inte hänga upp sig på det här. Finns felet kommer det att brista under garanti-tiden, som jag förstått. Dessutom är det en marginell del av Macarna som har detta problem.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-13 09:34
Ursprungligen av Raumschiff:

Vad jag läst, så ska man inte hänga upp sig på det här. Finns felet kommer det att brista under garanti-tiden, som jag förstått. Dessutom är det en marginell del av Macarna som har detta problem.

Nu har nog ingen utanför Apple någon tillförlitlig statistik på detta, men för mig räcker det att en Apple-tekniker på verkstad som postat i frågan använt uttryck som "mycket vanligt", samt det faktum att Apple utvidgat garantin.

Det finns fel man kan stå ut med, men havererar grafik'en är datorn helt obrukbar.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2009-02-13 12:40
Ursprungligen av planB:

Nu har nog ingen utanför Apple någon tillförlitlig statistik på detta, men för mig räcker det att en Apple-tekniker på verkstad som postat i frågan använt uttryck som "mycket vanligt", samt det faktum att Apple utvidgat garantin.

Det finns fel man kan stå ut med, men havererar grafik'en är datorn helt obrukbar.

Det blir ju en tolkningsfråga det där. Det teknikern menar är kanske att dom MPB han får in har samma fel. Sen om det är 100, 1000 eller miljoner världen över är ju svårt att sia om. Det är alltid så här med Apples produkter, det blir fel men som du även säger så är ju att grafikkortet pajjar ett riktigt allvarligt fel och något som Apple bör rätta till snarast. Jag försöker inte försvara Apple utan säger bara att min erfarenhet är att jag aldrig haft något problem med hårdvara från Apple medan andra haft mycket problem.

Till frågeställaren så säger jag den nya. Jag funderar själv på en MBP och det finns egentligen inget jag saknar med den gamla. Så kör på den nya säger jag. Om du har möjlighet kläm och lek med båda så kanske du bättre kan avgöra vilken som passar dig. Både prismässigt och prestandamässigt.

Jag känner att om man nu ska lägga ut dessa pengarna vill man gärna att det blir så bra som möjligt...
Men vad skulle ni gjort?
Nya eller gamla??

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-13 12:10

Nya, utan tvekan om du endast skall köra OSX. Den gamla känns otroligt gammal i jämförelse kan jag hälsa...

• Avstängd
  • International user
  • 2009-02-13 12:35

Inte att förglömma så är det mycket snabbare internminne i nya MacBook Pro. Bra att ha!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-13 14:37

Med all respekt, du kan inte jämföra DIN erfarenhet av ett antal mac'ar under åren med en teknikers erfarenhet som sitter på en verkstad och ständigt får in trasiga mac'ar och därmed har en helt annan överblick.

Ursprungligen av planB:

Med all respekt, du kan inte jämföra DIN erfarenhet av ett antal mac'ar under åren med en teknikers erfarenhet som sitter på en verkstad och ständigt får in trasiga mac'ar och därmed har en helt annan överblick.

Men teknikern kommer ju i stort sett bara i kontakt med trasiga Mac:ar och hans uttalande säger ju därför att det är vanligt med just det felet bland de Mac:ar som han får in, d v s de datorer som går sönder.

Det säger ju ingenting om hur vanligt det är bland alla som säljs.

Senast redigerat 2009-02-14 10:27
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2009-02-13 22:41
Ursprungligen av staed:

Men teknikern kommer ju i stort sett bara i kontakt med trasiga Mac:ar och hand uttalande säger ju därför att det är vanligt med just det felet bland de Mac:ar som han får in, d v s de datorer som går sönder.

Tack för att du formulerade det jag menade med min post O:-)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-13 23:07
Ursprungligen av staed:

Så att det ständigt kommer rapporter (senast idag) om fallerande grafik på de här MBP säger dig ingenting? Det skulle inte påverka dig om du stod i begrepp att köpa begagnat?

Om jag fick välja hade jag varit mindre bekymrad över fallerande skärmar, FW-portar, hårddiskar, tangentbord, etc eller vad det nu kan vara. Då kan man ialla fall reparera det för en rimlig summa. En datormodell som är känd för döda grafikkretsar bör man undvika som pesten, även om man inte har några absoluta tal.

Det verkar som om det blir den nya macbook pro nu efter allt det ni har sagt,
tackar och bockar..
//Svante

Jag har den senaste modellen av den gamla designen, och den känns ju som en ångmaskin bredvid den nya ^^
Jag hoppas på att jag blir tilldelad den nya när jag lämnar in min på garantiärende (tror jag inte iofs)... Har redan gjort det en gång med denna. Kan tillägga att jag fått grafikbuggar både före och efter, även fast de bytte logikkort. Men personlig erfarenhet ska inte räknas in i statistik så...

Jag hade ju utan tvekan valt den nya.

edit:
såg att du typ redan bestämt dig
edit2: så här kan det se ut, min burk på bild Sorry om jag fortsätter på ev. OT, men det är ju rätt brunt med sådana här risker på den gamla modellen.

Ursprungligen av Andreas Th:

Jag har den senaste modellen av den gamla designen, och den känns ju som en ångmaskin bredvid den nya ^^
Jag hoppas på att jag blir tilldelad den nya när jag lämnar in min på garantiärende (tror jag inte iofs)... Har redan gjort det en gång med denna. Kan tillägga att jag fått grafikbuggar både före och efter, även fast de bytte logikkort. Men personlig erfarenhet ska inte räknas in i statistik så...

Jag hade ju utan tvekan valt den nya.

edit:
såg att du typ redan bestämt dig
edit2: så här kan det se ut, min burk på bild Sorry om jag fortsätter på ev. OT, men det är ju rätt brunt med sådana här risker på den gamla modellen.

Nej ingen OT här, bara bra att bli än mer övertygad
Tack'
//Svante

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-13 23:16

Farsan köpte en bärbar PC i somras med Nvidia-grafik. Jag har aldrig sett så "vackra" psykedeliska fyrverkerier på skärmen tidigare

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-15 11:00

Sök lite på google ska du se. Jag kan repetera de problemen rätt lätt. Det är något problem med styrplattedrivrutinerna gärna i kombination med andra USB-enheter. Det kan gå så långt att vista bara står och startar om. Jag kör Vista 32-bit, har funkat finfint på 2 andra intel-maccar, men inte på denna nya. Och det är alltid apples drivrutin för styrplattan som orsakar BSOD.
Bara ett exempel:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8888811

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 11:52

Sök lite på google ska du se. Jag kan repetera de problemen rätt lätt. Det är något problem med styrplattedrivrutinerna gärna i kombination med andra USB-enheter. Det kan gå så långt att vista bara står och startar om. Jag kör Vista 32-bit, har funkat finfint på 2 andra intel-maccar, men inte på denna nya. Och det är alltid apples drivrutin för styrplattan som orsakar BSOD.
Bara ett exempel:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8888811

Samma som Amazon för min del. Kör 64-bitars o inte haft något problem alls!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-15 11:01

Och, multitouch funkar inte alls lika bra i windows som i mac os. Jag tycker plattan är hopplös under windows och då tycker jag ändå den är bra i osx, så det är inte det.

Jag har däremot jätteproblem med drivarna till min MBP Core Duo i Windows, dels i XP men framförallt i Vista (gör ett jobb som kräver Windows).

Apples windowsdrivare är alltså antagligen inte speciellt bra oavsett modell.

1
Bevaka tråden