Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bandbredd på firewire-buss?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Intel-iMac på 2.0GHz på gång och har lite frågor om bandbredd på firewire-bussen.

Jag skulle vilja använda två enheter som båda behöver fulla firewire 400-bandbredden, det är i min hemmastudio så det är viktigt att det funkar bra. Jag har läst att ena firewireporten på denna iMac-modellen är en firewire 800, och det gör mig lite förvirrad när jag försöker avgöra exakt hur mycket bandbredd det finns allt tillgå.

Så då till min fråga.. Är det någon som vet om det är möjligt att få ut 2 x firewire 400 ur denna maskin?

Hade varit väldigt tacksam för klargörande i frågan!

iMac har en 800 och en 400. Med en enkel kontaktadapter kan man köra 400-disk på 800-porten. FW kan man också kedlekoppla - man behöver alltså bara en port på datorn och sedan en hel drös externa FW-enheter i kedja. Det är därför många FW-enheter har två FW-portar - för att skicka FW vidare till nästa tillbehör alltså.

Ursprungligen av geminister:

Har en Intel-iMac på 2.0GHz på gång och har lite frågor om bandbredd på firewire-bussen.

Jag skulle vilja använda två enheter som båda behöver fulla firewire 400-bandbredden, det är i min hemmastudio så det är viktigt att det funkar bra. Jag har läst att ena firewireporten på denna iMac-modellen är en firewire 800, och det gör mig lite förvirrad när jag försöker avgöra exakt hur mycket bandbredd det finns allt tillgå.

Så då till min fråga.. Är det någon som vet om det är möjligt att få ut 2 x firewire 400 ur denna maskin?

Hade varit väldigt tacksam för klargörande i frågan!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-02-12 23:10

Men man får inte ut 400Mbit/s på varje enhet om man kedjekopplar. Rimligen borde (utan att veta) iMac ha en processor för FW800 och en för FW400. Köp adapter FW800->400 och koppla in i båda uttagen så blir det nog bra. Min WD MyBook 2x500GB kör jag i RAID0 via FW800 och får ut ca 80MB/s vilket känns som ganska bra och i paritet med bandbredden.

Jag har snackat med supportavdelningen för märket grejerna och dom påstår att alla firewire delar på en buss i alla Apples datorer. Det kanske inte ens stämmer? Har iofs läst det på några andra ställen. Svårt att veta ibland..

både 400 o 800 delar fw bus på mac.

Ok, då återstår min originalfråga. Kan man få ut full firewire-400 på båda portarna? Eftersom iaf ena bussen har firewire-800-bandbredd så borde ju hela bussen ha det, och då borde det ju rimligtvis gå.

400 eller 800 mbits är ju bara teorier - i skarpt läge handlar det om hälften ungefär...i genomsnitt alltså.

Jo, det är klart. Antar att jag får leta svar på min fråga på annat ställe.. Tack alla ändå

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-14 15:30

Om man har höga krav på prestanda på det här sättet så är det enda rimliga att man köper någon "Pro" modell, antingen Mac Pro eller MacBook Pro. I dessa kan man sätta i ytterligare kontrollerkort.

Ursprungligen av planB:

Om man har höga krav på prestanda på det här sättet så är det enda rimliga att man köper någon "Pro" modell, antingen Mac Pro eller MacBook Pro. I dessa kan man sätta i ytterligare kontrollerkort.

Med oändlig budget, ja. Annars är det vettiga att välja bort den andra firewire-enheten.

Sedan får du inte glömma hårddisken vad den klarar av att leverera och ta emot. Det är oftare den som sätter begränsningen och inte fw i sig.

Jag körde FW400 mellan två maskiner (servrar) som hade diskar på 15000 varv för inte så länge sedan och jösses... det gick fort kan jag meddela.
Provade med samma övning FW800 eftersom jag hade chansen och då översteg den hastigheten som FW400 hade som jag tyckte vad snabb nog.

Det är alltså ljuddata som skall skickas, i realtid. Kommer endast i kontakt med hårddisk vid nermixning.. Men ändå

1
Bevaka tråden