Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mini-DVI > DVI > HDMI

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-02-09 15:51

Hejsan!

Har ett litet problem angående mini-DVI > DVI-sladd > HDMI. När jag kör mini-DVI > DVI-sladd så får jag rätt upplösning (1920x1200), men så fort jag kopplar på DVI > HDMI-konvertern så får jag endast tillgång till 1920x1080. Någon som vet om man kan hård-koda fram 1920x1200??

Detta hittade jag, men dels kan man inte hitta prgramvaran nått mer, plus att den har ju nästan 5 år på nacken, skulle den fungera på Leopard om man lyckades få tag på den?

Tacksam för svar!

Har du testat att använda en "ren" DVI -> HDMI kabel utan konverter?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-10 17:31

Vad kopplar du in den i? Tvn kanske inte stödjer högre upplösning..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-10 17:46

1920x1080 är upplösningen på din tv (dvs en FULL-HD tv) och är helt rätt upplösning.

Har du en HD-Ready skalas bilden till den upplösning tvn har. Men max 1920x1080 för dagens tv apparater.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-10 19:24

Man får testa lite vilken upplösning som ser bäst ut, på min TV är det 1344x756, vilket är lite lite skevt men det ser man inte..
Sen ska man ställa in tvn på "Inte skalförändrad" eller liknande, för annars blir det konstigt..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-10 19:28
Ursprungligen av nllub:

Man får testa lite vilken upplösning som ser bäst ut, på min TV är det 1344x756, vilket är lite lite skevt men det ser man inte..
Sen ska man ställa in tvn på "Inte skalförändrad" eller liknande, för annars blir det konstigt..

1344x756 är vanlig upplösning på HD-ready apparater.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-12 13:00

Här har dom en minidvi till hdmi adapter för 199:-

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-12 14:40
Ursprungligen av pjonko:

Här har dom en minidvi till hdmi adapter för 199:-

Jo men det är väll ganska känt att adaptrar som inte är tillverkade av Apple inte håller högsta kvalité..
Sen är den ju rätt meningslös, då HDMI skickar DVI-signal för bild, men även har ljud i samma kontakt. Men du får ju inte ut ljud i den där eftersom Mini-DVI inte skickar något ljud. Då kan man lika gärna köra på Apples adapter och och DVI - HDMI kabel..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-02-13 09:45

Grejen är att det är en "vanlig" datorskärm. Tyvärr finns det ingen inställning för "inte skalförändra" :/

Dock är problemet ur världen nu när jag lyckades få fram en hdmi signal från min server som hade rätt upplösning (=DVI hela vägen mellan macbook och skärm). Problemet var att jag ville ha både servern och macen inkopplad till samma skärm, och ni vill inte veta hur man känner sig efter några timmar i en terminal där texten är suddig pga en analog vga-signal...

Lite off-topic, men kan man inte få mejl om att det kommit nya inlägg i en tråd man skapat? För jag bevakade den här manuellt nån dag, utan att det kom något. Men nu när jag råkade komma in, så fanns det massor med svar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-13 10:00
Ursprungligen av kd35a:

Lite off-topic, men kan man inte få mejl om att det kommit nya inlägg i en tråd man skapat? För jag bevakade den här manuellt nån dag, utan att det kom något. Men nu när jag råkade komma in, så fanns det massor med svar.

Jag vet faktiskt inte, men jag använder fliken "Bevaka" som finns i menyn längst upp. Tycker det fungerar bra.

1
Bevaka tråden