Köp av ny Mac till studion, beslutsångest

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lite hjälp och råd, jag kan verkligen inte bestämma mig vad jag ska köpa.
Jag är inte i ett stort behov av en bärbar dator, kör stationär PC nu. Och eftersom jag jobbar med foto och form samt musik så är ju iMac:en ett bra val. Men det skulle samtidigt vara trevligt att ha en bärbar dator.

Vad ger mig mest valuta för pengarna..

iMac 20" (2,66 Ghz, 4 GB ram, 320 GB drive) 13.975,00 kr
MacBook (2,4 Ghz, 4 GB ram, 250 drive) 16.375,00 kr
MacBook Pro 15" (2,4 Ghz, 2 GB ram, 250 GB drive) 18.495,00 kr
MacBook black (2,4 Ghz, 2 GB ram, 250 GB drive) 11.995 kr

Svarta MacBooken är ju lite gammal, men jag har varit sugen på den ett tag. Det enda som jag vet skiljer den mot "nya" MacBooken är grafikkortet. Och att nya inte har Firewire.

Har kollat lite på andrahandsmarknaden då det blir lite billigare, dock tar det lite emot att köpa en använd dator.

Ja som ni märker.. beslutsångest deluxe! Så hjälp mig att bestämma

Först o främst tycker jag du ska se på ditt behov av stationär vs. bärbar.

Du får ALLTID med prestanda för pengarna om du väljer stationärt.

Skall du jobba med tyngre projekt i något av Adobe programmen skulle jag nog välja bort MacBook, det krävs ett vassare och dedikerat grafikkort för att sådana processer skall flyta mjukt och fint.

Alltså står det mellan MacBook Pro och iMac, och då kommer du tillbaka till min första frågeställning :).

Hoppas det hjälpte ;).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 22:44

Begmarknaden är suverän! Köpte för snart ett år sedan en begagnad Power Mac G5, 2x2 GHz (modell late 2005) för 6500 kr samt köpte till 8 GB ram för 2000 kr. För 8500 kr har jag nu en grym dator som räcker ett tag framöver. Jobbar själv med fotografi och grafisk form och är hur nöjd som bara den. Prioritera mer minne framför snabbare processor om du ska jobba med tunga bilder.

1
Bevaka tråden