Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avmontera USB-Minne, fungerar inte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Sitter med en trilskande mac som inte vill avmontera USB-enheter.

Jag har sett till att Spotlight inte indexerar. Ändå så får jag det inte att fungera. Varje gång jag försöker avmontera den så säger den att det är program som kör.

Samma USB minne på andra datorer fungerar perfekt. Tips någon?

Mac OS X 10.4.11
iMac 20" Intel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 16:44

Troligen kör något program som har en fil öppen på USB-stickan. Kolla i dockan vilka program som kör (har en blå prick under sig) och avsluta programmen.

Ofta är det "Förhandsvisning" som är boven. Ibland stänger den inte filen trots att man stängt fönstret. Då måste man avsluta programmet manuellt för att filen ska stängas.

Nej, inga program som kör. Inget som öppnats på dator.

Stoppar i USB-minnet och sen försöker att avmontera det. Det vill inte. Inga program startar när USB-minnet stoppas in.

Det gäller faktiskt alla USB-minnen, inte bara ett. Har ställt in så Spotlight inte indexerar andra enheter.

Det är den senaste generationens iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 16:55

På min Mac fungerar allt som det ska. Jag har aldrig gjort några speciella inställningar.

Kör du händelsevis Sandisk Cruzer med "U3-teknologi"?

Ursprungligen av pesc:

På min Mac fungerar allt som det ska. Jag har aldrig gjort några speciella inställningar.

Kör du händelsevis Sandisk Cruzer med "U3-teknologi"?

Ja det finns minnen som innehåller ett förinstallerat program som försöker dra igång så fort man stoppar i det i en pc. Dessutom monterar det både ett usb-minne och en cd-symbol på skrivbordet även i Mac. Det går att ta bort allt det där men bara i en pc genom att högerklicka på U3 symbolen i Windows högra nederkant.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-06 17:11

Kör du evetuellt något antivirusprogram som kan ligga och spöka?

Minnet är omformaterat till HFS+ och det fungerar att ta ut på andra datorer. Det är bara en specific iMac som har problemet.

Inget antivirusprogram på datorn. Inget annat på datorn än MS office 2004. Den kör 10.5.5.

Problemet var Virex.

En gammal installation av Virex var boven. En daemon som virex använder körde och skapade problem. Fast den syntes inte som McAffee eller Virex utan hette något annat som jag glömt nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 10:09

Var det svårt att få bort?

Ursprungligen av planB:

Var det svårt att få bort?

Nej, startade ifrån en annan dator. Gick in och tog bort filen. Omstart och allt fungerade utmärkt.

1
Bevaka tråden