Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac Mini har dött och jag skulle behöva tips för att felsöka den

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-02-05 12:19

Hej!
Har en Mac Mini 2,0 GHz Intel Core 2 Duo som har gett upp efter 1 1/2 år. Vi har den på ständigt, men sitter bara vid den då och då (använder oftare denna bärbara iBook). Det sista jag gjorde innan den dog var att föra över foton från min kamera, men glömde stänga av kameran efteråt (så att batterierna tog slut). När jag kom till datorn några timmar senare var macen helt död, och inget hände när jag trycker på startknappen. Har även testat att resetta den som det står beskrivet på nätet.

Vi var in med den för att testa att byta till en fungerande strömsladd/adapter, men det gjorde ingen skillnad. Och MacSupport tar 900 kr i timmen för att felsöka, och hade en väntetid på minst en månad, så jag hade tänkt att försöka fixa själv. Har mest erfarenhet av att mecka med vanliga PC's, men har även bytt minne i min iBook tidigare.

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak, eller är det någon som har någon aning om vad som kan ha gått sönder? Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Marina

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-05 12:31

Har du försökt att öppna den?

Om den är stendöd och byte av nätadapter inte hjälper så kan man ju misstänka att något har brunnit. Om man använder näsan och ögonen så kan man kanske upptäcka om något har blivit överhettat och bränt sönder. Då är det bara att ta reda på vad det kostar att byta den delen t ex moderkortet.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-02-05 15:08

Nej, har inte vågat göra det än... men jag antar att det är dags.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-05 16:04

Eller så lämnar du in den. Den är ju så pass ny att det är värt att få den fixad av ett proffs.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-02-05 16:07

Det här är väl ett solklart fall då det bara är att reklamera produkten. Fixar inte Apple (eller vem det nu är som sålt den) det inom rimlig tid så kan du ju kräva en ersättningsprodukt.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-02-05 16:16

Jo, det är ju riktigt dåligt att den gått sönder så pass fort... men visst är det väl bara 1 års garanti på den?! Har ju ingen lust att betala några tusen till för att få den lagad...

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-02-05 16:19

Men du har ju tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Om det är ett fel som fanns där från början vilket i princip betyder att om du inte gjort något konstigt och bara använt datorn på ett normalt sätt så ska de fixa det.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-02-05 16:22

Ja, det vore ju jättebra... och då är det ju dumt att öppna den. Men jag skulle ju helst vilja rädda det som finns på hårddisken... tror du dom kan göra det isåfall?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-02-05 16:29

Innehåll på hårddisken är väl däremot så att man får be snällt och hoppas att deras reparationsrutin inte behöver sänka disken. Du kan ju alltid reklamera och säga att du gärna öppnar och plockar ut hårddisken innan du skickar iväg den. Det är knappast deras skyldighet att bevara data, du borde tagit backup innan det hände. (Är ju trist men de fixar hårdvaran, data får man hålla reda på själv.)

Visserligen är det okej att öppna en dator, byta hårddisk och minne med mera om man gör det fackmannamässigt. Jag lyckades inte öppna min Mac Mini utan att göra fina märken i plasten och då är ju frågan hur trovärdig man är om man hävdar att det gjorts enligt konstens alla regler.

Konsumentverket om fel på varan

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-02-05 16:56

Ok, då ska jag ta kontakt med MacSupport igen så får vi se vad dom säger. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden